Blodvärde

Bagge

Ny medlem
Blodvärde
Var och gjorde arbets EKG-prov förut idag för att få certifikat för höghöjdsarbeten. Sköterskan tog även lite blodprover för kolesterol m.m. och när vi kom till Hb-värdet tittade hon väldigt konstigt på mig, jag hade 188. Hon tyckte det var onormalt högt.

Så det jag undrar är givetvis, är det ett onormalt värde och vad ligger tillåtna gränsvärden på? Kan tilläggas att jag inte knaprar några mediciner eller andra suspekta substanser :)

/Mattias

Blodvärde
Normalt är runt 140-160, däremellan ligger jag alltid, det får jag reda på vid varje blodgivningstillfälle. Lämnar väl ca 3ggr per år. När jag började lämna blod så låg jag också onormalt högt, första provtagningen låg på runt 170-180 och de tog lite extra prover och analyserade dom för att säkerställa att jag inte hade någon leversjukdom eller sånt vilket man kan ha om blodvärdet är högt. Men jag var frisk, äter rätt mycket mat med järn i så det kan ha varit en anledning.

/Leo

Blodvärde
Hb står för hemoglobin dvs färgämnet i de röda blodkropparna. Värdet anger hur många gram/liter röda blodkroppar man har. Värdet bör som sagt ligga någonstans mellan 140-170 på friska män.

Ligger man över har man dvs många syretransporterande celler och kan då antingen tränat på hög höjd eller ha väldigt bra kondis. Eller så har man förlorat stora mängder vätska. Finns säkert 100 andra förklaringar till högt Hb.

Senast redigerad av en moderator:
Blodvärde
Rörande standardvärden är dem 134-170g/L för män (medelvärde +-2 standardavikelser, tror jag det är). Gränsvärden för idrott (skidåkare, cyklister m fl) går på hematokritvärden såvitt jag vet, dvs mängden röda blodkroppar inte Hb-värden (har kanske fel om detta).

Summan av detta är att jag bara kan instämma i att det låter högt, men det kan finnas många orsaker till det.

Blodvärde
Det finns många tänkbara förklaringar till ett högt blodvärde och en av de vanligaste kan vara felvärde så det ska nog kollas om innan man dra för stora växlar på det. Många förklaringar är inte sjukliga tillstånd och sedan finns det ju naturligtvis en del mer sjukliga åkommor som kan ge högt blodvärde. Hematokrit är som jag ser på det hur stor del av blodvolymen som utgörs av röda blodkroppar räknat i volymprocent. Standard eller normalvärden ligger för män mellan 134 och 170 g/l precis som Erik_N skriver. (kan möjligen variera något mellan olika lab och om normalvärdena är åldersmatchade).

Du bör väl kolla om värdet och om det fortsatt ligger högt bör man nog utreda det.

Din doktor i cyberrymden.

;~}

Blodvärde
Tack så mycket för svaren! Får nog bli en ny sväng till farbror doktorn. Tror inte träningen jag bedrivit här i katrineholm räknas som höghöjdsträning, sover iofs på 3:e våningen kanske är det som gör det :)

Tillbaka
Topp