Blog?

• Trådstartare Trådstartare Fredde72
  • Start datum Start datum
F

Fredde72

Guest
Blog?
Hej,

Funderar på att starta en blog för att summera min cykling men har aldrig bloggat tidigare. Det finns ju en uppsjö av olika blogsiter men det är viktigt att man kan lägga in bilder och ett plus är om man kan lägga in små snuttar video oxå. Har sett att en del av er har bloggar, har ni några bra rekommendationer på siter???

Höres,

Fredde

Blog?
Filmer lägger man på YouTube och sen klipper man in koden i Embed-fältet i vanliga textrutan på bloggen, den texten är borta om man sedan redigerar men videon är kvar.

Men hur får man besöksstatistik och sådana saker? Ska även trassla igång mobilmailbloggande någon dag.

Blog?
Fan också! Era jävlar!

Jag har hävdat att blogg är såååå 1990-tal för att jag hade en blogg 1998-2000. Långt innan ordet blogg ens var uppfunnet. Tänkte hålla mig ifrån bloggträsket som kleti å pleti hamnat i. Vem som helst idag kan ju blogga, som självdeklarationen. Bara ett sms så äre klart. Vem vill vara som vem som helst?

Men så hamna jag där ändå. I träsket. Era jävlar!

Blog?
Om man inte vill använda Blogspot vad ska man använda? Tänkte mest posta diverse bilder.

Wordpress gratisalternativ var ju rätt värdelös tyvärr.

Blog?
Kan du inte hacka något i FreeBSD och lägga på en egen server? Kanske med lite mysql och lite ODBC kopplingar??

Varför vill man inte använda blogspot? Har ägarna åkt dit för doping? Eller har dom sponsrat Lance??

Blog?
Hmm, behöver jag en databas om man ska använda ODBC kopplingar?!

Fått för mig att det är begränsat utrymme på Blogspot, blir ju kopplat till min tidigare användare.

Blog?
42Hz skrev:
-------------------------------------------------------
> Hmm, behöver jag en databas om man ska använda
> ODBC kopplingar?!

Tråkig koll jag har... :oD

> Fått för mig att det är begränsat utrymme på
> Blogspot, blir ju kopplat till min tidigare
> användare.

Aha, du tänker så?

Blog?
42Hz skrev:
> Hmm, behöver jag en databas om man ska använda
> ODBC kopplingar?!

Om du har server eller webhotell kan du ju göra en egen wordpressinstallation. Du behöver en databas då iofs, men det finns ju "alltid" på webhotell.

Blog?
42Hz skrev:
> Fått för mig att det är begränsat utrymme på
> Blogspot, blir ju kopplat till min tidigare
> användare.

1 GB för bilder (vilket påminner mig om att någon borde göra något med min blogg). Bildlagringen har tyvärr inte hängt med t.ex. GMail i automagisk storleksökning.

5 GB på "drive".

Du kan ju skapa en ny användare med ny blogg och lägga bidlerna där (och länka in till nuvarande, eller låta din nuvarande användare få skrivrättigheter där)

Ananrs är det väl fotositer som gäller. Men då får man ofta betala för att få något vettigt. Det går även att uppgradera blogger/Google för att få mer lagringsutrymme.
https://www.google.com/settings/storage/?hl=en_US

Blog?
42Hz skrev:
> Om man inte vill använda Blogspot vad ska man
> använda? Tänkte mest posta diverse bilder.
>
> Wordpress gratisalternativ var ju rätt värdelös
> tyvärr.

Har hört att många som bara lägger ut foton använder sig av tumblr.
Kanske något att kolla upp?
https://www.tumblr.com/

Kom på en till som kanske kan fungera, pinterest.
http://pinterest.com/

Senast ändrad:
Blog?
Både tumblr och pinterest känns lite som twitter, ett flöde med bilder som länkar till andra sidor. Inte riktigt det jag är ute efter.

blogg.se verkar ju rätt ok, synd att det bara är på svenska. :)

Blog?
Bygg egen server, köp en domän, kör dyndns om du måste och sen kan du publicera hur mycket jox du vill i all oändlighet. Roligt och lärorikt!

Blog?
Några kompletterande frågor - supporthjärnan slog på...

1. Vad menar du med "Wordpress gratisalternativ var ju rätt värdelös tyvärr."? Är det wordpress.com som har någon gratsiversion så kan jag eventuellt förstå men om det är en egen installation av det som kan hämtas på wordpress.org så måste jag fråga på vilket sätt? Jag ser nämligen oändliga möjligheter där:-)

2. Hur mycket lagringsplats tror du dig behöva? Jag vet ju att du lägger upp rätt mycket bilder men en uppskattning mellan tummen och pekfingret...

/Leif

Blog?
pondus skrev:
> Några kompletterande frågor - supporthjärnan
> slog på...
>
> 1. Vad menar du med "Wordpress gratisalternativ
> var ju rätt värdelös tyvärr."? Är det
> wordpress.com som har någon gratsiversion så kan
> jag eventuellt förstå men om det är en egen
> installation av det som kan hämtas på
> wordpress.org så måste jag fråga på vilket
> sätt? Jag ser nämligen oändliga möjligheter
> där:-)

Ja, på deras sida, tror inte jag har varken ork, lust eller tid att hosta något själv.

> 2. Hur mycket lagringsplats tror du dig behöva?
> Jag vet ju att du lägger upp rätt mycket bilder
> men en uppskattning mellan tummen och
> pekfingret...

Tja, bra fråga.

Hittade precis hur mycket jag använde just nu, det var ju klart mindre än jag trodde, jag kanske klarar mig på det jag faktiskt har gratis. :)

"You are currently using 23 MB (2.34%) of your 1024 MB" på Picasa.

Gmail säger: 19% full Using 1.9 GB of your 10.1 GB

Trodde det gick på samma utrymme.

Blog?
Behöver ju inte hosta själv - finns ju gott om webbhotell som uppfyller dina lagringskrav/behov som inte kostar speciellt mycket!

Och att sätta upp en WP-installation tar ungefär 5 minuter...

Ja, jag tycker det är kul att läsa dina rittrapporter:-)

/Leif

Blog?
Jag kör wordpress på Loopia webbhotell på ett par bloggar, det funkar bra.
De har något som de kallar för One click install, det är ju dock inte gratis.

Annars om du redan har något som är gratis, så tänk på att formatera om bilder mm vad gäller upplösning. Det är ju ingen mening med att de tar massa plats på nätet med hög upplösning i onödan.

Annars när det gäller just cykelbloggar så har jag på min sida LoveSPORT.se även en sida som samlar ihop lite bra cykelbloggar, för snabb och enkel översikt.

http://www.lovesport.se/index.php/sportbloggar/cykel-cykelbloggar

Blog?
Blogger har ett oförtjänt dåligt rykte och jag vet inte riktigt vad mer som behövs? Går man in i "nya" instrumentpanelen" går det mest att modda i aktuell blogg-mall. Går ju även att ladda upp en egen mall om nu dom blogger erbjuder inte uppfyller kraven.

Tros alla bilder jag laddat upp i min blogg sedan start har jag inte utnyttjat mer än 15% av mitt utrymme. Men vill man hushålla ordentligt...bilder mindre än 800x800px stora är i Bloggers ögon "gratis", de räknas inte in i utrymmet.

//Källis

Tillbaka
Topp