BMC CRD Nav + Ratchet Nl Upgrade = möjligt?

foorsgren

Medlem
Hej, jag har en BMC kaius 01 med BMC CRD baknav. Navet låter ju otroligt tråkigt och när plockade ner det för att eventuellt uppgradera ratchet insåg jah att det hade inte ens ratchet utan 3 pawls istället. Vad jag har förstått av google osv så är det Dt som tillverkar BMCs nav. Någon som vet om det kan stämma och isåfall kanske en Ratchet Nl upgrade kan vara möjligt för att få 54 istället för 18... slipper ju helst bygga om hjulen för att byta nav.

Mvh

Ser navet ut så?
bmc-crd-351-carbon-wheels-35mm-disctubeless-ready-2024.jpg

Gör det inte det får du gärna ta en bild på hur ditt nav ser ut.
Navet på bilden är i alla fall inte ett DT-nav med annan märkning.
Om du har ett DT-nav med 3 pawl låter det som det är ett 370-nav och det är väl kanske inte det roligaste navet som DT producerar.

Om det inte framgår jätte jätte tydligt i de officiella specarna hos BMC så är det nästan garanterat inte några DT Swiss-tillverkade nav i dina hjul. Det är ju liksom en selling point de absolut hade stoltserat med om så var fallet.

Med tanke på att det på denna HG body som anges vara för CRD-serien tydligt står utskrivet FH-536 säger jag att du antagligen har nav från Formula.

Senast ändrad:
Är "ring nut" ens demonterbar på ett sådant formula nav? Känns inte så baserat på formulas sprängskisser, eller iallafall inte som att de betraktar den som en utbytbar del.

Ah, det där har jag lyckats med. Frågan är ju om det går att lossa "ring nuten" alltså klackringen som sitter i navet på Formula. På Dt verkar det ju vara common procedure och den finns som reservdel. Nu är det ett otroligt långskott då att det skulle gå att lossa den och montera i Dts ring nut för ratchet-system istället. Nu är jag 100% med på att det är långskott och förmodligen inte går eller inte ens går att justera för att få dit det. Har ändå tillgång till kvalificerad utrustning...
Får vid tillfälle plocka ner navet igen och kika om den går att demontera.

Ah, det där har jag lyckats med. Frågan är ju om det går att lossa "ring nuten" alltså klackringen som sitter i navet på Formula. På Dt verkar det ju vara common procedure och den finns som reservdel. Nu är det ett otroligt långskott då att det skulle gå att lossa den och montera i Dts ring nut för ratchet-system istället. Nu är jag 100% med på att det är långskott och förmodligen inte går eller inte ens går att justera för att få dit det. Har ändå tillgång till kvalificerad utrustning...
Får vid tillfälle plocka ner navet igen och kika om den går att demontera.
Men då är frågan vad du skall byta till. Alla nav är inte uppbyggda på samma sätt.
Kör på med det nav som du har och kanske experimentera med olika sorters fett om du är sugen på att få fram ett annat ljud.

Tillbaka
Topp