BMC eller Cervelo

peterwis

Ny medlem
BMC eller Cervelo
Tjenare,

Cyklar både racer och mtb men nu har jag blivit grymt sugen på att byta ut min fina Carrera racer mot en mycket lättare sak. Har kollat på Cervelo R3 SL och BMC Pro Machine och undrar om det är någon som har någon faktiskt erfarenhet av dem (mer än läst) och om någon vet om BMC går att få tag i i Sverige.

Fråga nummer två. Är Canyon Ultimate CF 5.0 en bra hoj och kan den verkligen väga så lite som 7,6 kg? För 18,000 kronor kanske man får en bättre hoj på höstreor och liknande. Denna är till hustrun.

http://www.canyon.com/rennraeder/index.html?b=35

Tacksam för tips och synpunkter.

/Peter

BMC eller Cervelo
Spark skrev:
-------------------------------------------------------
> Canyon är verkligen en toppencykel. Enligt Gustav
> Larsson det bästa han haft! Det är samma ram som
> CF 5.0. Vikten stämmer nog.

Vore rätt konstigt om inte den senaste cykeln han kör/kört på är den han tycker bäst om. Vore även väldigt konstigt om en sponsrad cyklist talade illa om sina sponsorer.

BMC eller Cervelo
Tackar för inläggen.

Canyon verkar onekligen få positiv feedback så 5.0 är nog en kanonhoj. Jag håller nog med om JTs kommentar dock men det är så många andra som ger ros så det kanske är rätt.

Någon som kan svara på min första fråga?

mvh

Peter

BMC eller Cervelo
Håkan Persson på Cykel city kör på R3 SL om jag inte såg helt fel på Vet-SM.

Han kan nog lämna en helt opartisk bedömning o sedan sälja en R3 SL till dig!

BMC eller Cervelo
Tja, jag har ingen erfarenhet av R3 SL, men jag har en "vanlig" R3. Tycker den är oerhört bekväm. Dessutom är den duktigt styv. Det som är nackdelen (om man bryr sig om sånt) med Cervélo är att dom inte är kosmetiskt av särskilt hög kvalitet. Dom är designade för funktion till 100% och sedan har utseendet kommit i andra hand. Exempelvis har kolfiberhojarna inget kosmetiskt yttre kolfiberlager (ni vet det där vävmönstret), utan man ser istället kolfiberbitarna i yttersta lagret på "layup:en" genom klarlacken.
Så om man är lite sådär De Rosa-petig med utseendet på grejerna så blir man kanske lite besviken på Cervélo. Själv köpte jag min hoj för att cykla på den, så jag bryr mig inte så mycket om utseendet.
Personligen så tycker jag inte att R3 SL är särskilt prisvärd i förhållande till vanliga R3:an. Man betalar väldigt mycket extra för ganska lite viktminskning. Om man vill ha det lättaste så är ju dock en SL prisvärd.

BMC eller Cervelo
R3 är en underbar ram. Stark rekommendation! Kort hjulbas gör att man som ovan lätt kan råka ut för "boot out" (dojjan tar i framhjulet), men cykeln blir ju väldigt kvick. Som JT säger är finishen inte högsta prioritet (något som man antingen gillar eller inte. Mig passar det perfekt). R3 SL innebär mycket pengar för några sparade gram. Personligen skulle jag hellre spara dessa gram (och ta kostnaden) på ngt annat ställe än ramen, t ex hjulen.

BMC eller Cervelo
Jag är också mkt nöjd med min R3. Rekommenderas varmt. Med Ultegra/Centaur behöver det inte bli sååå dyrt och samtidigt har man med den ramen möjligheten att bygga en riktigt lätt hoj om man skulle vilja det. Se till att att få en vettig gaffel bara, ifjol levererades en del med Wolff-gafflar som var allt annat än lätta medans en del levererades med Wolff SL som är helt ok. Hur det är i år vet jag dock inte. Jag fick en SL (som tur var) men helst hade jag nog haft en Alpha Q men det får väl bli en framtida upgrade. Jag kör Shimano på min men måste erkänna att snyggast blir R3:an med campa-reglage.
Hur mkt lättare/dyrare är R3SL jfrt med den vanliga?

BMC eller Cervelo
slors skrev:
-------------------------------------------------------
> Hur mkt lättare/dyrare är R3SL jfrt med den
> vanliga?

Mindre än ett hekto lättare. 5000 kr dyrare.

Tillbaka
Topp