BMC Fourstroke storlek och lite annat om geometri

TorbjornJ

Aktiv medlem
Jag har tänkt byta upp mig från min hardtail från 2018 och ett hett alternativr BMC Fourstroke LT one: https://www.bike24.com/p2734855.html

Är det någon som har en senaste generationens fourstroke och kan bidra med lite storlekstips. Min nuvarande cykel är så långt ifrån i geometri att det är svårt att jämföra mått. För mina 179 cm med 84 cm benlängd rekommenderar BMC medium, men när jag kikar på Cannondale Scalpel, som verkar ha väldigt liknande mått, ligger jag i övre storlekspannet för large.

För att nyansera det hela. Jag bor i platta Uppsala och när jag åker någon annanstans är det för MTBO-tävlingar, med en blandning av lättcyklade vägar och små rotiga skogsstigar. En hel del cykling som inte är överdrivet backig med andra ord. Av vad jag har läst mig till borde sittställning för plattcykling då blir bättre med sadeln långt bak och det kanske talar för medium. Någon som har erfarenhet av det där med sadelrörsvinkeln för cykling på naturstig och vägar?

Lite obekvämt är det att köpa en cykel sim jag behöver justera till extremlägen för att passa min cykling. Ett alternativ som jag allvarligt funderar på oxh som kanske bättre passar min cykling är förra generationens Orbea Oiz med liknande pris och utrustning och där jag är ganska säker på att Large skulle vara rätt storlek: https://alvangenscykel.se/butik/mtb-cyklar/orbea-oiz-m20-tr-2022/

Jag har också tittat på den och är lika lång som dig fast med innerbenslängd på 86-87cm. Om jag har tolkat allting rätt så skulle både Medium och Large fungera. Medium rekommenderas för mer sportig sittställning och Large för mer komfortabel.

För mig personligen tror jag att det blir en Large då jag helst vill ha lite mindre vikt på händerna pga. problem med domningar. Om den känns lite lång sittandes så tänker jag att gå ner till en 35mm stam.

Om jag jämför Fourstroken i L med min nuvarande Stumpjumper ST i M så är den ca 45mm längre i reach och 30mm längre ETT. Stumpjumpern känns inte lång på något sätt och Fourstroken har dessutom brantare sadelrör så förhoppningsvis blir det inga problem, vid ståcykling är jag ganska säker på att det inte blir problem.

Det enda som egentligen gör mig lite osäker på allting är att skillnaden i Stack mellan L och M är ganska liten och att reach ändå är ganska lång i M.

Det lättaste är nog att försöka hitta en liknande cykel geometrimässigt som du kan provcykla lokalt.

Mer insikter hade varit intressant dock.

Tillägg: https://geometrygeeks.bike/compare/...er-st-29-2019-m,bmc-fourstroke-lt-one-2023-m/

Tillägg 2: Om du försöker hitta en butik som har Trek Top Fuel så tycker jag den ser lämplig ut för att jämföra storleken. M är ungefär samma och L lite större. Jag tog även med Scott Spark som referens (även fast den ligger lite mitt emellan L och M):

Senast ändrad:
Jag är 179 cm med 83 cm innerben och skulle klart välja L. Jag hade en cykel i liknande segment för flera år sen med mycket flackare sadelrörsvinkel och jämfört med Fourstroke i M 1 cm kortare reach och 1 cm högre stack. Tyckte att 70 mm stammen på den gav rätt distans från sadeln till styret men var för lång för styregenskaper, så jag bytte till 60 mm stam. Reach + stam på Fourstroke M blir då samma, men med sadeln 2-3 cm längre fram. L blir rätt.

Jag tycker inte om nuvarande trend med allt brantare sadelrörsvinklar. Men Fourstroke verkar ok. Vinkeln av 76,7 grad mätts på höjd av styrlagret. Vid sadeln mäter jag på en bild 75,8 grader.

Jag är 179 cm med 83 cm innerben och skulle klart välja L. Jag hade en cykel i liknande segment för flera år sen med mycket flackare sadelrörsvinkel och jämfört med Fourstroke i M 1 cm kortare reach och 1 cm högre stack. Tyckte att 70 mm stammen på den gav rätt distans från sadeln till styret men var för lång för styregenskaper, så jag bytte till 60 mm stam. Reach + stam på Fourstroke M blir då samma, men med sadeln 2-3 cm längre fram. L blir rätt.

Jag tycker inte om nuvarande trend med allt brantare sadelrörsvinklar. Men Fourstroke verkar ok. Vinkeln av 76,7 grad mätts på höjd av styrlagret. Vid sadeln mäter jag på en bild 75,8 grader.
Hur skulle du resonera om jag vill ha så lite vikt på händerna som möjligt? Large blir nog bättre då va?

Hur skulle du resonera om jag vill ha så lite vikt på händerna som möjligt? Large blir nog bättre då va?

Jag tror inte att storleken påverkat det direkt. Jag skulle säga många distanser under stammen. Large är då bättre för att inte har styret för nära. På lvgcyklar gör jag tvärtom: jag väljer en storlek mindre för att kunna har stammen så låg som mögligt och använder ingen distanser. Längden blir då rätt för att styret hamnar lite längre fram.

Det lättaste är nog att försöka hitta en liknande cykel geometrimässigt som du kan provcykla lokalt.

Mer insikter hade varit intressant dock.

Tillägg: https://geometrygeeks.bike/compare/...er-st-29-2019-m,bmc-fourstroke-lt-one-2023-m/

Tillägg 2: Om du försöker hitta en butik som har Trek Top Fuel så tycker jag den ser lämplig ut för att jämföra storleken. M är ungefär samma och L lite större. Jag tog även med Scott Spark som referens (även fast den ligger lite mitt emellan L och M):
Tack 😀. Jo jag får nog försöka provsitta något som finns i närheten. Även Epic 8 verkar vara ganska lik, men kanske är lite mindre i storlekarna på grund av brantare sadelrör om man ska tro på den här diskussionen:

Tack, det hjälper.
Jag har också suttit och mätt och dammat av trigonometrin från gymnasiet för att räknat på vad som händer med sag jämfört med min hardtail (reach 441, sadelrörsvinkel 74 och överrör 623 cm). Om jag räknar rätt kommer då skillnaden i överrörslängd mellan de två vara ganska liten, men sen tillkommer 2 cm setback på min nuvarande sadelstolpe och att det kanske passar bäst med en kortare styrstam på den nya cykeln.

Av någon oklar anledning vill jag gärna att medium ska vara rätt, men mycket verkar ju tala för large. Eller möjligen sidospåret med en 2022 Oiz.

Jag har också suttit och mätt och dammat av trigonometrin från gymnasiet för att räknat på vad som händer med sag jämfört med min hardtail (reach 441, sadelrörsvinkel 74 och överrör 623 cm).

Har du räknat med att på en HT vinklarna blir 0.5 grad brantare för varje cm sag? Reach blir också lite längre och stack lite mindre.

Har du räknat med att på en HT vinklarna blir 0.5 grad brantare för varje cm sag? Reach blir också lite längre och stack lite mindre.
Jag har räknat med en grad brantare för ht och en halv grad flackare för fourstroke. Då blir sadelrörsvinklarna nästan samma. Det är innan sadelstolpen med setback flackar ut den effektiva vinkeln.

Jag testar nu med sadeln framskjuten så långt jag kan, så att den sitter som med en stolpe utan setback, tillsammans med en 6 cm kortare styrstam för att komma närmare sittställningen på en medium Fourstroke. Det känns tydligt kompaktare och mer upprätt. Det känns inte påtagligt negativt i skogen och möjligen till och med bättre när det är lite brantare uppåt. Jag har ännu inte provat några längre sträckor på väg. Det är där jag tänker att det negativa med att sitta mer upprätt och med sadeln längre fram borde märkas mest.

Det hör väl till god ton att återkoppla. Efter några månaders testcyklande med min gamla cykel och i viss mån lite andra potentiella kandidater hos cykelbutiker, kom jag fram till att både L och M borde fungera, men att jag verkarvtrivas med lite mindre avstånd till styret och köpte en Fourstroke i medium (Trots Berk:s tydliga råd. Förlåt... )

Med tre pass så här långt håller jag fortfarande på att testa inställningar med olika styrstam, styrhöjd och sadelinställningar och det är fortfarande ovant jämfört med min gamla cykel. Då och då hamnar tyngdpunkten någonstans där jag inte tänkt...

Jag kommer nog aldrig att veta om det var det perfekta valet, men så här långt känns det åtminstone som ett bra val. Bekvämast sittställning på väg som cykeln är inställd nu är lätt uppför. Det tolkar jag som att en flackare sadelvinkel skulle vara bra (sadel med längre rails eller att oiz -22 egentligen hade passat bättre, men fåfängan och tanken att den nyare geometrin ska vara bättre avgjorde valet)

Cykeln som sådan verkar vara bra ihopsatt av Bike24 och BMC. Enda möjliga kritiken är att bromsskangen fram ser onödigt lång ut ( Enligt Bike24:s info ingår det i deras mo terräng inför leverans att korta vajrar och slangar om det behövs), men växlar och bromsar var perfekt inställda och allt jag sett som borde smörjas har varit väl infattade. Växlarna slinker i lättare än den 11-växlade GX på min gamla cykel någonsin har gjort. Hjulen är spikrakt och det var mycket lätt att konvertera till slanglöst (DT:s orginalventiler följde med). Sadeln fungerar såhär långt överraskande bra, med tanke på diverse omdömen om den på nätet, men jag har inte testat några längre vägpass än.

Den enda överraskande var att bromsskivan bak slog sig halvvägs in i andra passet.

Återstår nu att lösa hur jag ska få med mig pump slang och verktyg på bästa sätt. Tidigare har pumpen suttit i fäste under flaskhållaren, men underröret är för brett för den hållaren, så antingen behövs en pump med fäste som fungerar för cykeln eller en mindre pump som får plats i en ryggficka. Ändringar som jag ser framför mig är andra, bekvämare handtag, byta till finhjulen (behöver bara köpa en till kassett och bromsskiva först) och möjligen annan sadel.

Tack till er som kom med goda råd. Jag uppskattar hjälpen, om jag inte följde era råd slaviskt.

1000013458.webp

Hoppas du finner den perfekta positionen!
Såg tråden först nu, jag hade rekommenderat en cykel (t e x Orbean) där man verkar ligga mer mitt i storleken för att ha mer justermån åt både längre, kortare, högre eller lägre position om man inte vet exakt vad man kommer vilja ha. To late now, mer som framtida tanke för andra som kan komma att läsa den här tråden.

Det hör väl till god ton att återkoppla

Tack! Snygg cykel!

Efter några månaders testcyklande med min gamla cykel och i viss mån lite andra potentiella kandidater hos cykelbutiker, kom jag fram till att både L och M borde fungera, men att jag verkarvtrivas med lite mindre avstånd till styret och köpte en Fourstroke i medium (Trots Berk:s tydliga råd. Förlåt... )

Förlåt behövs inte, det är dig det handlar om inte mig. Men om du vill har sadeln ännu längre bak verkar det att L hade varit bättre. En cm längre stam skulle också hjälpa. Inte min preferens, men alla tycker olika.

Återstår nu att lösa hur jag ska få med mig pump slang och verktyg på bästa sätt. Tidigare har pumpen suttit i fäste under flaskhållaren, men underröret är för brett för den hållaren, så antingen behövs en pump med fäste som fungerar för cykeln eller en mindre pump som får plats i en ryggficka.

Jag hade samma problem på en av mina cyklar och löste det genom att montera (Topeak) håller en uppochner med några mm distanser mellan hållaren och flaskställ och lite längre skruvar.

Det blev en Fourstroke även för mig, däremot en L. Jag måste säga att jag är väldigt nöjd med storleken. Jag känner mig inte lika ihopträngd som på den förra och den känns även stabil och ganska upprätt, vilket var det jag ville åstadkomma. Ganska säker på att M också hade funkat bra, men kanske inte riktigt det jag var ute efter.

Cykeln känns förövrigt helt fantastisk! Perfekt stigcykel som även går att göra längre utflykter på utan att den blir för trög. LT Two, som jag köpte, väger 13,9 (L) med SPD-pedaler.

Det har även blivit lite uppgraderingar med bl.a. 165 mm SLX vevar, XT skivor och XT reglage. Har även beställt XT bromsar. Därefter tror jag att jag är nöjd (men man vet aldrig 😅). Kanske blir en mer trail:ig gaffel i framtiden, men då får ju vikten upp rejält...
1000006106.webp

Tack för påminnelsen Johan, jag glömde ju det viktigaste. BMC:s angivna vikt på 12.6 kg för fourstroke 01 one verkar stämma bra, som levererat med slang och utan pedaler. Mätt på badrumsvågen, så några hekto felmarginal lär det vara.

Hoppas du finner den perfekta positionen!
Såg tråden först nu, jag hade rekommenderat en cykel (t e x Orbean) där man verkar ligga mer mitt i storleken för att ha mer justermån åt både längre, kortare, högre eller lägre position om man inte vet exakt vad man kommer vilja ha. To late now, mer som framtida tanke för andra som kan komma att läsa den här tråden.
Jo, det talade i och för sig för Oiz, utom för önskvärd höjden på styret. Där ligger BMC mer i mitten av vad jag har trivts med hittills. Jag tänkte också att BMC:n med längre reach och flackare gaffelvinkel antagligen blir bättre i stökigt terräng.

Apropå funderingen att flytta sadeln längre bak så är det inte för att cykeln känns för liten utan för att få en flackare sadelstolpsvinkel mer anpassad för plattcykling. Med en large Fourstroke tror jag inte att jag skulle vilja göra det ens med en 50 mm styrstam som de levereras med. På så sätt tänker jag att min justermån blir större med medium än med large och i slutändan var det Oiz i L eller Fourstroke i M som jag valde mellan. Men jag kommer garanterat fortsätta grunna på om det var rätt beslut, så brukar det vara...

Tillbaka
Topp