BMC, RockyMountain, Kona, On-one

bålstamatte

Aktiv medlem
Hjälp en velig själ att välja hoj nu!

Tankarna började vid en on-one codeine 29.http://www.on-one.co.uk/i/q/CBOOCODX9/on-one-codeine-29-sram-x9-mountain-bike
För att sen snöa in på en Process 111. http://www.wiggle.se/kona-process-111-2015-29-tum/
Hittade denna som jag tyckte verkade vettig med ställbar geo!http://www.ubyk.se/rocky-mountain-instinct-950-2015/29137
Sen kollade jag på en BMC speedfox som känns lite mellan xc och am..?http://www.evanscycles.com/products/bmc/speedfox-sf03-xt-slx-2015-mountain-bike-ec072449

Cyklar mest stig runt uppsala (upplandsleden)och stigar runt Bålsta.

Har idag en Canyon Nerve 26 tum, och vill ha något mer åt AM hållet med stora hjul.

Många pratar gott om Konan och det var väldigt nära att klicka hem den men sen hittade jag rockymountain instinct och gillade det jag läste om ställbar geo men lite negativt med långa kedjestag. Jofa dissade den med tanke på storlek och att få plats med en hisspinne. Men om man går upp i storlek så lär det ju finnas plats för en sådan och M verkar funka för min längd (168 innerben 74)

Vad säger ni!?

Budget ca: 23000

Kom gärna med andra förslag, och gör mej ännu mer förvirrad!!

Matte

Den snyggaste ;)

Själv är jag förtjust i codeine. Men aldrig prövat en så kan inte säga så mycket.

Senast ändrad:
Du har missförstått mig. Om du köper en medium så är sadelröret så långt att dropperposten kommer ge dig för hög sadel i högsta läget, även när du har monterat den så lågt det går.

Jag beställde en sådan Kona från Wiggle i måndags, lite sådär på impuls. Jag har redan en FS29:a men kunde inte låta bli. Det skall ju vara en väldigt rolig cykel. Internet påstår att man skall ha en DebonAir sleeve till Monarchen så det har jag också beställt. Den skall visst bli mer plush utan att för den skull slå igenom hårdare. Rekommendationen verkar vara ett stycke volume reducer band i kombo med DebonAir.

Det enda "felet" med specen på Konan är väl egentligen hjulen och mer specifikt fälgarna, tunga och inte så värst breda. I övrigt är den ruskigt prisvärd med Pike, X1 och hisspinne.

Eftersom jag just beställt en så måste jag naturligtvis anse att det är bästa valet ;) Åtminstone om fokus ligger på att ha kul när man cyklar.

mikipedia_ skrev:
-------------------------------------------------------
> Har du tittat nå på Salsa? Deras Horsethief
> verkar vara en rolig stigsmiskare!
>
> http://salsacycles.com/bikes/horsethief/2016_horse
> thief_gx_2x10

Fast med en budget på 23Tkr blir det svårt :/
Jag skulle säga en BMC borde passa bäst för platta Uppsala, men så var det ju det här med storlek o höjd på sadelstaget...

Salvan såg ju läcker ut, men lite dyr!
Larsa. Passar bra i platta Uppsala pga den lite brantare gaffelvinkeln? Tror du att det blir svårt att få till det med en dropper på bmc,n?
Matte

Om jag räknar baklänges med min innerbenslängd, sadelstagslängd och hisspinne så tror jag du ska ha max 400mm sadelstag för att få plats med en 125mm Reverb. Kan säkert skilja lite beroende på hisspinne och ram utförande.

Kona har 100mm hisspinne i small. Så det funkar där.

Senast ändrad:
Jag har 76 cm innerben och skulle säga att det är en hyffsad uppskattning. Jag tror att Process 111 med 406 mm sadelrör skulle funka, men du kan inte sa så mycket längre om du ska få in en 125 mm dropperpost. BMC i XS skulle funka, men då får väldigt kort reach, vilket suger.

Jag som cyklar runt Uppsala (Lunsen, Nåsten) skulle välja Konan utan tvekan. Den passar nog perfekt till de platta, men ändå ganska tekniska, stigar häromkring. Tittar man på de trail-cyklarna som de snabba cyklar på i Uppsala är det mest flacka, kortslagiga 29ers (Transition Smuggler, Banshee Phantom, osv).

Om du ska bygga något vettigt med den där ramen kommer slutpriset bli bra mycket mer än någon av de cyklar du har tittat på här i tråden.

Jodå! Inser det oxå! Kunde väl hitta komponenter på rea å köp å sälj men då skulle det ta lite tid oxå. Så det får bli kona! Drömde lite bara.
Matte

bålstamatte skrev:
-------------------------------------------------------
> SalkinL, var den lila? Snygg?
> Om jag hade haft lite mer tid så skulle jag kunna
> tänka mej att plocka ihop en hoj....

Den har faktiskt inte hittat hem än. Men jag hoppas på tisdag. Men färgen är lila, googlade lite och det visade sig att det är lila med rosa metallic flakes i. Ser riktigt snyggt ut på bild åtminstone.

Tror Processen är svårslagen även om du gör riktiga fynd på komponenter.

Men jag håller med om att det är roligt att bygga. Jag kommer bygga om Konan innan jag ens satt mig på den med delar från min nuvarande FS29:a. Framförallt pga bättre hjul och att jag gillar Shimano bättre.

Tillbaka
Topp