BMC vs ATR vs Temple Bikes - ny pendlingscykel

Norken

Medlem
Hej!

Ny på forumet så börjar med att säga ??

Ska köpa ny cykel att pendla ToR till jobbet i Stockholm. Det är inte superlångt, ca 8km enkel väg och jag kommer troligtvis endast cykla april-oktober men vill ha möjlighet att eventuellt köra året om. Har hittat tre olika cyklar som jag tycker är extra intressant men är helt novis så vill gärna höra vad mer kunniga tycker och om det kanske finns uppenbara val som jag missat.

Val 1: BMC Alpenchallenge AL Three - fått erbjudande om att köpa för 14 500:- inkl stöd och skärmar. Men skillnad mot AL four verkar endast vara antalet växlar? Värt det?
Val 2: And The Revolution Road 700CC - Trolig konfiguration landar runt 14 700:- med 9 växlar
Val 3: Temple Classic Lightweight Bicycle - Inte lika aktuell efter Brexit då moms gör den dyr - landar på ca 17 000:- men gillar den i utformning etc.

Så vad tror ni? Och som sagt om ni har tips som är i samma härad designmässigt och pris (inte dyrare än 17K) så tar jag emot dem mer än gärna!

Tack!

17k för den där templen är inget annat än ett rån.

14700kr för ATR cykeln där jag inte ens kan få fram en speclista, men dom verkar köra så mkt dom kan eget märke lät också saftigt. Då hade jag mycket hellre tagit BMCn.

Canyon roadlite 6 / 7 beroende på hur mkt du vill lägga.

eller om du gillade dom tunna rören på templen, https://www.urbanbikewear.com/cykla...elli-gazzetta-della-strada-blue-sea-2023.html ?

Senast ändrad:
Hej!

Ska köpa ny cykel att pendla ToR till jobbet i Stockholm.
Grattis, hoppas att cykeln och cyklingen kommer att funka bra för dig
Men som vid all jobbpendling är tyvärr den viktigaste frågan:
Hur kommer du att förvara cykeln, både hemma och vid/på jobbet?
Risken för stöld är tyvärr stor, inte minst i Sthlm
Det är inte superlångt, ca 8km enkel väg och jag kommer troligtvis endast cykla april-oktober men vill ha möjlighet att eventuellt köra året om.
Vill du ha möjligheten att använda dubbdäck så behöver cykeln ha plats för breda däck, säg mint 37-40 mm
Har hittat tre olika cyklar som jag tycker är extra intressant men är helt novis så vill gärna höra vad mer kunniga tycker och om det kanske finns uppenbara val som jag missat.
Vad gäller valet mellan cyklarna så avstår jag från att välja åt dig.
Det är du som skall använda och betala för cykeln, varför då inte välja den som du tycker är snyggast? Men om du inte kan förvara cykeln stöldsäkert(dvs inomhus) så kommer troligen en snygg cykel att stjälas snabbare.

Hej!

Ska köpa ny cykel att pendla ToR till jobbet i Stockholm. Det är inte superlångt, ca 8km enkel väg och jag kommer troligtvis endast cykla april-oktober men vill ha möjlighet att eventuellt köra året om. Har hittat tre olika cyklar som jag tycker är extra intressant men är helt novis så vill gärna höra vad mer kunniga tycker och om det kanske finns uppenbara val som jag missat.

Val 1: BMC Alpenchallenge AL Three - fått erbjudande om att köpa för 14 500:- inkl stöd och skärmar. Men skillnad mot AL four verkar endast vara antalet växlar? Värt det?
Val 2: And The Revolution Road 700CC - Trolig konfiguration landar runt 14 700:- med 9 växlar
Val 3: Temple Classic Lightweight Bicycle - Inte lika aktuell efter Brexit då moms gör den dyr - landar på ca 17 000:- men gillar den i utformning etc.

Så vad tror ni? Och som sagt om ni har tips som är i samma härad designmässigt och pris (inte dyrare än 17K) så tar jag emot dem mer än gärna!

Tack!
Jag hade valt bort BMC pga den stora kassetten bak, i mitt tycke så finns det inget behov av det vid vanlig pendling, och det gör bara underhållet(reservdelarna) onödigt dyrt. Så av de 3 valen hade jag valt ATR cykeln

eller om du gillade dom tunna rören på templen, https://www.urbanbikewear.com/cykla...elli-gazzetta-della-strada-blue-sea-2023.html ?
Tack! Ska definitivt kolla in! Och håller med Temple blir för dyr när moms och tull tillkommer.
Grattis, hoppas att cykeln och cyklingen kommer att funka bra för dig
Men som vid all jobbpendling är tyvärr den viktigaste frågan:
Hur kommer du att förvara cykeln, både hemma och vid/på jobbet?
Risken för stöld är tyvärr stor, inte minst i Sthlm

Vill du ha möjligheten att använda dubbdäck så behöver cykeln ha plats för breda däck, säg mint 37-40 mm

Vad gäller valet mellan cyklarna så avstår jag från att välja åt dig.
Det är du som skall använda och betala för cykeln, varför då inte välja den som du tycker är snyggast? Men om du inte kan förvara cykeln stöldsäkert(dvs inomhus) så kommer troligen en snygg cykel att stjälas snabbare.
Tack! Kommer förvaras i låst förråd inomhus både vid jobbet och hemma.
Jag hade valt bort BMC pga den stora kassetten bak, i mitt tycke så finns det inget behov av det vid vanlig pendling, och det gör bara underhållet(reservdelarna) onödigt dyrt. Så av de 3 valen hade jag valt ATR cykeln
ja det är en aspekt jag inte tänkt på. Lite synd att BMC slutade med remdrift på dessa. Hade varit väldigt trevligt!

14700kr för ATR cykeln där jag inte ens kan få fram en speclista, men dom verkar köra så mkt dom kan eget märke lät också saftigt. Då hade jag mycket hellre tagit BMCn.

Kollade in Roadlite och den såg spännande ut men dock helt slut i lager! Fick även svar från ATR på vilka växlar de använder samt vikt
"Kul! Våran large väger ca 11 kg och vi jobbar med komponeter från SRAM.
9sp har X7, 10sp GX och 11sp Apex 1. Du kan välja lite olika däck men vårt komfort däck är 35mm."

Är det OK komponenter?

Kollade in Roadlite och den såg spännande ut men dock helt slut i lager! Fick även svar från ATR på vilka växlar de använder samt vikt
"Kul! Våran large väger ca 11 kg och vi jobbar med komponeter från SRAM.
9sp har X7, 10sp GX och 11sp Apex 1. Du kan välja lite olika däck men vårt komfort däck är 35mm."

Är det OK komponenter?
Är det sammasamma pris hade jag nog valt Apex, för att det känns som de mest allsidiga av de tre alternativen. Men jag har egentligen ingen egen erfarenhet av någon av dem

Nishiki Rush, har också 12-delad Deore som BMC:n. Det är ju rätt kort sträcka och ska du mest cykla sommar så skulle jag inte oroa mig så mycket för slitaget. Deore är bra och billigt. Nishiki har också en variant med remdrift.

Tillbaka
Topp