BMX Bana Högdalen

BMX Bana Högdalen
Bra. Högdalstopparna har potential för så mycket. Man borde göra något kul av den gamla rodelbanan också!
Skulle kunna bli stans bästa häng. High valley skatepark, Cyklopen, Snösättra ligger ju där också. Synd att man börjar bli så gammal bara, men jag får börja hänga mer där tillsammans med mina barn.

BMX Bana Högdalen
Panta-Rei sa:
Såg denna artikel i lokaltidningen.

https://mitti.se/bmx-bana-ska-anlaggas-vid-hogdalstopparna/?tag=bandhagenarsta

Är det någon som vet mer om detta bygge?

//Pet

Jodå, lite koll har jag. Det är ju vi (mest Ola om jag ska vara ärlig) i styrelsen i Älvsjö BMX som har drivit frågan. Kommunen/staden är positiv till detta, vi har haft en dialog i över ett år och har bland annat varit i Norge och kollat på bygget i Råde. Det som är spikat är att de har satt undan 500 000:- för en utredning till en början. Det går inte jättesnabbt när Sthlms Stad maler men de gör det sjukt seriöst.

Här är det officiella dokumentet. http://insynsverige.se/documentHandler.ashx?did=1861028

BMX Bana Högdalen
Eller man kan hinta till kommunen att betongparken är något orättvist tilldelat till endast skejtare. Det finns faktiskt bmx-åkare inom freestylebranchen som betalar skatt! ;)

BMX Bana Högdalen
happymtb.fr sa:
Eller man kan hinta till kommunen att betongparken är något orättvist tilldelat till endast skejtare. Det finns faktiskt bmx-åkare inom freestylebranchen som betalar skatt! ;)

Orättvist? Sthlm Sub Surfers, som är en idrottsförening för skateboardåkare, jobbade i många år ihop med idrottsnämden och idrottsförvaltningen för att få till Highvalley. Parken är definierad som en idrottsanläggning för skateboardåkning. Det finns inget orättvist i att det är en skatepark överhuvud taget. Om du droppar in i HW med något annat än bräda blir du utslängd, så enkelt är det.

http://www.stockholm.se/-/Serviceenhetsdetaljer/?enhet=d4620c2839c9483dbf653e45de80a34c

Senast ändrad:
BMX Bana Högdalen
Fan vad kul att det händer lite grejer med cykelinriktning. I framtiden kanske det går att klämma in en CX eller XC-bana om det finns plats också?

Heja alla som fått igenom det här!

BMX Bana Högdalen
Det som blir, om det blir något är en race-BMX bana. Men som Ola sa, det är ju bara att köra samma race som vi har gjort mot staden fast med inriktning på street-BMX. Om man orkar och har tid alltså..

BMX Bana Högdalen
Precis. Banan, om den blir av kommer att byggas av professionella banbyggare. Vi inom klubben har naturligtvis idéer men känner att det är viktigt att den uppfyller de krav som UCI ställer så att vi kan köra internationella UCI cat tävlingar på den. Om det kommer krävas en startkulle ala Supercross vet jag inte men om så är fallet kommer två startkullar att byggas. Den måste ju kunna användas av 99% av alla cyklister och inte bara av den sista procenten.

BMX Bana Högdalen
Ja, toppen! Det var mest det jag tänkte på med Supercross vs vanliga rejs. Känns ju sundare att bygga en bana för alla rejs!

Så roligt! Har någon barn jag kan adoptera så jag kan hänga på bmx-banan?

BMX Bana Högdalen
lundatok sa:
Ja, toppen! Det var mest det jag tänkte på med Supercross vs vanliga rejs. Känns ju sundare att bygga en bana för alla rejs!

Så roligt! Har någon barn jag kan adoptera så jag kan hänga på bmx-banan?

Har en dotter med tonårstrotts som du får låna.....ofta.....och länge....

BMX Bana Högdalen
Ser ju lovande ut. Bild stulen från @hm s strava.
7C6CF042-D4B3-44E1-882B-6CC9B919CCD5.jpeg

BMX Bana Högdalen
Kul att se att det till slut hände. Ola (och några fler men mest han), fd ordförande i Älvsjö BMX har kämpat i flera år med idrottsförvaltningen, staden mm för att få till detta och innan han avgick hann han med att ta det första spadtaget. Kudos.

BMX Bana Högdalen
IMG_0701.jpeg
IMG_0702.jpeg

Hade inte tid att skriva nåt när jag cyklade förbi förut men det ser så gott som färdigt ut, pumptracken hade hjulspår så någon har tjuvstartat, bmxbanan verkar oxå vara färdig eftersom de nu jobbar med gräsytor och annat utanför själva banan , det ska bli roligt att testa sen!

Bilagor

• IMG_0700.jpeg
    IMG_0700.jpeg
    1.2 MB · Besök: 58
Senast ändrad:
BMX Bana Högdalen
Visa bilaga 626943Visa bilaga 626944
Hade inte tid att skriva nåt när jag cyklade förbi förut men det ser så gott som färdigt ut, pumptracken hade hjulspår så någon har tjuvstartat, bmxbanan verkar oxå vara färdig eftersom de nu jobbar med gräsytor och annat utanför själva banan , det ska bli roligt att testa sen!
Var själv förbi och kollade idag och det är mer kvar än vad man först kan tro: en kurva+start kullen kvar att asfaltera och sen skall ytskiktet på banan läggas ut och packas i omgångar. Men snart så…

BMX Bana Högdalen
Ser ut att va en rejäl dubbel att satsa på efter starten . 4-5m eller va kan det va ?
Har inte måtten så här i huvudet, men den är ganska smart byggd, så möjlig att hoppa, pumpa eller ”Wheela” tror jag. Misstänker att det inte tar mer än 1 vecka efter att vi släpper ut de grymma Älvsjö åkarna innan de knäckt koden i hur man tar den snabbast och får med sig mest fart. Oavsett ser det ut att vara en snabb första raka, vilket är nödvändigt om man vill hoppa pro-sektion- (hopp ”utan bana imellan”) -linjen på andra…Ska bli kul att se när det är klart. Frågan är bara vad man vågar rulla själv…

BMX Bana Högdalen
Jag och grabben tog en promenad dit och tittade på tävlingarna. Det såg skitkul ut, jag blev sugen på att pröva att cykla bmx men man är väl för gammal för för det. Första vurpan och man slår ihjäl sig. ?

Tillbaka
Topp