Bmx däck på en stadsrullande mtb?

oskark

Medlem
Hej hallå forumet! Jag har en framdämpad cyclepro mtb i aluminium som jag fullkomligt älskar att bränna runt i stan på. Använder mest för att cykla till jobb och göra ärenden men tar nån enstaka sväng ut i skogen där jag bor och gillar o köra snabbt o hoppa runt.

Jag har grovt mönstrade däck på som jag nu tänkte byta ut, och vill hemskt gärna ha gråa däck. Hittade dessa goa som är till bmx, tror ni de funkar bra för mitt ändamål?

Edit: Okej puh, hittade bara dessa o beställa från USA med frakt dyrare än däcken i sig. Om nån har tips på nå gråa däck 26" x 559, el möjligtvis "ljusbrun" (alltså inte "creme"), så hojta gärna!

Finns också ett par gråa från schwalbe i rätt storlek med vanligt asfalts mönster men ser så mkt goare ur med bmx mönstringen :)

När jag ändå är i farten tänkte jag höra om nån har tips på en kromad odämpad framgaffel under 1000-lappen? Vill helst byta min på sikt. Om nån har en liggandes kan dom få min i utbyte + ev pengar. Kan slänga upp bilder och specs sen om nån är intresserad!

Senast ändrad:
26 är inte bmx. Det du söker är lätt rullande dirt/ street däck och det är mycket lättare att hitta.
Hmm jo nog finns det bmx med 26", precis som dom jag länkade till som kommer från ett bmx-märke.

Tack för övriga svar men nu var det ju just gråa 26" däck jag letade efter, svarta är inte så svårt att hitta det vet jag ;)

?
Ja men ändå lite goare än helsvarta. Hittade dessa nu som jag funderar på https://www.bike24.com/p2318601.html

Ja men ändå lite goare än helsvarta. Hittade dessa nu som jag funderar på https://www.bike24.com/p2318601.html
Oerhört trötta däck som är allt annat än BMX. De väger nästan ett kilo styck, och är inte särskilt breda och har tråkigt mönster. Skippa kravet på grått och kör på något av ovan nämnda däck istället om du vill att cyklingen ska kännas kul, tycker jag.
Ett annat nytt alternativ i kategorin är:
goodyear-wingfoot-park-tube-type-folding-tire-black-transparent-1680908.webp

Oerhört trötta däck som är allt annat än BMX. De väger nästan ett kilo styck, och är inte särskilt breda och har tråkigt mönster. Skippa kravet på grått och kör på något av ovan nämnda däck istället om du vill att cyklingen ska kännas kul, tycker jag.
Ett annat nytt alternativ i kategorin är:
Visa bilaga 770724
Ah all right ja det kanske är en bra ide.

Tack för tips! Skulle kanske nämnt att smärtgränsen nog går vid runt 25 eu per däck 😬

Nu kanske jag kommer få skäll, men däck är en av de enskilt viktigaste delarna på en cykel och däck för 200 kr stycket kommer aldrig vara bra om man inte köper begagnade kvalitetsdäck då.

Dirtdäck av alla slag är till för att rulla nedför ramper i betong eller hårdpackat grus och sen tåla en fet smäll på vass kant. Sådana är den enklaste vägen till att döda glädjen i en cykel, om inte cykeln faktiskt är en dirtcykel som cyklas på så vis som en dirtcykel gör.

Jag hade letat riktiga mtb-däck istället, som det finns ett litet utbud av åtminstone. Hellre mönster men lättrullade och fina däck än släta, döda och tunga skräpdäck imho. Gråa däck lär du dock få glömma då dessvärre. Finns några få med ljusa däcksidor men minnet sviker mig kring vad de heter...

Nu kanske jag kommer få skäll, men däck är en av de enskilt viktigaste delarna på en cykel och däck för 200 kr stycket kommer aldrig vara bra om man inte köper begagnade kvalitetsdäck då.

Dirtdäck av alla slag är till för att rulla nedför ramper i betong eller hårdpackat grus och sen tåla en fet smäll på vass kant. Sådana är den enklaste vägen till att döda glädjen i en cykel, om inte cykeln faktiskt är en dirtcykel som cyklas på så vis som en dirtcykel gör.

Jag hade letat riktiga mtb-däck istället, som det finns ett litet utbud av åtminstone. Hellre mönster men lättrullade och fina däck än släta, döda och tunga skräpdäck imho. Gråa däck lär du dock få glömma då dessvärre. Finns några få med ljusa däcksidor men minnet sviker mig kring vad de heter...
Ahhh tack för utförligt svar! Men va inte dom ja länkade till här senast bra då kanske? Nedsatta från 37 till 18 euro så kanske inte för skräpiga. "All terrain" 🤔

Tillbaka
Topp