BMX till 6-åring?

• Trådstartare Trådstartare joa
  • Start datum Start datum

joa

Aktiv medlem
BMX till 6-åring?
Lillen är efter att ta lånat en BMX i Järvsös pumptrack av en nyvunnen kompis sugen på en egen.
Och pappa är ju inte sen att börja gräva ?.
Han fyller snart sex, är ungefär 120 cm lång och ganska smal.
Jag tänker 16". Rätt tänkt?
Cykeln kommer väl att användas i pumptracken ni Jörvsp några dagar om året och andra pumptrack och skateparker när tillfälle ges. Samt cykla runt här hemma och leka.
För att ta sig fram lite längre sträckor har han en vanlig MTB.

Har inte tänkt ut nån budget direkt, det brukar sällan hålla...
Men jag är inte alls inne på att köpa en ny för 4000+
Intresset kan ju fala för och han växer ju. Men jag vill heller inte köpa något att växa i. Cykeln skall ju vara kul från dag ett och inte komma klumpig och för stor. Då tröttnar han garanterat.
Begagnat är ju en väg att gå, men jag har dålig kolla på vilka märken som är bra och vilka man skall passa sig för.
Oftast brukar det ju avspeglas i priset, men inte alltid.
Tips och hur borde jag resonera?

BMX till 6-åring?
Min 8-åring är 125 cm lång och han har en 18" BMX och det är för stort för att han skall vara bekväm på den (för att cykla till skolan på duger den dock fint). Han knycker därför ofta sin lillebrors 16" BMX som passar honom mycket bra!

BMX till 6-åring?
16" blir bra, min 5åring åker på en Haro 16" som funkar fint, han är 116cm lång nu, den har han ärvt av sin storebror som är 9 nu, han brukar låna den med. Tror faktiskt alla "märkes" duger hur bra som helst, men skulle jag sålla efter något så är det vikten.

BMX till 6-åring?
16" blir bra, min 5åring åker på en Haro 16" som funkar fint, han är 116cm lång nu, den har han ärvt av sin storebror som är 9 nu, han brukar låna den med. Tror faktiskt alla "märkes" duger hur bra som helst, men skulle jag sålla efter något så är det vikten.
Sneglat lite på den här som är nedsatt (om det nu är en riktig rea...).
Överkomligt pris tycker jag för en ny.
Vettig?

BMX till 6-åring?
Sneglat lite på den här som är nedsatt (om det nu är en riktig rea...).
Överkomligt pris tycker jag för en ny.
Vettig?
Den funkar finfint, en kompis åt ungarna har en sån!

BMX till 6-åring?
Min 7åring kör en WeThePeople 16" i Järvsö. Hellre en för liten än en för stor, blir ju mer lekfull om den är lätt.
Bäst är väl om man har råd att köpa varje steg upp i strl.

BMX till 6-åring?
Tycker alla jag kollar på är så tunga eller är det bara att acceptera?
10+ kilo på de flesta och då är det en liten BMX på 16". Större grabbens 24" MTB väger ju ungefär lika.
Lätt cykel måste ju precis som på en MTB ge mer cykelglädje tycker jag....!?

BMX till 6-åring?
Jag vet inte om det spelare en avgörande roll, tycker ungar något är kul så brukar sådant spela mindre roll. Ungarna här i stan far ju pumptracken med vad skit som helst och har kul. Det är nog mer vi föräldrar som stör oss på några hekto hit eller dit. 16" BMXer under 4000 kr verkar ju ligga strax över 10kg. Här har du en för 3800 strax under 10 kg https://www.skatepro.se/56-42643.htm

BMX till 6-åring?
Ingen av mina kids har tyckt dom vart för tunga, det är mest jag som letade lätt till minsta, men han fick ärva istället! :) Cult ligger på dryga 9kg men där spricker ju budgeten!
Men instämmer föregående att hellre liten än för stor hoj!

BMX till 6-åring?
Jag köpte en beggad 16-tums bmx (WeThePeople Seed) för 400 riksdaler nyligen. Ganska fräck, orimligt tung och ganska svårcyklad i jämförelse med barnens 16- och 20-tums lätta Woomcyklar. Mina barn är typ 108 och 120 cm, väldigt cykelvana. Vevar och sådant är för långa för dom. Plus att bromsarna är riktigt riktigt dåliga trots att jag bytt hölje, vajrar och belägg. I skateparken funkar det nog, men inte i backarna hemavid. 108-centimetersbarnet (som jag brukar kalla honom..) gör bunnyhops på sin Woom, vilket bara är att glömma på Seeden. Tror de behöver bli större, tyngre och starkare innan de kan lattja runt med en 16-tums bmx..

BMX till 6-åring?
Det är nog sant av vi nördiga pappor och mammor är dom som som inbillar oss att vikten är så viktigt med och nördar ner oss i alla möjliga "viktiga" detaljer. Men oavsett är ju 10+ kilo en hel del om man skall trixa och hoppa om man själv väger lite drygt det dubbla bara.

BMX till 6-åring?
Vill du ha en hoj under 10 kg så hamnar prislappen på närmare 5000 om du inte hittar en som är begagnad.

Ingen av mina cykelburna ungar kan vare sig kaninhoppa eller cykla på bakhjulet (den äldsta har börjat haja detta med att pumpa i pumptracken och hoppa i dirtbanan) men de har kul ändå och det är huvudsaken för mig. Det är ju inte som att de inte vill lära sig trix, men det kommer väl med tiden om de vill. Tröttnar de efter en kvart så är det troligen inte cykeln det hänger på om enda skillnaden är att den väger 10.5 kg istället för 9 kg.

Vad gäller bromsar på en BMX så kan det vara riktigt kinkigt hur du justerar dem och vad du har för klossar! Jag har lyckats få till bromsarna på alla mina cyklar och barnens. Ibland är det ett f-hårs skillnad mellan ingen bromsverkan och att du låser bakhjulet utan problem (kanske lite tillspetsat men typ så)!

BMX till 6-åring?
Det är nog sant av vi nördiga pappor och mammor är dom som som inbillar oss att vikten är så viktigt med och nördar ner oss i alla möjliga "viktiga" detaljer. Men oavsett är ju 10+ kilo en hel del om man skall trixa och hoppa om man själv väger lite drygt det dubbla bara.
Håller med om det gäller tjock gubbe 90 kg som gnäller på ett kilo hit eller dit på en cykel som väger 7-9 kilo, men om barnet väger 20 kg och cykeln väger 12 kg så är det högst väsentligt. Det gäller både när det cyklas, men framförallt när cykeln ska puttas upp för en kicker i skateparken eller lyftas ner i en miniramp. Vikt är viktigt på barncyklar tycker jag!

BMX till 6-åring?
Vill du ha en hoj under 10 kg så hamnar prislappen på närmare 5000 om du inte hittar en som är begagnad.

Ingen av mina cykelburna ungar kan vare sig kaninhoppa eller cykla på bakhjulet (den äldsta har börjat haja detta med att pumpa i pumptracken och hoppa i dirtbanan) men de har kul ändå och det är huvudsaken för mig. Det är ju inte som att de inte vill lära sig trix, men det kommer väl med tiden om de vill. Tröttnar de efter en kvart så är det troligen inte cykeln det hänger på om enda skillnaden är att den väger 10.5 kg istället för 9 kg.

Vad gäller bromsar på en BMX så kan det vara riktigt kinkigt hur du justerar dem och vad du har för klossar! Jag har lyckats få till bromsarna på alla mina cyklar och barnens. Ibland är det ett f-hårs skillnad mellan ingen bromsverkan och att du låser bakhjulet utan problem (kanske lite tillspetsat men typ så)!
Instämmer gällande det mesta. Men de jäkla bromsarna på bmxen är hopplösa, helt utan hopp! Bak är det alltså inte en "vanlig" fälgbroms utan mer som en cantileverbroms, fast den har ändå någon form av utväxling. Man får alltså ta i även som vuxen, och även när man gör det så är det näst intill löjligt hur lite de tar. Finns säkert bättre, men det kan ju vara värt att provbromsa lite med den tilltänkta cykeln.

En positiv sak med tunga stål-bmxer (från WeThePeople i just detta fall) är att man som vuxen med lätthet kan rulla runt även med en liten 12-tummare, så bromsprov är inga problem. Om man ens tänker tanken att man ska manuala så befinner man sig direkt på bakhjulet pga superkorta kedjestag därtill, så det är lite skoj faktiskt.

BMX till 6-åring?
Håller med om det gäller tjock gubbe 90 kg som gnäller på ett kilo hit eller dit på en cykel som väger 7-9 kilo, men om barnet väger 20 kg och cykeln väger 12 kg så är det högst väsentligt. Det gäller både när det cyklas, men framförallt när cykeln ska puttas upp för en kicker i skateparken eller lyftas ner i en miniramp. Vikt är viktigt på barncyklar tycker jag!

Nu väger ju ingen av de relevanta cyklarna ens i närheten av 12 kg (den tyngsta 16” bmxen på skatepro väger 10.5 och Haron väger väl bara just över 10 kg) och jag är tveksam till att du hittar en ”riktig” 16” BMX under 9 kg utan att lägga löjligt mycket pengar (jag har iofs inte hittat någon alls under 9 kg, men det finns säkert nånstans).

Självklart är det inte oväsentlig med vikten på en barncykel och de borde ju inte väga onödigt mycket vilket många barncyklar gör. Men det känns ju rätt onödigt att argumentera för en cykel som eventuellt inte finns och, om den finns, hur som helst lär överskrida tänkt budget ganska ordentligt!

Jag skulle snarare säga att om ungen inte kan hantera en cykel för att den väger 10 kg kanske de inte ska vara i en miniramp själva, då får man bära ner cykeln åt dem (om de ens skall vara där).

BMX till 6-åring?
Instämmer gällande det mesta. Men de jäkla bromsarna på bmxen är hopplösa, helt utan hopp! Bak är det alltså inte en "vanlig" fälgbroms utan mer som en cantileverbroms, fast den har ändå någon form av utväxling. Man får alltså ta i även som vuxen, och även när man gör det så är det näst intill löjligt hur lite de tar. Finns säkert bättre, men det kan ju vara värt att provbromsa lite med den tilltänkta cykeln.

En positiv sak med tunga stål-bmxer (från WeThePeople i just detta fall) är att man som vuxen med lätthet kan rulla runt även med en liten 12-tummare, så bromsprov är inga problem. Om man ens tänker tanken att man ska manuala så befinner man sig direkt på bakhjulet pga superkorta kedjestag därtill, så det är lite skoj faktiskt.
Det är väl u-broms på en ”riktig” BMX och precis som på en cantileverbroms så har du en hel del parametrar att ta i beaktan! De suger men det går att få dem till att funka bra! Min erfarenhet är att du måste hitta rätt klossar. Jag kör med odysseys slim by four på mina cyklar och väljer svart eller genomskinlig beroende på vad det är för fälg.

BMX till 6-åring?
Nu väger ju ingen av de relevanta cyklarna ens i närheten av 12 kg (den tyngsta 16” bmxen på skatepro väger 10.5 och Haron väger väl bara just över 10 kg) och jag är tveksam till att du hittar en ”riktig” 16” BMX under 9 kg utan att lägga löjligt mycket pengar (jag har iofs inte hittat någon alls under 9 kg, men det finns säkert nånstans).

Självklart är det inte oväsentlig med vikten på en barncykel och de borde ju inte väga onödigt mycket vilket många barncyklar gör. Men det känns ju rätt onödigt att argumentera för en cykel som eventuellt inte finns och, om den finns, hur som helst lär överskrida tänkt budget ganska ordentligt!

Jag skulle snarare säga att om ungen inte kan hantera en cykel för att den väger 10 kg kanske de inte ska vara i en miniramp själva, då får man bära ner cykeln åt dem (om de ens skall vara där).
12 kg var en chansning, jag har ingen koll på vad vår Seed väger mer exakt.

Vill nog också förtydliga lite vad jag menade med att vikten var ett problem:

Minsta sonen har en Woom 3, som väger 5,4 kg och kostar 359 euro. Den ser ganska mycket ut som en bmx (åtminstone för ett barn, i verkligheten är det ganska mycket som skiljer).

A5ABECA7-EC72-4835-87BA-A6AAE17768EF.png

När man har en sådan cykel som alternativ till en Seed som är tung som ett as, har dåliga bromsar och för långa vevarmar, så är valet ganska självklart. Men samtidigt går väl längdgränsen förmodligen vid 120 cm för en sådan, medan en 16 tums bmx kan användas mycket längre (tror jag iallafall).

Senare, när barnet är större och starkare, funkar en "riktig" bmx mycket bättre tror jag.

BMX till 6-åring?
Nu har vi börjat använda vår 16-tums WeThePeople Seed lite grann efter vintervila. Äldsta barnet, 7,5 år och typ 125 cm samt rejält cykelvan, kan hantera cykeln rimligt nu. Inga bunnyhops men trottoardrops och allmän bröta-runt-cykling har det blivit.

Men! Cykeln är ofantligt tung och saknar totalt bromsar. Det är som ett dåligt skämt. Den pallar lätt att jag själv cyklar på den, och jag klarar bara precis att låsa bakbromsen. Sonen klarar det om han maxbromsar och hoppar till lite med bakhjulet.

Jag har:

- Bytt bromsbelägg

- Bytt vajrar

- Justerat bromsar (jag har så mycket skillz man kan ha typ)

- Slipat fälg (den var svartlackad halvt igenomskavd tidigare)

CE6072B2-B486-4015-9850-152849AF696A.jpeg

Jag har beslutat att det, förutom att bromsarna är en rövkonstruktion, är bromshandtagen som är boven. Ska ritualbränna dessa och sätta på ett par "vanliga" Tektro-handtag för barn, vilka jag hoppas har bättre hävstång.

Får kanske därtill köpa de där Oddysey-beläggen som
@DarthVidar tipsar om. Vill ha noll slitstyrka men massa bett!

Sen vill jag också säga att som köpare av ett helt gäng kvalitetscyklar från Frog, Woom och Islabikes så är WeThePeople rena gimmiken till cykel, gjord för att pappor som cyklar bmx ska köpa en likadan till sina ungar. För en vuxen är det skit samma med en tung cykel osv, men när vevarmarna har en q-faktor som typ är större än för vuxna, bromsarna totalt odugliga och cykeln väger som en halvfull skolbuss så är det liksom inte barnet som varit i fokus vid framtagning av cykeln..

Tillbaka
Topp