Böcker om cykelteknik

PeZeta

Aktiv medlem
Böcker om cykelteknik
Någon som har bra tips på läsning/böcker som behandlar tekniken i lvg-cykling?
Alltså, strategi när man växlar, ligger i klunga, trampteknik o allt annat som man antagligen gör fel när man blir frånåkt...
De flesta böcker verkar handla om att mecka, eller träna, men det kan man ju redan...

Böcker om cykelteknik
Nu vet jag inte vad du har för bakgrund eller vilken nivå du cyklar på men varför inte kontakta en cykelklubb i närheten?

Där brukar det finnas folk som har koll på hur man cyklar

Böcker om cykelteknik
Ok. Tack.
Jo det är ju livets hårda skola som gäller - det är ju det som är så irriterande. Typ man hojjar med Hovet och efter ett par hundra mil är det nån som säger saker som "du sitter lite lågt" eller "byt alltid dragare i klungan innan backen, inte efter" alltså det finns ju massor av knep å knåp därute...
Vore ju kanon om någon had tryckt ut essensen av ett liv i klungan i bokform

Böcker om cykelteknik
Miss Lycka skrev:
-------------------------------------------------------
> Byt klubb! Hovet är ju en motionsklubb! Gå till
> Vallentuna eller Valhall om Cykel City inte har
> gett dig ett erbjudande.

Det beror väl på vilket mål man har. Om man vill lära sig mer om gruppcykling är det ju knappast ett problem att en klubb har motionsinriktning, att hänga med på tävlingsinriktad träning när man fortfarande är nybörjare är kanske inte det bästa. Sedan har förstås även Hofvet tävlingsverksamhet med en aktiv tävlingssektion, men det är kanske som vanligt mer intressant att vara kategorisk än att faktiskt hjälpa någon...

Böcker om cykelteknik
Om hovet har vettiga ledáre eller cyklister i verksamheten så är det väl det första man tar tag i med nya deltagere, sittställning och hur de ska bete sig för att få ut något av gruppträningen.
Det är väl därför som man försöker ha träningstider och organiserad träning?
Annars kan alla fara runt själva utan veta grundläggande träningsmetodik.
Det är kort sagt skitdåligt av Hovet att inte hjälpa de nya med allehanda saker.
Samtidigt får ju alla bättre träning om folk får reda på grundläggande saker och inte vurpar eller blir skadade av att sitta fel etc.

Böcker om cykelteknik
Hofvet har nybörjarträningar av just den anledningen, för att man ska få hjälp med sådana saker. Sedan vet jag inte riktigt om du vet mer än vad trådskaparen har skrivit, men vad jag kan läsa mig till är det ingen som har skadat sig. Men du vet väl bäst som vanligt antar jag, så det är väl inte lönt att gå i polemik med dig...

PeZeta,
prova gärna på nybörjarträningen, den kan ibland ha lite lågt tempo, men det är bra tillfällen att lära sig mer om gruppcykling. Torsdagkvällar från Brostugen brukar också ha en grupp som är för dom som vill lära sig mer.

Tillbaka
Topp