bockstensturen

bockstensturen
Erik G skrev:

>
> Jag tyckte att markeringarna var bra, det var en
> del som verkat regnat/blåst sönder och bara
> hängde, men det var ingen tvekan om vägen nån
> stans.

Jag tycker det var superbra markerat! Förstår inte varför det klagas på det?

> Avlyssnade för övrigt en kommentar mellan två
> cyklister på banvallen ut: "Det här är det
> värsta, när vi kommer in i skogen blir det
> mycket bättre".

Moahahahaha...eller hur...!? :)

> MTB är för hårda män och kvinnor, de som
> gnäller över att det är lerigt kan ju alltid
> köra spinning i rosa trikåer istället!

+1

bockstensturen
Mats_K skrev:
-------------------------------------------------------
> Som sagt, inget regn men vätan låg där redan
> innan. Det här var nog bland det tuffaste jag
> gjort.
>
> Hur gick det Musse? Räckte bannbenet hela
> vägen?
>
> Mats

Jag kom nog in som någon av de sista som fullföljde. Dryga åtta timmar tog det. Riktigt värdelöst lopp. Någon som är intresserad av en TREK med leriga växlar och bromsar? Den går ruggigt billigt nu.
Lerig XT, lerig XTR... :-)Jag återgår till min löpning och Göteborg Marathon nästa. Ni är alla välkomna.
Musse

bockstensturen
Ja jäklar vad lerigt det var... Rejält utslagsgivande på de sura fälten mot slutet, hade man sega ben där gick det inte fort, körde om en hel del trötta cyklister där.

bockstensturen
Musse skrev:
> Jag återgår till min
> löpning och Göteborg Marathon nästa. Ni är
> alla välkomna.
> Musse

Du har definitivt rätt inställning för marathon (och MTB), bita ihop, böja ned huvudet och fullfölja. Bra gjort! Jag tävlade själv i marathon förr, och tycker nog att BST igår var betydligt bekvämare än ett marathonlopp. Det beror förstås delvis också på att mina ambitioner idag är betydligt lägre än de var då.

Sälj inte cykeln, tvätta den och fixa till den. Cykla i skogen är hur kul som helst!

bockstensturen
Långloppsdebuten avklarad! (Ränneslätt 38 km räknas inte...)
Grymt skoj även om leran slet på både mig och cykeln

Tycker arrangemanget var väldigt bra, en trasig bro över en bäck var väl det enda att klaga på.
Sen var det iofs inte så spännande att behöva köra förbi 70km-klassen med rena ryggar kring Åkulla...

Hade 5h som målsättning, det blev 5.15 i Herr motion men det är jag ändå väldigt nöjd med. Med 25 km kvar hade jag 4.01 på klockan men sugande åkrar knäckte 5-timmarsgränsen med till slut rätt bred marginal, och det var knäckande att bli omkörd av säkert 15-20 pers (alla klasser inräknade) sista 20 km...

Som jämförelse med tanke på underlaget:
2008 körde 37 pers under 5h i Herr motion 100 km. 2009 körde 5 st under 5h

Har förstått att banan ändrats lite genom åren oxå, så jämförelsen kanske inte stämmer... Eller? Hur var underlaget 2008?

Hur som helst, kommer nog tillbaka nästa år igen :)

bockstensturen
Lite regn kan väl inte vara såå farligt tänkte jag innan start. Sen fick jag en chock på ängarna den första milen.. vilken grym lervälling! Och då regnade det inte ens..
Det tog några mil extra på drivlinan, jag är glad att jag inte hade nya prylar monterade.

Förutom lite växelproblem så funkade bromsarna (Avid J5) bra hela vägen och NN 2,25 var ett klockrent val. Mycket imponerad av dessa däck.

Lite besviken på mig själv för att jag inte lyckades förbättra min tid sen förra året men sen var det ju lite mer tungkört i år... blev 8min mer istället :(
Körde dessutom fel i den parkliknande skogen nån km från mål. Om det var skyltningen eller mitt eget fel för att jag bara trött följde efter killen framför är en bra fråga. Tog några värdefulla minuter att vända och komma rätt igen. Irriterande!

Annars ett mycket bra arr av Varbergs MTB! Jag kommer nog tillbaka 2010, men leran skrämde mig rätt bra där i början. Lätt det skitigaste jag varit med om.
/Claes

bockstensturen
Erik G skrev:

> Avlyssnade för övrigt en kommentar mellan två
> cyklister på banvallen ut: "Det här är det
> värsta, när vi kommer in i skogen blir det
> mycket bättre".

SKYLDIG, och visst stämde det :)

bockstensturen
Det var ju ett fint bildspel.
Men jag hade hellre hamnat på en bild man lättare kan låna.
Och någon annan bild har jag inte hittat.

Någon som hittat fler bilder från Geggan?

bockstensturen
jakobh skrev:
>
> Sen var det iofs inte så spännande att behöva
> köra förbi 70km-klassen med rena ryggar kring
> Åkulla...
>

Kan inte annat än hålla med. Jag hade pinnat på ganska bra i början just för att slippa de värsta "trafikstockningarna" ute i skogen. Därför var det lite trist att efter 30km (fram till ca 60km) knö med BST70. De hade ju precis startat och var tillräckligt pigga för att det för mig skulle vara tufft att komma om på grusvägarna och inne i skogen där det blev mer tekniskt så klumpade det ihop sig så det blev inte mycket enklare där. Kan väl inte påstå att jag tappade så mycket tid på det men lite irriterande var det allt.
Annars en bra tanke med BST70, att gå direkt från 50 till 100 är kanske ett för stort steg för många, men de hade gott kunnat starta lite senare.

/CJ

bockstensturen
cjmax skrev:
> jakobh skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> >
> > Sen var det iofs inte så spännande att
> behöva
> > köra förbi 70km-klassen med rena ryggar kring
> > Åkulla...
> >

Håller med om detta. Dom hamnade verkligen mitt i vägen för långloppsåkarna.
Inte klockrent organiserat. Dom kunde startat en bra stund senare.

bockstensturen
jakobh skrev:
> ........................
>
> Har förstått att banan ändrats lite genom åren
> oxå, så jämförelsen kanske inte stämmer...
> Eller? Hur var underlaget 2008?
>

2008 var det ljummet, kring 24 grader - måttlig vind och torrt.
Det dammade rejält på banvallen och blöthålen var väldigt få.
På fälten flög man fram.

Efter loppet tog jag och ett par bekanta oss ett solbad i havet.

Största skillnaden på bansträckningen var när starten flyttades från Åkulla/Rolfstorp in till Varberg.
Fast det är ett tag sen nu.

I år är enda gången jag inte kört sen starten - och Gudrun då..

bockstensturen
Fina bilder! Här står jag (till höger) och klubbkompisen och pratar om leran:
picture-157.jpg

bockstensturen
Eftersom jag inte vågade köra (kände mig inte fullt frisk på morgonen) så passade jag på att fota lite. Tyvärr blev det mest kattskit av bilderna. En blandning av dålig fotograf, dålig kamera och besvärliga ljusförhållanden gjorde att många bilder är oskarpa och detaljfattiga.

Slängde i alla fall upp alla bilder jag tog. Kanske nån som känner igen sig. :-)

Här är bilderna: Bilder från Bockstensturen 2009

bockstensturen
Har knopat ihop ett bildspel från Lördagens lerbrottning. Hoppas ni gillar det
www.liveonline.se/bst2009.html
olabildspel.jpg ht=544

// Ola

Senast redigerad av en moderator:
bockstensturen
Snyggt bildspel. Några riktigt bra foton där. Skulle det finnas möjlighet att lägga ut några i lite högre upplösning för att använda som bakgrundsbilder till datorn? (för privat bruk)

bockstensturen
oj oj jag fastna på bild flera gånger på den kameran, man tackar :)

Ingen som åkte loppet med en hjälmkamera?
Tycker det varit lite för lite kort från skogen.
Skogsbacken innan helan och halvan delade på sig hade varit ett roligt ställe att ta bilder.

Senast redigerad av en moderator:
Tillbaka
Topp