Bockstensturen!

Bockstensturen!
puh! Nu har jag tagit mig igenom min första bockstenstur, 5.14 kom jag in på till slut (körde i motionsklassen), ganska nöjd med tanke på de i stort sett obefintliga förberedelserna.
Jag hade pumpat däcken hårt och fyllt i extra luft i dämparen för att den skulle vara lite stelare, det var bra på grusvägarna, mindre bra på stigarna, fick seriöst ont i handlederna efter ungefär 50 km, men det går nog över igen. Gick nog lite för fort i vissa uppförsbackar i början så vid ungefär 75 km hade jag duktig kramp i bägge benen, på slutet klarade jag inte av att klicka i spd-pedalen när jag klickat ur, hade ingen styrsel i fötterna pga kramperna.

På det hela taget en riktigt trevlig tävling som jag nog kör nästa år igen, bra skyltat längs banan så det var lätt att hitta, vädret kunde ju inte bli mycket bättre...
En pizza, en öl och en espresso senare känns det helt ok, blir nog lite cykel imorgon med...

Bockstensturen!
skier: Kan ju inte skriva espresso så, blir riktigt sugen men ingen möjlighet att dricka en. :( Ingen lock-out på gaffeln? Varför pumpat däcken hårt, komfort är det som gäller för så mycket skillnad i hastighet är det inte. 1,8-1,9bar i mina 2,2" Race King var perfekt.

Bockstensturen!
cerro skrev:
-------------------------------------------------------
> skier: Kan ju inte skriva espresso så, blir
> riktigt sugen men ingen möjlighet att dricka en.
> :( Ingen lock-out på gaffeln? Varför pumpat
> däcken hårt, komfort är det som gäller för
> så mycket skillnad i hastighet är det inte.
> 1,8-1,9bar i mina 2,2" Race King var perfekt.

Espresson var precis vad som behövdes, tog bort huvudvärken från loppet. Det är tyvärr ingen lockout på min sid race, så här i efterhand skulle jag kört med mitt normala lufttryck både i dämparen och däcken(typ 2 bar, nu hade jag 3 bar på 2.1 tums IRC mythos), det var iofs skönt att kunna rulla utan att trampa när alla andra trampade på grusvägarna, men det gjorde för ont i skogen.

Bockstensturen!
Nån mer än jag som körde i Happytröja? Jag såg ingen i halvan men skymtade en annan kille före start.

En utmärkt organiserad och härlig tävling för övrigt. Toppbetyg till Varbergs MTB!
Fint med gratis massage av trevlig tjej efter loppet...

Jag kommer igen nästa år (om vädret är ok förstås).
/Claes

Bockstensturen!
Japp tighta är dom, när man tänker på det får man dra in magen. Fålla 8 startade jag i.

4km in på banan stod två cyklister, den ena pinkade och kompisen stod och väntade otåligt.. 4km! :)
Ingen som känner sig träffad?

Bockstensturen!
Nej inte pinka, men punka, fast det var efter 20 km... Sen fick jag kedjebrott på parkeringen när vi skulle lasta cyklarna. Helt osannolikt! Men fantastiskt fin bana...

Bockstensturen!
sådär ja!

skaffade mig ett gött nytt intresse i lördags då jag cyklade bockstensturen för första gången! :)

har aldrig cyklat ett cykellopp i hela mitt liv innan! men med en stark vilja o lite kramper kommer man långt! körde 100km på strax över 7 timmar, e hyfsat nöjd med det för att köpt cykel i torsdags samt justerat o cyklat ca 1 mil asfalt på fredags kvällen :) så kommer garanterat att köra nästa år med.... dock lite bättre tränad och lite mer förberedd! skall la kunna putsa tiden med 1 timme iaf! det e målet!

men en riktigt rolig bana o gött väder gjorde det till en kanon lördag!

Bockstensturen!
zero2000 skrev:
> sådär ja!
>
> skaffade mig ett gött nytt intresse i lördags
> då jag cyklade bockstensturen för första
> gången! :)
>
> har aldrig cyklat ett cykellopp i hela mitt liv
> innan! men med en stark vilja o lite kramper
> kommer man långt! körde 100km på strax över 7
> timmar, e hyfsat nöjd med det för att köpt
> cykel i torsdags samt justerat o cyklat ca 1 mil
> asfalt på fredags kvällen :) så kommer
> garanterat att köra nästa år med.... dock lite
> bättre tränad och lite mer förberedd! skall la
> kunna putsa tiden med 1 timme iaf! det e målet!
>
> men en riktigt rolig bana o gött väder gjorde
> det till en kanon lördag!

That's the spirit! Välkommen till cykelträsket. :)

Bockstensturen!
precis! på måndag blir det o dra o köpa riktiga dojjor o clips mm mm! fasen cyklade juh runt o vanliga löpar dojjor! e juh ett helsike när man slinter efter o kört genom vatten!

så efter man köpt det så blir det ett par timmar uppe i skatås i göteborg!

ps, blev intervjuad efteråt av en kille med kamera, nån som vaet vart man kan hitta video klipp??

Bockstensturen!
Jag lyckades hålla mig undan sista platsen i H30!

För min del blir det nog aldrig mer tävlingsklass. Det känns helt onödigt med tanke på hur jag brukar lägga upp mina lopp och genomföra dem. Bortkastade pengar helt enkelt, men jag har testat i alla fall.

Bockstensturen!
En fantastiskt kul bana. Såpass mycket singletrack att man lite suckade på slutet när man styrdes in i skogen igen. Körde med min gamla löparkompis Lasse runt på 5.20. En punktering efter några mil snodde nog 10 minuter. Men även om man räknar det stoppet till godo, är vi i alla fall över 1,5 timme efter segraren. Hur bär de sig åt? Vi låg ändå på rätt bra, bara korta depåstopp.

Om man går efter mängden kramp i benen var det här det lättaste loppet jämfört med Ränneslättsturen och Billingeracet. Fick bara lite kramp i vänster baklår i sista backen. Ser man till trötthet efter loppet så måste man nog säga att det var tuffare, men inte så mycket tuffare som jag trott innan. Backarna var inte alls så jobbiga som jag trott, det var sällan man behövde lägga i lägsta växeln. En bra sak var att alla backar (utom gåbacken) vad såpass breda att det gick att cykla om långsammare cyklister. Sen var det alltid en lång härlig utförslöpa efter varje backe.

Lite läskigt var det med alla utförslöpor på nygrusade vägar med bara ett smalt spår att hålla sig i.

Sen var ju vädret helt perfekt också: sol, men inte varmt, kan det bli bättre?

Nästa år kör vi nog Billingen, Ränneslätt och Bockstensturen. Finnmark blir det nog inte, 10 mil räckte mer än väl.

Bockstensturen!
Erik G: Bra sammanfattning. Lida Loop och Mörksuggejakten då? 2 Väldigt trevliga tävlingar de med och lite snabbare.

Jag vet hur elitcyklisterna kör så fort. De tränar mycket, tränar bra oavsett väder och satsar väldigt stora delar av sitt liv på just att bli bra och har gjort det ett antal år så inga nybörjare precis.

Bockstensturen!
cerro skrev:
>
> Jag vet hur elitcyklisterna kör så fort. De
> tränar mycket, tränar bra oavsett väder och
> satsar väldigt stora delar av sitt liv på just
> att bli bra och har gjort det ett antal år så
> inga nybörjare precis.

Jag har själv en bakgrund som elitlöpare inom långdistans, bästa resultat 12 minuter efter segraren i Stockholm marathon (fast det var 12 år sen). Satsade hårt till för 2 år sen, då det var dax att lägga av hårdkörningen på 15-20 löpmil per vecka. Sedan dess har jag tränat regelbundet 5-7 dar i veckan, men inte mer än 5-6 mil per vecka på vintern och sommaren blir det nästan bara MTB.

En skillnad mellan långdistanslöpning och mtb är att som mtb-cyklist måste man ha mycket mer benstyrka. Jag ser själv på vilka växlar som jag kör på, generellt kör jag på tyngre växlar idag än vad jag jag gjorde direkt när jag kom från löpningen. Igår körde jag stora delar av loppet på största klingan och de 2-4 högsta växlarna. Mest frånåkt tror jag att vi blev i uppförsbackarna, tyckte man kunde se av videoklippet hur elitkillarna flög uppför backarna.

Bockstensturen!
>
> ps, blev intervjuad efteråt av en kille med
> kamera, nån som vaet vart man kan hitta video
> klipp??

Trodde det var dig! En länk finns här http://happymtb.org/forum/read.php/1/953677

Fattar inte han som körde i jeans och gympadöjor....för andra året i rad!? Tror han att vi går runt i lycra för att det är snyggt?
(Men imponerad iallafall att man kan stå ut!)

Bockstensturen!
Erik G skrev:
> cerro skrev:
> >
> > Jag vet hur elitcyklisterna kör så fort. De
> > tränar mycket, tränar bra oavsett väder och
> > satsar väldigt stora delar av sitt liv på
> just
> > att bli bra och har gjort det ett antal år så
> > inga nybörjare precis.
>
> Jag har själv en bakgrund som elitlöpare inom
> långdistans, bästa resultat 12 minuter efter
> segraren i Stockholm marathon (fast det var 12 år
> sen). Satsade hårt till för 2 år sen, då det
> var dax att lägga av hårdkörningen på 15-20
> löpmil per vecka. Sedan dess har jag tränat
> regelbundet 5-7 dar i veckan, men inte mer än 5-6
> mil per vecka på vintern och sommaren blir det
> nästan bara MTB.
>
> En skillnad mellan långdistanslöpning och mtb
> är att som mtb-cyklist måste man ha mycket mer
> benstyrka. Jag ser själv på vilka växlar som
> jag kör på, generellt kör jag på tyngre
> växlar idag än vad jag jag gjorde direkt när
> jag kom från löpningen. Igår körde jag stora
> delar av loppet på största klingan och de 2-4
> högsta växlarna. Mest frånåkt tror jag att vi
> blev i uppförsbackarna, tyckte man kunde se av
> videoklippet hur elitkillarna flög uppför
> backarna.

Precis. detta trots att många elitcyklister är rätt "klena" i benen när det handlar om absolut max-styrka. själv använde jag mittenklingan (lilla för mig) en eller två gånger på banan. I springbacken (som egentligen är cykelbar om den inte blockeras av cyklister) och eventuellt nån annan backe. men styrkan måste i det här fallet matchas av syreupptagningen.

Senast redigerad av en moderator:
Bockstensturen!
Jan Ullrich skrev:
> Fan jag var nere på lilla klingan två gånger,
> jag ska banta till nästa år.

jag som fettade på mig 2 kg garanterat ej muskler inför bockstensturen

Bockstensturen!
Vilken klinga jag använde och när jag använde den kommer jag inte ihåg men nog var jag nere på lägsta någon gång, annat vore ju bara att be om mjölksyra i de brantaste backarna. Riktigt nöjd med min runda, nybörjare på MTB som jag är och nyss fyllda 40. Körde motionsklass 100 km på 4 timmar och 50 minuter.

Bockstensturen!
Micke S skrev:

> max-styrka. själv använde jag mittenklingan
> (lilla för mig) en eller två gånger på banan.
> I springbacken (som egentligen är cykelbar om den
> inte blockeras av cyklister) och eventuellt nån
> annan backe. men styrkan måste i det här fallet
> matchas av syreupptagningen.

1-2 ggr på din minsta klinga fram, imponerande! Använder du alltså bara två klingor fram? Har läst att en del av er elitåkare kan göra så i vissa lopp för att spara vikt - och för att ni orkar trampa.

Flyttar ni då de 2 klingorna inåt på nåt sätt, jämfört med 3 klingorsparti?
Hur många tänder på klingorna?
Hur många tänder på minsta bak?

Bockstensturen!
Årets lopp gick värdelöst (trots personbästa...). Har gått runt och varit förkyld i tre veckor och ovanpå det ger vevlagret upp innan start. Jag trodde jag skulle få bryta strax utanför Varberg p.g.a nissel och knak men sedan tystnade det och höll hela vägen... Orken hade däremot påverkats ganska ordentligt och målet under 5h släpptes ganska snabbt. Får vara nöjd nog med personbästa antar jag.

Ang. fart har MickeS en väldigt bra poäng. Jag har börjat se storklingan som standard istället för mellanklingan och helt plötsligt går det fortare utan att man blir nämnvärt tröttare. Det går faktsikt bra att köra storklingan på de flesta stigar i långloppscupen och behöver man växla ner går det snabbt att ordna. Träna på bra rundtramp så kommer ni snabbt förbättra era tider.

Bockstensturen!
Per70 skrev:
> Micke S skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> 1-2 ggr på din minsta klinga fram, imponerande!
> Använder du alltså bara två klingor fram? Har
> läst att en del av er elitåkare kan göra så i
> vissa lopp för att spara vikt - och för att ni
> orkar trampa.
>
> Flyttar ni då de 2 klingorna inåt på nåt
> sätt, jämfört med 3 klingorsparti?
> Hur många tänder på klingorna?
> Hur många tänder på minsta bak?

bockstensturen körde jag 32t-42t med 11-32t bak. normalt på xc-tävlingar kör jag samma fram och 12-34t bak. Vissa tävlingar sätter jag på en 44t fram, men jag orkade inte byta för bockstensturen enkom.

det bästa är egentligen att flytta in klingorna, men på ett långlopp när man ligger mycket på nedre delen av kasetten vill jag inte det. Jag kör alltid klingorna i standardposition.

en smart grej att göra annars är att flytta ut kassetten genom att sätta en distans innanför och "skippa" minsta drevet. systemet blir således åtta-delat men ger en bra kedjelinje på alla drev bak i kombination med stora fram.

jag använde lillklingan (22 eller 24t) senast förra året på SM, då monterade jag på den för den tävlingen. det jag inte använder behöver inte sitta på cykeln. om inte annat för att det är lättare att komma åt att tvätta ramen vid vevpartiet :)

Bockstensturen!
06:57 nånting fick jag trots siktet inställt på 6h.
Nästa år ska jag inte vara snygg på bild utan snabb på banan :)
Men det var kul att bli igenkänd i depå :)

Bilagor

• IMG_7089-liten-fyrkantig.jpg
    IMG_7089-liten-fyrkantig.jpg
    71 KB · Besök: 23
Bockstensturen!
Man kan tyvärr inte flytta in klingorna fram tillräckligt mkt på de allra flesta vevpartier för att få "den perfekta kedjelinjen". Den gör att man kan köra stora klingan fram och bak utan problem, vilket gör att man slipper hålla på och växla med framväxeln så mycket. Men det finns speciella vevpartier enkom för 2x9 setup som ger en perfekt kedjelinje. Eller så kan man mecka och flytta med distanser fram och bak och nästan få en sån kedjelinje som Micke S påpekar.

Bockstensturen!
med Gamla fyrkantslager för vevlagret så köpte jag ett med 106mm axel för min dåvarande 2*9 setup. Kan man byta sida på distanserna på ett externt vevlager? Det borde ge samma effekt.

Bockstensturen!
japp. med utanpåliggande lager går det att sätta en av de två högerdistanserna (vevsidan) på vänstersidan utan att känna sig otrygg för gängdjupet.

Bockstensturen!
Micke S skrev:
> Jan Ullrich skrev:
> -----
> > Fan jag var nere på lilla klingan två
> gånger,
> > jag ska banta till nästa år.
>
>
> jag som fettade på mig 2 kg garanterat ej muskler
> inför bockstensturen

Ingen fördel direkt, hur gjorde du det? semester?

Bockstensturen!
> en smart grej att göra annars är att flytta ut
> kassetten genom att sätta en distans innanför
> och "skippa" minsta drevet. systemet blir således
> åtta-delat men ger en bra kedjelinje på alla
> drev bak i kombination med stora fram.
>

Det där var ett bra tips. Det ska jag prova, 11:an klarar man ju sig utan. Vad använder man bäst för att shimsa?

Bockstensturen!
Johan: 2 v med pizza och vin i Italien.

bjby: tror en ...hmm... tror det är en distans för konvertering 7-8/9 del är det man ska ha. det finns äldre trådar om det här annars.

Bockstensturen!
Micke S: Starkt att bara vara nere på 32klingan 2 gånger. Jag var nere på min 22klinga fler gånger. Förstår dock att du hade den på SM förra året, Strutsabacken är överdrivet tuff med 32t. Jag har provat men gick inge vidare.

Bockstensturen!
cerro skrev:
> Micke S: Starkt att bara vara nere på 32klingan 2
> gånger. Jag var nere på min 22klinga fler
> gånger. Förstår dock att du hade den på SM
> förra året, Strutsabacken är överdrivet tuff
> med 32t. Jag har provat men gick inge vidare.

Å jens den rackaren drog strutsabacken på 42an eller 44an eller vad han hade. på träning fungerade 32an bra för mig, men med några varv tävling i benen körde jag på lilla.

Bockstensturen!
Jag gjorde misstaget att byta bromsbelägg på frambromsen precis innan loppet. Beläggen var lite tjockare än de originalbelägg jag borde ha köpt så de låg emot skivan rätt ordentligt. De tre första milen var aptunga och långsamma innan beläggen slitits in någorlunda. Jag kom i mål på 6:12. Inte vad jag hade hoppats på.
En positiv sak var att Fox hade ett serviceteam på plats som servade gafflar gratis. Passade jättebra då min gaffel läckte. Nu är gaffel som ny igen. Jag fick iallafall vara glad får något.

Bockstensturen!
Micke S skrev:
> bockstensturen körde jag 32t-42t med 11-32t bak.
> normalt på xc-tävlingar kör jag samma fram och
> 12-34t bak. Vissa tävlingar sätter jag på en
> 44t fram, men jag orkade inte byta för
> bockstensturen enkom.
>
> det bästa är egentligen att flytta in klingorna,
> men på ett långlopp när man ligger mycket på
> nedre delen av kasetten vill jag inte det. Jag
> kör alltid klingorna i standardposition.
>
> en smart grej att göra annars är att flytta ut
> kassetten genom att sätta en distans innanför
> och "skippa" minsta drevet. systemet blir således
> åtta-delat men ger en bra kedjelinje på alla
> drev bak i kombination med stora fram.
>
> jag använde lillklingan (22 eller 24t) senast
> förra året på SM, då monterade jag på den
> för den tävlingen. det jag inte använder
> behöver inte sitta på cykeln. om inte annat för
> att det är lättare att komma åt att tvätta
> ramen vid vevpartiet :)

Man kanske borde ta bort alla ekrarna, så blir det lättare att tvätta naven... :)

Intressant info Micke! Funkar säkert för många inkl. mig själv - i början av loppet. Då orkar man ta sig uppför backarna anaerobt på ren muskelstyrka. Sen har man dragit på sig så mycket syra att man blir tvungen att gå i vissa backar, när man inte orkar dra de tunga växlarna längre. Att dra upp på tunga växlar handlar väl om att ha hög syratröskel för cykel, d.v.s. hög grenspecifik syreupptagning. Eller har jag missförstått?

Löpträning är helt ok, men att tvingas kliva av cykeln hatar jag. BST innehöll i år bara ett sånt ställe, springbacken, som du skrev. Tror också att det hade gått att trampa upp där om man bara haft fri väg och varit beredd på att den kom.

Bockstensturen!
Per70 skrev:
> Micke S skrev:
> -----
> > bockstensturen körde jag 32t-42t med 11-32t
> bak.
> > normalt på xc-tävlingar kör jag samma fram
> och
> > 12-34t bak. Vissa tävlingar sätter jag på en
> > 44t fram, men jag orkade inte byta för
> > bockstensturen enkom.
>

>
> Intressant info Micke! Funkar säkert för många
> inkl. mig själv - i början av loppet. Då orkar
> man ta sig uppför backarna anaerobt på ren
> muskelstyrka. Sen har man dragit på sig så
> mycket syra att man blir tvungen att gå i vissa
> backar, när man inte orkar dra de tunga växlarna
> längre. Att dra upp på tunga växlar handlar
> väl om att ha hög syratröskel för cykel,
> d.v.s. hög grenspecifik syreupptagning. Eller har
> jag missförstått?
>
> Löpträning är helt ok, men att tvingas kliva av
> cykeln hatar jag. BST innehöll i år bara ett
> sånt ställe, springbacken, som du skrev. Tror
> också att det hade gått att trampa upp där om
> man bara haft fri väg och varit beredd på att
> den kom.

kör du tillräckligt fort kan du ha hög kadens även på stora klinga uppför :)

som vanligt är det en träningsfråga. Högt syreupptag, god uthållighetsstyrka, god teknik och god uthållighet behövs för att cykla snabbt. för den som vill veta mer specifikt så finns det en kravprofil gömd på www.scf.se

Bockstensturen!
Micke S skrev:
>
> kör du tillräckligt fort kan du ha hög kadens
> även på stora klinga uppför :)

Svårare än så är det inte alltså.

>
> som vanligt är det en träningsfråga.

Ja inte är det medfött på mig i alla fall. :)

Bockstensturen!
Ni har rätt. Jag tror det går att cykla så där (dvs med högre växlar, högre kadens) på en vanlig kort cykelpass, det är uthålligheten i detta läge som måste tränas upp. Jag gjorde motsatsen för första gången denna tävlingen och tvingade mig själv att växlar neråt och cykla långsammare med högre kadens uppför backarna i början av rundan (satt bakom långsammare cyklister). Det gick sedan lätt att passera de cyklisterna som gick hårt i backarna efteråt. Dessutom lyckades jag undviker kramper senare i tävlingen för första gången. Jag antar att den taktik är inget bra om man vill vinna, men jag nöja mig som motionär. Är tjej och cyklade på lite under 5 och halvt utan mycket träning så är glad nog.

Tillbaka
Topp