Boende i Åre

Jill

Medlem
Boende i Åre
Ni som har vart o cyklat i Åre, har ni några bra tips på boenden(hotell)?

Kanske nåt man ska tänka på?

Är första gången och vill att resan ska bli så najs som möjligt. 😎

Senast ändrad:

BOBCAB

Aktiv medlem
Boende i Åre
Bästa boende beror en del på om prio ligger på närhet till bikeparken i centrala Åre, eller om det skall köras mer i Björnenområdet, med lite softare cykling. Som tidigare nämt är Åre Fjällby bra då det ligger nära VM8 liften. Kolla på Skistars bokningssidor så hittar du säkert något bra. Duved / Tegefjäll ligger långt från liftburen cykling, och kräver en del trampande in till Åre som kan bli tungt om ni ämnar köra på renodlade DH-cyklar.

Glisseur

Aktiv medlem
Boende i Åre
Ni som har vart o cyklat i Åre, har ni några bra tips på boenden(hotell)?

Kanske nåt man ska tänka på?

Är första gången och vill att resan ska bli så najs som möjligt. 😎

Du kan hitta allt från fyrstjärniga hotell till glampingtält, och allt däremellan, i Åre på sommaren. Säg ungefär vad du är ute efter så kan jag ta fram några förslag som är cykelvänliga.

Jill

Medlem
Boende i Åre

Du kan hitta allt från fyrstjärniga hotell till glampingtält, och allt däremellan, i Åre på sommaren. Säg ungefär vad du är ute efter så kan jag ta fram några förslag som är cykelvänliga.
Jag vill ha rimligt nära till liften.
Gärna ingå frukost.
Säker förvaring av cyklar.
Sköna sängar.
Trevligt läge.
Parkering för bil.

Just nu kollar vi på Hotell Fjällgården, har mailat och frågat om förvaring.

Kollade även på Holiday Club, men dom hade så urdåligt omdömen.

Senast ändrad:

Glisseur

Aktiv medlem
Boende i Åre
Jag vill ha rimligt nära till liften.
Gärna ingå frukost.
Säker förvaring av cyklar.
Sköna sängar.
Trevligt läge.
Parkering för bil.

Just nu kollar vi på Hotell Fjällgården, har mailat och frågat om förvaring.
Hotell Granen tickar alla boxar. Ligger nära både liften och byn, och är både mysigt och trevligt. Annars är Holiday Club också ett bra alternativ. Bägge har säker cykelförvaring och ligger i byn. Fjällgården ligger uppe på fjället så är lite längre bort, men är såklart mysigt och ligger sjukt fint.

Cykeltvättar finns vid VM8:an, VM6:an, Bergbanan, torget, Holiday med flera. Ganska säker på att Fjällgården har det dom med, ihop med säker cykelförvaring.

Jill

Medlem
Boende i Åre
Hotell Granen tickar alla boxar. Ligger nära både liften och byn, och är både mysigt och trevligt. Annars är Holiday Club också ett bra alternativ. Bägge har säker cykelförvaring och ligger i byn. Fjällgården ligger uppe på fjället så är lite längre bort, men är såklart mysigt och ligger sjukt fint.

Cykeltvättar finns vid VM8:an, VM6:an, Bergbanan, torget, Holiday med flera. Ganska säker på att Fjällgården har det dom med, ihop med säker cykelförvaring.
Grymt, stort tack!!

Kollade Granen oxå.. får kolla lite mer.

Holiday Club hade fått en sån uppsjö av dåliga omdömen att jag backade lite.

mikaeljc

Aktiv medlem
Boende i Åre
Efter som jag bara åker till Åre på prognos så brukar jag boka boende i bilen på väg upp. Det blev inte så bra förra sommaren med allt folk som valde att semestra i Sverige. Bodde riktigt risigt. Får se hur det blir i år. Vad jag erfarit av de två första helgerna i Järvsö så kommer det inte bli trängsel i sommar.

Hälsingland

Aktiv medlem
Boende i Åre
Grymt, stort tack!!

Kollade Granen oxå.. får kolla lite mer.

Holiday Club hade fått en sån uppsjö av dåliga omdömen att jag backade lite.

Holiday Club är lite som en finlandsfärja med ofta väldigt mycket barnfamiljer, man ska nog inte förvänta sig så mycket lyx men särskilt dåligt kan jag inte tycka att det är. Vi har bott där många ggr, vi har visserligen barn och jag är nog tveksam att jag hade varit så intresserad utan barn. Cykeln på rummet och parkering är dock inga problem.

Det går ju alltid att hyra boende t.ex en drömstuga och äta frukost på Åre bageri, Fjällgården är ju inte så lämpligt om man vill ränna på byn på kvällen och inta något som gör att man inte får köra bil. Förutsett att man inte vill åka taxi hela veckan såklart.. :cool:

Hälsingland

Aktiv medlem
Boende i Åre
Efter som jag bara åker till Åre på prognos så brukar jag boka boende i bilen på väg upp. Det blev inte så bra förra sommaren med allt folk som valde att semestra i Sverige. Bodde riktigt risigt. Får se hur det blir i år. Vad jag erfarit av de två första helgerna i Järvsö så kommer det inte bli trängsel i sommar.

Isbjörnarna har ju knappt gått i ide så det kommer folk till Jarse å..

Jill

Medlem
Boende i Åre
Holiday Club är lite som en finlandsfärja med ofta väldigt mycket barnfamiljer, man ska nog inte förvänta sig så mycket lyx men särskilt dåligt kan jag inte tycka att det är. Vi har bott där många ggr, vi har visserligen barn och jag är nog tveksam att jag hade varit så intresserad utan barn. Cykeln på rummet och parkering är dock inga problem.

Det går ju alltid att hyra boende t.ex en drömstuga och äta frukost på Åre bageri, Fjällgården är ju inte så lämpligt om man vill ränna på byn på kvällen och inta något som gör att man inte får köra bil. Förutsett att man inte vill åka taxi hela veckan såklart.. :cool:
Ah, finladsfärja sammanfatta recensionerna perfekt. 😄

Vi bokade tillslut Fjällgården.
Utsikten och möjlighet till pool fick mig på fall.
Får annars bli en lärdom till nästa år... 😎😆

Hälsingland

Aktiv medlem
Boende i Åre

Yes, badet är poppis bland kidsen och ingår om du bor där annars är det 7-800:- i inträde för varje bad..

Fjällgården är fint och motion är ju bra! :D

WSMC

Aktiv medlem
Boende i Åre

Det här kan ju vara bra om man inte har bil med sig upp, eller vill dela upp familjen/sällskapet någon dag.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Hyundai Sverige ger våra gäster möjligheter att låna bilar för att testa och samtidigt se sig om i Åre och dess omgivningar.

Lånebilarna kommer löpande uppdateras för att hela tiden erbjuda de senaste modellerna med drivlinor anpassade för Åres branta och slingrande vägar.

För smidig transport av skidor är bilarna vintertid utrustade med takbox från Thule, medan det sommartid erbjuds möjlighet att hänga på cykelhållare.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Duffis

Medlem
Boende i Åre
Jag skulle rekommendera hotell Åregården.

Min sambo och jag bodde där och tyckte det var toppen. Fina rum, bra frukost, mitt i byn, nära till liften, parkeringsplats.

Dom hade cykelförvaring i källaren till hotellet, krävdes hotellnyckel för att komma in. Så alla på hotellet kan komma in till din cykel men lås den ordentligt så borde det var lungt.

Sluggo112

Aktiv medlem
Boende i Åre
Istället för att skapa ytligare en likadan tråd så lånar jag denna lite 😊

Jag vill ha ett vettigt boende som inte är hotell, vi vill kunna grilla lite på kvällarna och så, vi kommer övervägande köra downhill men även någon tur i björnen och pumptracks (men absolut inga problem att ta bilen till björnen) vi är 2 eller 3 som åker och har med 6-8 cyklar

Jag kollade först på drömstugan men det börjar mer och mer att luta åt något annat då det känns drygt att trampa DH till liften därifrån så jag är inne på östlibacken eller lienbäcken, någon som har koll på för och nackdelar med dessa boenden, framförallt tillgänglighet med cykel till och från backen

Mvh

Jill

Medlem
Boende i Åre

Jag vill ha ett vettigt boende som inte är hotell, vi vill kunna grilla lite på kvällarna och så, vi kommer övervägande köra downhill men även någon tur i björnen och pumptracks (men absolut inga problem att ta bilen till björnen) vi är 2 eller 3 som åker och har med 6-8 cyklar

Jag kollade först på drömstugan men det börjar mer och mer att luta åt något annat då det känns drygt att trampa DH till liften därifrån så jag är inne på östlibacken eller lienbäcken, någon som har koll på för och nackdelar med dessa boenden, framförallt tillgänglighet med cykel till och från backen

Mvh
Både östlibacken och lienbäcken ligger ju väldigt nära o bra till båda liftarna.

När vi cycka förbi Östlibacken såg man inget folk där, så är ju "ensamt" men gillar man det så är det säkert bra!

Däremot har du nära till pasta/pizza stället vid OKQ8 som jag verkligen kan rekommendera. 💯

DD88

Aktiv medlem
Boende i Åre
Vi bodde på Åre Torg Hotel under fjällmaraton-veckan sista helgen i Juli. Hade tänkt att tälta men vädret fick oss på andra tankar så vi bokade på vägen upp. Är ett ombyggt vandrarhem så små rum och inga fönster, men tar man ett rum med eget badrum så är det typ hotellkänsla. Billigt för att vara Åre, fräscha (men små) rum, bra frukost och flertalet gäster ställde in cyklarna på rummet.

BOBCAB

Aktiv medlem
Boende i Åre
Åre Fjällby har ganska enkla lägenheter, men ligger vid VM8 så smidigt att ta sig till lift, och i stort sett "bike in". Finns möjlighet till att tvätta cyklar vid liften.

Glisseur

Aktiv medlem
Boende i Åre

Mvh
Åre Fjällby eller Brunkulla låter som optimalt för er. Nära både liftarna och torget, plus att det inte är några problem att ta med cyklarna in i lägenheten. Brunkulla är lite mer modernt och fräschare.

Topp