Boende i Verbier

• Trådstartare Trådstartare MAD2
  • Start datum Start datum
M

MAD2

Guest
Boende i Verbier
Hej,
Vi tänkte åka till Verbier och cykla i sommar, är det ngn som varit där och kan tippsa om billigt och bra boende?

//MAD2

Boende i Verbier
Jadå, varit där två år i rad. Spana in <http://www.bikeverbier.com/> , där bodde vi då. Prova även sök här på forumet så får du fram ett antal träffar på både 2003, 2004 och den kommande 2005 års resa ner till Verbier som planerats här på forumet sen vintern.

/Leo

Boende i Verbier
Hög säsong i Alperna är mellan den 15 juli och den 15 augusti. Jag skulle bli förvånad om det finns något boende kvar i Verbier just nu ... och dessutom billigt. Billigt och Verbier går tyvärr inte riktigt ihop ... Det bästa är att ringa Verbier turistbyrå. En tips är också att ringa La Tzoumaz turistbyrå. Det är en liten skidort som ingår i Verbier liftsystem och som ligger på andra sidan av berget. Det finns säkert bättre chans att hitta ett billigt boende där. Jag vet inte om ni ska köra xc eller downhill men för att köra från La tzoumaz till Verbier tar man först en grusväg till "La Croix de Coeur" bergspass ... ungefär 5km uppför ... och sedan är det bara att köra ner till Verbier. Skidorten Nendaz ingår också i Verbier lyftsystem och boende där är också lite billigare men då befinner man sig lite längre bort från Verbier.

Lite uppgifter:

Verbier/Bagnes Tourisme 1936 Verbier Valais - Suisse
Tél. ++41 (0)27 775.38.88 Fax ++41 (0)27 775.38.89 info@verbier.ch

OFFICE DU TOURISME
CH - 1918 LA TZOUMAZ
e-mail: info@latzoumaz.ch
Tél. ++41(0)27 306 18 51

Nendaz Tourisme
1997 Nendaz
Tél. +41 27 289 55 89
Fax +41 27 289 55 83
info@nendaz.ch

Lycka till!

Boende i Verbier
alain skrev:
-------------------------------------------------------
> Hög säsong i Alperna är mellan den 15 juli och den
> 15 augusti.

Ja, men åker folk till Verbier i någon större utsträckning? Zermatt brukar vara smockfullt av dagturister på somrarna, tåget upp från Täsch är packat som en tunnelbana i rusningstraffik, men däremot är det knappast fullbelagt på hotellen. Passerade Val d`Isére en sommar det var rena spökstaden. Mer än hälften av hotellen och affärerna var öde. Det var sorgligt tomt o desperationen yttrade sig i att de tillätt träffar för 4WD bilar som åkte omkring på liftmaskinsvägarna.

Vissa orter är det mycket folk i, som Cortina o Chamonix, men just Verbier är väl en typisk skidort, som lever på att ha ett av alpernas främsta liftsystem. Rätta mig gärna om jag har fel! Det kanske vimlar av turister i augusti. Har bara varit i Verbier på vintern.

Per

Boende i Verbier
Det är lite Tyska och Engelska medelålders vandrare i Verbier på hösten. Och lite engelska och numera några svenska mtb-cylister. En och annan lokal cyklist som cyklar upp och tar bussen ner finns också.. Det är vad jag har sett iaf de två gånger jag varit där i september. Hur det är mitt i sommaren vet jag inte, men det är väl bara att maila och fråga? =)

Boende i Verbier
Det är som sagt mycket folk i Verbier mellan den 15 juli och 15 augusti och i de flesta andra skidorter runt omkring som ligger på samma höjd . Det går inte att jämföra Verbier med Zermatt men det är t.ex. minst lika mycket folk i Verbier som i Chamonix på sommaren. Men i slutet på augusti och i september är det en helt annan sak ... och det är därför man ska åka dit då ;-)

Boende i Verbier
Tack för tippsen!
Är Chamonix mer utbyggt för cykling än Verbier?
Hur är det med cykel hyra, finns det ngn bra shop som hyr ut schyssta cyklar?

/MAD2

Boende i Verbier
I Verbier vill du nog ha guide för att hitta all den grymma cykling som finns där.

Det finns minst två cykelaffäerer, en av dem hade trevliga scott xc och fr-hojar förra året.

Boende i Verbier
MAD2 skrev:

> Är Chamonix mer utbyggt för cykling än Verbier?

France20020.jpg

Chamonix är påfallande instängt ligger djupt o lågt i en dal med klätterberg på vardera sidan. Hojade en dag där för några år sedan http://www.lowdin.nu/MTB/singletrack2000/SingleTrack2000.htm, på Petite Balco Nord, fin tur, och de har en hyfsad www-sida http://www.chamonix.net/english/mtb/mountain_biking.htm, men jag har en känsla av att Verbier har mer singletrack http://www.verbier.ch/flash/en/activ_ete.cfm. Dessutom är det annorlunda stuk på Verbier. Chamonix är en klassisk ort och drar till sig massvis av alpinister och vandrare på sommaren; vilket knappast Verbier gör vilket innebär att Verbier har mycket mer anledning att verkligen försöka bli ett MTB-ställe.

Det ställe i Wallis som sannolikt har den bästa MTB-åkningen är Brigg http://www.rhone.ch/biken/index.htm, dock är den extremt ansträngande eftersom höjdskillnaderna är enorma, turerna börjar ofta med 1500 höjdmeters ascent. Kan varmt rekommendera Gebidempass http://www.rhone.ch/biken/bike20.htm som vi gjorde från Zermatt.

En fråga till er som varit i Verbier flera gånger: Hur hittar man? Om man inte vill betala för och åka med ledare. Finns det några kartor tillgänliga i de lokala cykelaffärerna med justa leder indikerade? Eller får man köpa de vanliga vandrings-o klätterkartorna?

Per

Boende i Verbier
En hel del av de stigar vi cyklat på i Verbier har varit omarkerade vandringsleder, en del av dem är också markerade förstås. Stigcykling verkar inte vara så stort där så några speciella cykelkartor finns inte såvitt jag vet.

Bikeverbier-guiderna brukar ägna vårmånaderna varje år åt att leta nya stigar så de har en hel del att ta av.

Om du hittar vandringsledskartor (det måste ju finnas) så är jag övertygad om att mannen med det otroliga kartsinnet (tobias/frost) kan peka ut en hel del av våra favoritstigar på dem.

Boende i Verbier
jomper skrev:

> Om du hittar vandringsledskartor (det måste ju
> finnas) så är jag övertygad om att mannen med det
> otroliga kartsinnet (tobias/frost) kan peka ut en
> hel del av våra favoritstigar på dem.

Ja, det finns kartor ner till 1:25000, tror att det är blad 1325 0 1326 för Verbier, Schweiz har som ett litet rikt land mycket bra kartor, har en bunt hemma tiden när vi klättrade. Men ingen över Verbier med omgivningar.

Finns det något bar el ngt annat hak där folk som åker MTB hänger (skibums på vintern), ngn motsvarighet till North Wall Bar i Zermatt?

Per

Boende i Verbier
> Finns det något bar el ngt annat hak där folk som
> åker MTB hänger (skibums på vintern)

Locals cyklar mest fireroads, övriga verkar mest hänga med phil & lucy på bikeverbier när de är ute med kunder.

Maila dem och fråga, hälsa från mig. lucy@bikeverbier.com. Det finns ingen annan som kan ge bättre råd och de förstår säkert att deras all-inclusive-paket inte passar alla.

Boende i Verbier
Ja, det är onekligen lite konstigt att regga sig och tämligen omgående slänga in "reklamliknande" inlägg i två olika trådar.

Tillbaka
Topp