Cykelsemester med barn i Norge. Vestlannet

Hej!

Vi planerar för semesterresa till Norge och vestlannet i sommar och tänkt ta med cyklarna. Barnen är 5 och 7 år där jag överväger ta den minsta med i cykelvagn. Planerar kortare turer på 10-15 km.
Har någon tips på barnanpassade turer runt Odda, Sogndal och Stryn ( eller andra närliggande byar).
Även gärna tips på gravelrutter men kanske bara är mtb som gäller här?

Försöker hitta lämpliga boende på airbnb utefter lämpliga aktiviteter för barnen

Mvh / Joel

Hej!

Vi planerar för semesterresa till Norge och vestlannet i sommar och tänkt ta med cyklarna. Barnen är 5 och 7 år där jag överväger ta den minsta med i cykelvagn. Planerar kortare turer på 10-15 km.
Har någon tips på barnanpassade turer runt Odda, Sogndal och Stryn ( eller andra närliggande byar).
Även gärna tips på gravelrutter men kanske bara är mtb som gäller här?

Försöker hitta lämpliga boende på airbnb utefter lämpliga aktiviteter för barnen

Mvh / Joel

Loen kan vara värt att kolla upp. Helt magiskt fint! Har bott på campingstuga vid norra delen av Lovatnet, sen cyklade vi söderut längs sjön och fick otrolig utsikt över bergen och glaciären Kjendalsbreen, fanns enklare café där. Asfaltsväg och lite grusväg i slutet. Inte mycket trafik vad jag minns.

En del av Rallarvegen kan också funka! Fantastisk upplevelse att cykla där! Bilfritt och relativt slät grusväg mitt på fjället. Man åker tåg med cyklarna och hoppar av/på vid lämplig plats. Dock ganska brant serpentinväg efter Myrdal men som jag kommer ihåg är det inte en längre sträcka än att man kan leda cyklarna med barn.

Om du tar dig till Hjelle, öster om Stryn kan du cykla en snudd på helt bilfri runda.
Kanske bo på Glomnes feriehytter och sedan cykla en fin grusväg upp till Nygård camping där det finns glass, hembakt sötebröd och goda pizzor.

Här är vägen mellan Hjelle och Nygård camping:
IMG_2084.webp

Tillbaka
Topp