Boende vid Alpe d'Huez?

Kerberos

Aktiv medlem
Boende vid Alpe d'Huez?
Om man har tänkt sig neråt Alperna för att cykla uppför några berg framåt sommaren, vilken ort är lämpligast att bo i då? Det som är aktuellt är Alpe d'Huez, Croix de Fer och, om benen pallar, Col du Gallibier. Någon som varit i trakterna och har några nyttiga tips? Det jag undrar över är främst var man skall sikta på att hitta boende, men såklart även andra tips kring vägar, saker att tänka på osv... Jag är rätt säker på att någon av bergsgetterna på forumet har nåt bra att komma med... ;)

/K.

Boende vid Alpe d'Huez?
Vi bodde i Briancon när vi var nere sist. Toppenställe tycker jag fast inte så jättenära Alpe d'Huez. Men Bourg do'isans ligger ju vid foten av stigningen annars. Från Briancon har man nära till Col d'izoard och hyfsat nära till Lautaret och sen Galibier.

Boende vid Alpe d'Huez?
Hmm..
Det är Bourg d'Oisans jag gissat på bara utifrån att kolla kartor, men ditt alternativ Johan låter ju inte tokigt heller... Rent cyklingsmässigt - vad tror du om mitt val av berg? Det känns som om Alpe d'Huez är en sån där måste-göra-en-gång-i-livet-grej. Fast det kanske finns fler såna! ;)

Boende vid Alpe d'Huez?
Klart man "måste" upp dit.. Sen kan man ju dra upp till Les Deux Alpes med. Bra stigning från Bourg d'Oisans. Och istället för att svänga höger vid dammen kan du ju fortsätta över dammen och sen kommer du till La Grave och efter ännu någon mil till Lautaret. Därifrån är det bara 8km till Col du Galibier.

Tror du blir lika nöjd med Bourg d'Oisans som med Briancon.

Boende vid Alpe d'Huez?
Bourg d'Oisans, Allemont, Vaujany, Oz en Oisans, Deux Alpes eller Alpe d'Huez. Bourg d'Oisans eller Allemont är optimalt om ni inte vill åka bil alls.
Briancon går oxå, men det är som sagt en bit att åka. Undvik dalen på andra sidan (Maurienne), den är rätt tråkig på sommaren även om det finns mycket att cykla där.

Om ni tänkt åka dit när Tour de France går förbi blir det svårt att hitta (bra) boende såhär sent.

Boende vid Alpe d'Huez?
Kerberos skrev:
-------------------------------------------------------
> Om man har tänkt sig neråt Alperna för att
> cykla uppför några berg framåt sommaren, vilken
> ort är lämpligast att bo i då? Det som är
> aktuellt om benen pallar, Col du Gallibier.
>
> /K.

Om du tar din MTB upp på Galibier går det sedan att åka vandringsled hela vägen ner till Briancon, eller det gjorde iaf det för en sisådär 8 år sedan.

Boende vid Alpe d'Huez?
Björkhult skrev:
> @ Kerberos: Fira femtio i uppförsbacke?

Nånting i den stilen, ja... Det ska väl vara ett lidande kan jag tro! ;o)

Boende vid Alpe d'Huez?
Valloire är jättebra om man inte har bil. Uppför åt bägge hållen!
Bodde i Serre Chevalier i somras och det var jättebra. Nära Briancon så du har de backar som Johan A skrev om. Även Sestrire i Italien ligger inom cykelavstånd. Det går ju att cykla till Bourg D'Oisans därifrån även om det kan bli en dryg hemresa efter Alpe d'Huez.

Boende vid Alpe d'Huez?
clnr skrev:
> dryg hemresa efter Alpe d'Huez.

4 mil och 1000 höjdmeter, kallar jag nog mer än dryg :)

För de stigningar som TS skriver om är väl boende i Oisans-dalen optimalt. Finns fin cykling där utöver de kända passen dessutom, "små" backar att utforska om man vill ha en mellandag och ta igen sig.

Boende vid Alpe d'Huez?
Bodde själv här 2006:

http://www.eurocamp.co.uk/sites/france-the-alps/al016-le-belledonne.html

Bara 5km till alpe d'huez och på vägen upp mot Col de la Croix de Fer. Körde l'etappe 2006 som åkte från Gap till Alpe d'huez via l'Izoard, 185km.

Ett tips - det finns en bakväg nerför Alpe d'Huez. Efter l'etappe fick vi besked att vi inte kunde cykla nerför tills sista buss hade kommit upp, men en kille som bodde i Bourg d'Osian visade oss en liten väg nerför som kom ut just brevid camping stället. Slå upp alpe d'huez i google maps och titta på vägen D211B. Första kilometrar är smala med 1000m klippa vid sidan, sedan är det stor och bred väg utför (de hade gjort klart vägen veckan innan vi körde - helt ny asfalt, var lyx!).

Boende vid Alpe d'Huez?
Vic: Jag hade hyrbil i somras...

Det går även att cykla från toppen av Alpe d'Huez via Col de Sarenne. Man kommer då tillbaka vid dammen och uppfarten till Les2Alps. Det var mestadels riktigt kass väg där i somras, men TdF ska köra där i år så det lär vara nyasfalterat och fint. Väldigt fin och snabb nedförskörning bitvis efter toppen.

Boende vid Alpe d'Huez?
Många bra tips här. Precis vad jag var ute efter. Tusen tack!

Det blir bil ner och resan är tänkt att bli av efter midsommar, så det lär iallafall inte krocka med touren. Kanske med nåt annat, men det märker jag nog då... ;)

/K.

Boende vid Alpe d'Huez?
Bourg d'Oisans är klockrent, riktigt trevlig liten småstad med allt som en cyklist behöver. Ett par cykelbutiker, restauranger och kondis. Undvik La Marmotte veckan om du ska boka boende nu, det är oftast fullt drygt ett halvår i förväg. Bott där 2010 och 2012 under La Marmotte, härlig stämning när tusentals cyklister vimlar runt. Alpe d'Huez tar man efter frukost och rullar sen ner och laddar om för nästa klättring. Col de la Croix de Fer är fin också. Här lite bilder från i sommar: http://www.contitestteam.blogspot.se/2012_07_01_archive.html

/Leo

Boende vid Alpe d'Huez?
+1 på Bourg d'Oisans.
Perfekt utgångspunkt för massvis med fina turer, bra campingar och ligger bokstavligen vid foten på Alpe d'Huez.

Turistinformationen är också mycket bra och de mer än välkomnar cyklister, de finns bla en superbra gratis guidebok (på engelska) på trettio bra turer (bla till Croix de Fer och Galibier) som alla startar i Bourg d'Oisans.
http://www.bikes-oisans.com/bike-oisans-cycling.html

Boende vid Alpe d'Huez?
När jag körde L'etape du Tour 2011 bodde vi i en lägenhet precis i utkanten av Alpe d'Huez med magnifik utsikt över backen, man såg typ den fjärde sista serpentinen från balkongen. Alpe d'Huez är ju i grund och botten en skidort så på sommaren brukar man kunna hyra fina lägenheter rätt billigt. Nackdelen (?) är väl att man måste besegra Alpe d'Huez stigningen varje gång man ska hem...

Tillbaka
Topp