Bogsera barncyklar bakpå vuxencyklar

Aron

Inventarie
Det finns säkert ett ord för ovanstående, men jag hoppas att förklaringen duger.

Mitt äldsta barn har vuxit ur cykelvagnen och i sommar blir det till att trampa själv ut på cykeläventyren. Vi vill dock gärna kunna göra längre dagsturer än små ben orkar med. Jag har någonstans sett att det finns lösningar för att bogsera en barncykel bakom en vuxencykel. Min tanke är att kunna erbjuda skjuts när energin tryter eller om trafiken blir för tät. Kravet är att det ska gå smidigt att byta från draghjälp till att trampa av egen kraft. Det är alltså inte permanent bogsering som avses.

Har ni några tips på bra produkter? Är det någon som testat själv? Fungerar den här typen av lösningar bra i praktiken eller är de bara önskedrömmar?

Grannen köpte en trailgator och jag har prövat den lite och sett grannen använda den. Otroligt vinglig och instabil lösning. När den är uppfälld går det inte att ha packväskor på vänstersidan, eller en barnstol.

Rekommenderar istället givetvis en sån som jag själv har haft till tre söner: http://www.followmetandem.se/sv/. Tar några sekunder att koppla på/av när väl handgreppen sitter. Går att ha barnstol och/eller packväskor i både kör- och uppfällt läge.

Den hänger nu i källaren och du kan få låna och pröva innan ev. eget köp.

Tackar! Det var Followme jag sett tidigare. Nu har jag ett namn på den också! Hur tycker du att den fungerat för längre rundor/heldagar?

Followme är väldigt stabil. Som dragare är det som att ha en enhjulig cykelkärra bakom, och barnet kan sitta och hänga i sida utan att det blir krångligt. En toktrampande 4-5-åring (hjälpmotor!) ger inte heller något svaj att tala om. För heldagsturer och långa rundor fungerar den utmärkt - det är därför jag köpte den och vi har ofta gjort heldagsutflykter med Followme (med barn) + barnstol (med barn) + små packväskor på den ena vuxencykeln, och full touringväskuppsättning på den andra = allt man kan tänka sig behöva med får plats.

Det tar som sagt bara några sekunder att koppla av/på barncykeln, och några sekunder till att fälla ihop och hänga upp tandemkopplingen på dragarcykeln. Rejäl kompislapp på dragarhojen rekommenderas. Det största problemet har varit när killarna varit trötta och somnat på cykeln. Sen är Followme tyngre och 3-4 ggr dyrare än trailgator.

frippegubben sa:
Granman sa:
Sen är Followme tyngre och 3-4 ggr dyrare än trailgator.

Så när snidar nån till en Followme i kolfiber då? Då blir den lättare, och säkert 10 ggr dyrare!

...och hittar den slimmade designen som går ihop med en modern kolfiberhoj. Då kommer en ny, köpstark kundgrupp plötsligt öppna sig.

Inte som nu när den bara utstrålar tysk-schweizisk ingenjörsdesign i härdat stål. Vem gillar sånt liksom?

Tillbaka
Topp