Böj i styrrör (stålram)

Tott

Medlem
Böj i styrrör (stålram)
Hej!
Postade samma inlägg på fixedgear men jag hoppas på lite mer input här också..
Jag kom nyligen över en gammal miyata 1000 ram som jag har planer på att göra till pendlare. Jag har dock noterat en böj i styrröret som oroar mig. Den tidigare ägaren försäkrar mig att cykeln inte är krockad (och jag litar på honom) och min tanke är att det kanske är ett måndagsexemplar från fabriken när det begav sig. Är det någon som kan sånt här? Är den vådlig att ge sig ut på? Jag är lite i valet och kvalet om jag ska lägga ner tid på bygget eller inte. Gaffeln roterar fint och smidigt så funktionellt kan jag inte märka något.
Tack för svar!
Mvh,
Tobias

Bilagor

• 20140827_093522.jpg
    20140827_093522.jpg
    147.7 KB · Besök: 11
Böj i styrrör (stålram)
På bilden ser det ju ut som att styr-röret är omlackat - eller är det en synvilla? Om det är så, så något har nog hänt, oavsett vad som är sagt om cykeln. Det är väl en stålram? Då borde en liten smäll inte vara hela världen, men har det blivit sprickor som Rat_bike frågar om är det nog inte bra.

Böj i styrrör (stålram)
Det är inga sprickor i ramen eller vid gaffelkronan vad jag ser. Den kan heller inte vara omlackad tror jag, det är i så fall väldigt proffsigt gjort.
Jag är bara generellt fundersam på om styrlagren kanske hamnat snett i förhållande till varann eller någon annan skit. Men jag får nog mäta med skjutmått.
Tack för svaren!

Böj i styrrör (stålram)
Det verkar lugnt med styrlagren då. Nu oroar jag mig mest över att den generella böjen som finns gör cykeln till en fara för mig om jag använder den? Tror ni att stålet håller bra eller gör böjen det avsevärt klenare även fast sprickbildning och dylikt inte verkar finnas?

Tillbaka
Topp