Böjd bakväxel (rear deraileur)

MB99

Medlem
Tjenare Hppyride!
Cykeln har fastnat i högsta växeln (minsta kransen), jag har testat att pilla på ändlägeskruvarna, det resulterar i cykeln växlar ned till den näst minsta ringen (som bilden visar). Detta är förväntat. Om jag vrider på barrel adjustern på bakväxeln kommer cykeln växla ner till den tredje minsta kransen och om jag åter vrider tillbaka den växlar den upp till den näst minsta kransen.

Växelvajern rör inte på sig när jag växlar bakväxeln, på framväxeln som fungerar så rör sig framväxelns växelvajer när jag växlar. Jag testat att spänna att upp och slacka efter på växelvajerspänningen med barrel adjustern som sitter på "down tube", ingenting händer.

Hur löser jag problemet, ny bakväxel eftersom den befintliga har böjts och ny växelvajer?

Min cykel har mekaniska växlar (Shimano 105) med STI-levers.
20210918_185543.jpg

Jo, det ser böjt ut. Även växelörat kan vara böjt, men det ser lite rakare ut. Om inte vajern rör på sig när du växlar så är det nåt tokigt i reglaget.

Jag skulle börja med en ny bakväxel, nya vajrar och nya vajerhöljen. Funkar det fortfarande inte så är det nytt reglage som gäller.

Jo, det ser böjt ut. Även växelörat kan vara böjt, men det ser lite rakare ut. Om inte vajern rör på sig när du växlar så är det nåt tokigt i reglaget.

Jag skulle börja med en ny bakväxel, nya vajrar och nya vajerhöljen. Funkar det fortfarande inte så är det nytt reglage som gäller.
Varför i hela världen skulle första åtgärd vara att byta bakväxel?
Börja med att släppa wiren från bakväxeln och kolla om den rör sig när du växlar med handtaget.
Rör den sig inte är nästa åtgärd att kolla om wiren gått av uppe vid handtaget.
Har du ramlat eftersom du misstänker att den är böjd?

Varför i hela världen skulle första åtgärd vara att byta bakväxel?
Börja med att släppa wiren från bakväxeln och kolla om den rör sig när du växlar med handtaget.
Rör den sig inte är nästa åtgärd att kolla om wiren gått av uppe vid handtaget.
Har du ramlat eftersom du misstänker att den är böjd?
För att den ser böjd ut? Är den rak och fin, så behöver den självklart inte bytas.

att med jämna mellanrum böja tillbaka växelörat och/eller trissornas hållare på växeln hör till rutinåtgärder, särskilt på en skogscykel.

köp gärna till att börja med en växelörariktare.

att med jämna mellanrum böja tillbaka växelörat och/eller trissornas hållare på växeln hör till rutinåtgärder, särskilt på en skogscykel.

köp gärna till att börja med en växelörariktare.
Det må så vara men av inlägget att dömma är det inte en skogscykel
105 med STI luktar landsväg...

För att den ser böjd ut? Är den rak och fin, så behöver den självklart inte bytas.
Även om örat fått sig en mindre smäll så ska växeln röra sig när man drar i handtaget

Ett böjt öra gör inte att växeln är helt stum...

Ett böjt öra gör inte att växeln är helt stum...
Nej, men en böjd växel måste repareras eller bytas. Är det bara växelörat som är böjt är det ju en enkel operation, men jag tycker att hela växeln ser lite krokig ut. Är det jag som ser illa, så behöver sjävklart inte växeln fixas/bytas.

Prova att dra lite i vajern där den inte är täckt av vajerhöljet. Ger den efter är den av. Byt och testa sen igen om växeln lirar.

Tillbaka
Topp