Böjd ram vid olycka

Sodapopps

Medlem
Böjd ram vid olycka
Hej,

Grabben var med om en olycka och lyckades själv ramla på ramen så den böjdes, se bild.
Då han precis köpt den för ca två veckor sedan (beg) är han nu helt förstörd och inte kan använda cykeln då vi misstänker att hårdheten i ramen är betydligt försämrad.
Övriga funktioner som bromsar dämpare är intakta.

Finns det någon här som har erfarenhet kring att laga en sådan skada och är det lönt rent prismässigt och hårhetsmässigt ?

Försökt att även hitta pris på liknande ramar men då jag själv har lite erfarenhet vet jag inte vad jag ska söka efter.
Kanske någon här som säljer eller vet vad jag kan ska leta efter ? Sthlm/Sörmlandsområdet

Bilagor

• 20240505_111634.jpg
    20240505_111634.jpg
    1.5 MB · Besök: 978
  • 20240505_111640.jpg
    20240505_111640.jpg
    982.5 KB · Besök: 455
  • 20240505_111647.jpg
    20240505_111647.jpg
    597 KB · Besök: 457
Böjd ram vid olycka
Usch vad tråkigt! Det där undrar jag om det blir bra att laga? Helt fel ställe tyvärr. Att förstärka hela eller delar av överröret med kolfiber är det enda jag skulle kunna tänka mig har en chans att bli en trygg lösning. Hör med Happys kolfiberexpert @Kid1000 vad han tror?

Eftersom det är en riktig och hyfsat modern ram är det ju inga problem att byta ut den. Håll koll på KoS eller lägg tom ut en ”köpes-annons” så kanske det dyker upp något.

Böjd ram vid olycka
tråkigt. tyvärr kommer det inte hjälpa med en ny ram för händelsen är sas inbyggd i konstruktionen. en dylik knick har blivit mode och innebär redan från start en kraftig försvagning av överröret.

istället för att ödsla pengar på en ny ram med samma risk, skulle jag ta kontakt med någon med svetskunskaper i alu, möjligen fundera på böja tillbaka knicken till sin ursprungliga vinkel men framförallt förstärka med ett extra stag i främre överrörets riktning bakåt och ta stöd mot sadelröret. akta så det inte stör fjädringrörelser.

Böjd ram vid olycka
Usch vad tråkigt! Det där undrar jag om det blir bra att laga? Helt fel ställe tyvärr. Att förstärka hela eller delar av överröret med kolfiber är det enda jag skulle kunna tänka mig har en chans att bli en trygg lösning. Hör med Happys kolfiberexpert @Kid1000 vad han tror?
Är inte detta en aluram? Är kolfiber möjligt att integrera just här?

Böjd ram vid olycka
Är inte detta en aluram? Är kolfiber möjligt att integrera just här?

inte detta en aluram? Är kolfiber möjligt att integrera just här?J

Det går utmärkt att lägga kolfiberbandage på aluram.
Dock skulle jag nog inte försöka laga den där framtriangeln på nåt sätt. Håller med @Coffe i frågan. Är röret böjt så är det säkerligen andra delar om åxå är böjda.

Stalle

Böjd ram vid olycka
tråkigt. tyvärr kommer det inte hjälpa med en ny ram för händelsen är sas inbyggd i konstruktionen. en dylik knick har blivit mode och innebär redan från start en kraftig försvagning av överröret.

istället för att ödsla pengar på en ny ram med samma risk, skulle jag ta kontakt med någon med svetskunskaper i alu, möjligen fundera på böja tillbaka knicken till sin ursprungliga vinkel men framförallt förstärka med ett extra stag i främre överrörets riktning bakåt och ta stöd mot sadelröret. akta så det inte stör fjädringrörelser.
Schwammel.

Böjd ram vid olycka
Hej nej känner mig själv inte trygg med att laga ramen nu efter alla era kommentarer.
Ramen är large, hjul 27.5" och slaglängden var 170cm
Synd det inte händer medan bikester hade konkursrea.

Hittar inte så mycket med 170mm i Stockholm just idag. Status 140 finns men är för lite...och den är mullet.

Jag vet inte vad budget är men om pengar finns måste han väl ha en ny hoj

Böjd ram vid olycka
Dämparens längd skall stämma. Bara så det inte glöms. Giant Regin har ganska korta dämpare. Tror inte att de ha 230mm eye to eye som ovan länkade ram har. Kolla det innan det blir köpdax.

Stalle

Böjd ram vid olycka
tråkigt. tyvärr kommer det inte hjälpa med en ny ram för händelsen är sas inbyggd i konstruktionen.

Det här bör klassas som vilseledande desinformation.

Till trådskaparen: lyssna på andra kloka inlägg i denna tråd istället.

Senast ändrad:
Böjd ram vid olycka
Med reservation för finansiell status, skulle en idé vara att köpa en "ny" begagnad hoj och sen sälja delarna på den gamla. Dämpare/gaffel/hjul/bromsar/växlar lär väl ge några tusenlappar.
Eller behåll som reservdelar.
Här är ju en liknande för småpengar.

Böjd ram vid olycka
Ja, det kan bli svårt att få ekonomi i att köpa ram. Hittade remedy ram för 22 000 men då kostar hel remedy från 26. (Möjligen inte med samma dämpare)

Det ligger några begagnade remedy som verkar ligga till för högt pris. Gissningsvis ska de ner runt 15 också. Inte minst de två som verkar ha gått i Åre.

Böjd ram vid olycka
Kan vara värt att maila Giant och kolla om de har en crash replacement policy som gör det möjligt att köpa ersättningsram rabatterat.
Annars har jag svårt att se en bättre mer ekonomisk lösning än t.ex. den beggade Reignen det länkades till.

Böjd ram vid olycka
Det här bör klassas som vilseledande desinformation.

Till trådskaparen: lyssna på andra kloka inlägg i denna tråd istället.
det lönar sig inte förklara för den som inte begriper.

min poäng är att skaffa en annan sort/märke/ram. utan den där knicken i ett alurör som är förprogrammerad så att att det skall hända igen. tyvärr är konstruktionen förekommande, men med ram av kolfiber är det produktionstekniskt lättare att få till en förstärkning i böjen så det håller bättre.

Böjd ram vid olycka
det lönar sig inte förklara för den som inte begriper.

min poäng är att skaffa en annan sort/märke/ram. utan den där knicken i ett alurör som är förprogrammerad så att att det skall hända igen. tyvärr är konstruktionen förekommande, men med ram av kolfiber är det produktionstekniskt lättare att få till en förstärkning i böjen så det håller bättre.
Jag förstår mycket väl. Du däremot uppmanade en icke cykelkunnig person att bocka tillbaka en kraftigt böjd aluminiumram och svetsa om den lite, du till och med påstod att det skulle vara bättre än att köpa en ny ram.

Böjd ram vid olycka
nu har jag återigen förklarat, och du och ett par påhejare har inte begripit.

den där ramen har en ostöttad kraftigt böj redan från fabrik, alltså konstruerad som en olycka som väntar på att hända. ny ram ändrar inte på det. skall man satsa på en ny ram är det nödvändigt att det är av en annan typ.

och ja, det är till och med så illa att det vore bättre reparera och förstärka den skadade ramen, än att köpa en ny likadan. av mitt inlägg framgår att en sådan åtgärd görs fackmannamässigt.

fast särskilt svårt är det inte.

Böjd ram vid olycka

den där ramen har en ostöttad kraftigt böj redan från fabrik, alltså konstruerad som en olycka som väntar på att hända. ny ram ändrar inte på det. skall man satsa på en ny ram är det nödvändigt att det är av en annan typ.

och ja, det är till och med så illa att det vore bättre reparera och förstärka den skadade ramen, än att köpa en ny likadan. av mitt inlägg framgår att en sådan åtgärd görs fackmannamässigt.

fast särskilt svårt är det inte.

Att vi inte håller med betyder inte att vi inte förstår hur du menar.

Böjd ram vid olycka
Jag begriper mycket väl vad du menar, men jag anser att du har fel i det du uppmanar TS. Som stöd för min argumentation har jag en civilingenjörsutbildning inom konstruktion, 15 års arbetserfarenhet som konstruktör, 20+ års erfarenhet inom gravity-cykling, 17 mountainbikes + 6 BMX och streetcyklar i min ägo samt alla kompisars cyklar som jag sett komma och gå.

Jag råkar ha ägt, och spräckt, föregångaren till cykeln som TS äger. Den ser ut ungefär som du förespråkar. Se bild för referens. Giant är en av världens största cykeltillverkare. Tar de bort staget har de nog räknat på det. Men visst, jag håller med om att det är en riskkonstruktion och hade nog själv försökt designa det på något annat vis.
p4pb1817027.jpg

Det är det här som är själva problemet i din argumentation. Ramen som TS har postat är död. Tyvärr. Allt annat är självbedrägeri. Dels lär den garanterat vara skadad på fler ställen än den synliga knäcken, dels lär det kosta mer än ramen är värd att få det åtgärdat. Det kommer se ut som skit, kosta massa pengar och ramen lär ganska snart spricka på något nytt ställe. Typ vid styrhuvudet. Gissa förresten var min Giant på bilden ovan sprack?

Böjd ram vid olycka
ja då förstår du ju verkligen varför det är dödfött att skaffa en ny likadan ram.

att din egen med vettigare konstruktion sprack talar ytterligare i samma riktning. men den har ju också den en knick på ett helt annat ställe som kan behöva hjälp, på sadelröret.

men det finns även andra ställen med hög stress, t ex det olyckligt låga frampartiet.

Böjd ram vid olycka
Hej,

Grabben var med om en olycka och lyckades själv ramla på ramen så den böjdes, se bild.
Då han precis köpt den för ca två veckor sedan (beg) är han nu helt förstörd och inte kan använda cykeln då vi misstänker att hårdheten i ramen är betydligt försämrad.
Övriga funktioner som bromsar dämpare är intakta.

Finns det någon här som har erfarenhet kring att laga en sådan skada och är det lönt rent prismässigt och hårhetsmässigt ?

Försökt att även hitta pris på liknande ramar men då jag själv har lite erfarenhet vet jag inte vad jag ska söka efter.
Kanske någon här som säljer eller vet vad jag kan ska leta efter ? Sthlm/Sörmlandsområdet
Kanske kolla pris på denna och se hur mycket som går att flytta över?
Screenshot_20240507-102243__01.jpg

Tillbaka
Topp