Böjer bakdrev/bakkrans

karl-petter

Medlem
Böjer bakdrev/bakkrans
Hej,

första postningen här tror jag. Och inte inne så ofta men ibland. Försökte söka runt här för att se om någon annan varit med om något liknande men hittar inget.

Jo det är så att jag verkar ha en förmåga(eller felkonstruktion?) att kröka/böja bakkransarna på min MTB! Första gången det skedde var för nästan exakt 2 år sedan och cykeln var precis ny. Gick åter till butiken och de hade ingen förklaring till vad som skett men sa att det iaf inte var ett garantiärende så bara och pröjsa ytterligare massa pengar...

Och nu när vi var ute i onsdags hade jag svårt att få i växel 2 och 3. Hade precis dagen innan smörja och justerat framväxeln så tänkte att det var nog bara en justeringssak. Men nu när jag skulle fixa till bakväxeln ser jag att jag på nytt böjt till en krans! Inte samma som förra men likväl krokig. Har slängt med lite bilder så ser ni hur det ter sig.

Så min fråga; har någon annan varit med om liknande? Och hur kan det ske?

Cykeln i fråga är en Specialized Stumpjumper Comp från 2013 med SRAM X9 växlar. Det är väl saker som skall hålla? Och tex man skall väl kunna växla dem med fullt tryck eller kan det vara så att jag med mina 90 kg drar snett kransarna när jag växlar i en uppförsbacke?

Enligt Strava har jag cyklat 65 mil på den så även om en del är missat så har den ju inte gått långt.

Bilagor

• Photo 2015-06-05 20 01 41.jpg
    Photo 2015-06-05 20 01 41.jpg
    77.5 KB · Besök: 49
  • Photo 2015-06-05 20 02 15.jpg
    Photo 2015-06-05 20 02 15.jpg
    103.8 KB · Besök: 43
  • Photo 2015-06-05 20 02 46.jpg
    Photo 2015-06-05 20 02 46.jpg
    68.4 KB · Besök: 42
  • Photo 2015-06-05 20 03 09.jpg
    Photo 2015-06-05 20 03 09.jpg
    49 KB · Besök: 46
Böjer bakdrev/bakkrans
Men är det så här det blir då? Trodde det mer handla om att man slet ned kuggarna på dreven...

Och brukar försöka tänka mig för lite men ibland står man där på väg uppför och har alldeles för hög växel så skickar man ju ner bak växeln snabbt flera steg.

Böjer bakdrev/bakkrans
karl-petter skrev:
-------------------------------------------------------
> Cykeln i fråga är en Specialized Stumpjumper
> Comp från 2013 med SRAM X9 växlar. Det är väl
> saker som skall hålla? Och tex man skall väl
> kunna växla dem med fullt tryck eller kan det
> vara så att jag med mina 90 kg drar snett
> kransarna när jag växlar i en uppförsbacke?

Det finns väl inget växelsystem som är byggt för att man ska växla under fullt tryck, ett sådant system skulle bli bra tungt.
Alla rekommenderar att man slår av en millisekund under själva växlingen, så vitt jag vet. :)

Frid!

Böjer bakdrev/bakkrans
Var ett annat inlägg med samma problem förra veckan, men jag har för mig att det bara rörde största drevet (40, 42 kuggar?) på något 1X10/11-system.

Och man ska väl inte växla med fullt tryck, men det är nog inte det som har böjt drevet. Jag kan inte se hur det skulle kunna åstadkomma nåt sånt där. Tycker inte man borde kunna böja ett drev på det där viset med extrem snedbelastning av kedjan heller, men det är ändå det alternativ som ligger närmast till. Jäkligt skumt.

Böjer bakdrev/bakkrans
Naugas skrev:
> Var ett annat inlägg med samma problem förra
> veckan, men jag har för mig att det bara rörde
> största drevet (40, 42 kuggar?) på något
> 1X10/11-system.

Du kommer inte ihåg vad rubriken var eller råkar ha länken?

>
> Och man ska väl inte växla med fullt tryck, men
> det är nog inte det som har böjt drevet. Jag kan
> inte se hur det skulle kunna åstadkomma nåt
> sånt där. Tycker inte man borde kunna böja ett
> drev på det där viset med extrem snedbelastning
> av kedjan heller, men det är ändå det
> alternativ som ligger närmast till. Jäkligt
> skumt.

Kollade nu och förra gången var det 25-kuggs kransen och denna gång 32:an.

Alla som jag diskutera detta med förra gången tyckte också det verkade riktigt skumt. Och butiken där jag köpt den sa att de aldrig varit med om något liknande innan. Den enda vettiga förklaring vi kom fram till då var att det skulle studsat upp en sten och fastnat mellan kedja och krans men det låter ju inte speciellt sannolikt.

Men tittar jag nu på dem så ser jag ju att båda är böjda utåt. Så det skulle i så fall kanske tyda på att det är någon av de få gånger(vilket mest är landsväg/grusväg) jag kör på stora klingan fram. Fast för all del, kedjan hamnar ju snett över kuggarna när man växlar oavsett krans fram, men vinkeln ökar ju när man har den på stora.

Det jag tycker är mest konstigt är ju att om det skulle bero på för mycket tryck på pedalerna under växling borde man väl höra många fler som råkar ut för det? Menar det måste ju hända titt som tätt att folk emellanåt måste/råkar trycka på samtidigt som de växlar? Och som sagt så mycket cyklar jag inte och lyckas jag åstadkomma det två gånger så borde ju andra göra det om inte iaf en gång...

Annars är väl funderingen just nu hur mycket slitage skillnad det är på de kransarna som sitter på i jämförelse med de som jag bytte ut för två år sedan? Om det är någorlunda liknande räcker det ju att jag byter de två stora kransarna och slipper köpa helt nytt paket. För all del kanske inte skadar att ändå byta det. Skall ned till cykelbutiken imorgon och höra vad de säger.

Böjer bakdrev/bakkrans
Förra tråden handlade om stora drevet på ett 1*11 system, och där var d kedjelinjen som verkade vara boven.

I det här fallet så verkar d vara skit bakom spakarna, man förstår väl att man inte kan förvänta sig att det funkar till 100% om man växlar under fullt tryck....?!

Böjer bakdrev/bakkrans
karl-petter skrev:

> man skall väl
> kunna växla dem med fullt tryck

Nä, de är inte riktigt gjorda för det.

Allt går att ha sönder om man gör fel.

Böjer bakdrev/bakkrans
Men hur skulle en hård nerväxling kunna kröka drevet - hur skulle det kunna gå till?

Kedjan läggs över från mindre till större drev på undersidan-baksidan av kassetten, och sista belastningen innan kedjan hoppar över till slutdrevet är på drevet _utanför_ det man växlar till, med kraften riktat _inåt_ hjulet. Drevet på bilden har blivit böjt _utåt_. När man växlar upp, till en tyngre växel, så dras drevet utåt, men då flyter ju också växlarna utan större problem - eller?

Böjer bakdrev/bakkrans
Naugas skrev:
> Men hur skulle en hård nerväxling kunna kröka
> drevet - hur skulle det kunna gå till?
>
> Kedjan läggs över från mindre till större drev
> på undersidan-baksidan av kassetten, och sista
> belastningen innan kedjan hoppar över till
> slutdrevet är på drevet _utanför_ det man
> växlar till, med kraften riktat _inåt_ hjulet.
> Drevet på bilden har blivit böjt _utåt_. När
> man växlar upp, till en tyngre växel, så dras
> drevet utåt, men då flyter ju också växlarna
> utan större problem - eller?

Precis, det är ju utåt de är böjda och som du skriver, kraften ligger ju i sista biten.

Tog och provocerade fram en extrem växling uppåt och fotade hur kedjan ligger. Se bild. Man ser ju tydlig att den branta vinkeln är den del där det inte är mycket kraft på kedjan. Det är ju där uppe som sagt som mest kraft appliceras på kransen och den drar ju nästan rakt fram. Så hur uppstår böjningen utåt?

I den andra tråden som länkades ovan(tack) så handlade det om lättmetall(aluminium??) kransar men vad jag vet är dessa stål så det skall ju till rätt mycket kraft...

Bilagor

• Photo 2015-06-06 15 43 37.jpg
    Photo 2015-06-06 15 43 37.jpg
    84.4 KB · Besök: 32
Böjer bakdrev/bakkrans
Förklarar inte din bild eventuellt vad som kan ha hänt? Inte dras kedjan rakt framåt om den ligger på yttersta drevet fram och inre drev bak! I din bild sitter kedjan på tre punkter. Från vänster till höger i bild. 1 På yttersta(?) främre drevet, 2 På stor kugge på inre delen av kassetten och 3 på liten kugge på mittre/yttre delen av kassetten. 1 och 3 ligger antagligen i ungefär samma (kedje)linje. Mittpunkten 2 ligger inte på denna linje. Kedjan är starkare än din hålfrästa lättviktskugg. Med tryck på pedalen och ett hjul som rullar trögt måste kedjan räta ut sig, 2 flyttas mot linjen mellan 1 och 3.

Photo2015-06-06154337.jpg

Frågan är då om du kan ha växlat och trampat så pass galet och om man kanske ska spara vikten nån annanstans.

Senast ändrad:
Böjer bakdrev/bakkrans
Det där är ju en bild på en neråt växling.
Och jag skulle tro att kedjan ligger utanpå alla kugg utom på största drevet.

Böjer bakdrev/bakkrans
Ja bilden visar en växling till högre växel (tyngre)
ta en ny bild när du växlar ner till en lägre växel så diskussionen kan fortsätta :-)

Böjer bakdrev/bakkrans
sivan skrev:
> Ja bilden visar en växling till högre växel
> (tyngre)
> ta en ny bild när du växlar ner till en lägre
> växel så diskussionen kan fortsätta :-)

Det kan ju vara så att TS legat på en hög växel och dubbelväxlat under fullt tryck, mindre klinga både fram och bak. Bara en teori.

Böjer bakdrev/bakkrans
Skulle det kunna vara en kombination av växlingszon (tunnare del på drevet) och en stel länk eller osmord kedja? Tänkte när du växlar upp från största drevet så böjer sej kedjan lite och klämmer in mellan dreven.

Böjer bakdrev/bakkrans
Ja tror inte det handlar om något som hänt vid en växling utan att det beror på en feljusterad växel som vid hög belastning spökväxlar ner en mindre kugg.

Böjer bakdrev/bakkrans
Åke skrev:
> Ja tror inte det handlar om något som hänt vid
> en växling utan att det beror på en feljusterad
> växel som vid hög belastning spökväxlar ner en
> mindre kugg.

Nej, den har endast spökväxlat när jag har haft böjda klingor. Det är något jag stör mig rejält på så ser till att så inte är fallet.

Bullabus skrev:
> Skulle det kunna vara en kombination av växlingszon (tunnare del på drevet) och en stel länk
> eller osmord kedja? Tänkte när du växlar upp från största drevet så böjer sej kedjan lite och
> klämmer in mellan dreven.

Nej inte speciellt troligt. Roterar mellan tre kedjor och byte sker var ca var tredje tur. De oljas och tvättas mellan varje byte.

Bonf skrev:
> Det kan ju vara så att TS legat på en hög växel och dubbelväxlat under fullt tryck, mindre
> klinga både fram och bak.

Som skrev innan, väldigt sällan jag kör på stora klingan fram. I princip enbart på grusväg och asfalt för att få fart. Så gott som alltid lilla klingan fram när man väl är ute i stöket.

sivan skrev:
> Ja bilden visar en växling till högre växel (tyngre)
> ta en ny bild när du växlar ner till en lägre växel så diskussionen kan fortsätta :-)

Ny bild på begäran :) Och som synes inga direkt snälla vinklar så det var nog fel analyserat innan; att det snarare skett så här, när man växlar till lättare. Kedjan ligger på ett sätt så att vinkeln är inte bra plus att det är en krans med en hel del hål i(lättvikt?).

Och lite mer information. Fick höra av en kompis att cykelbutiken här som hyr ut fatbikes har sett detta på så gott som samtliga av deras uthyrnings-fatbikes! Skall förbi dem på tisdag och höra mig för mer. Kompisens förslag var att byta kassetten till en shimano xt istället. Hans erfarenhet att de växlar lättare. Eller om man skall byta kassett mot något som normalt sitter på en DH hoj. Om den väger 100g mer skiter jag i. Det kan jag kompensera med lite viktminskning kring midjan :)

Bilagor

• Photo 2015-06-07 20 47 58.jpg
    Photo 2015-06-07 20 47 58.jpg
    87.6 KB · Besök: 29
  • Photo 2015-06-07 20 48 23.jpg
    Photo 2015-06-07 20 48 23.jpg
    83.8 KB · Besök: 29
Senast ändrad:
Böjer bakdrev/bakkrans
Varför inte bara slå av på effekten just under växlingen istället?

Dom flesta proffsen kör ju med lätta grejor och rejält med tryck ändå håller ju grejorna. Dom har nog betydligt mer bråttom än dig dessutom :)

Tillbaka
Topp