Böjt växelöra? Går det böja tillbaka?

hamph1337

Medlem
Merida Scultura SL 2013

Kan ni avgöra på bilderna om det är böjt och vad ni tror går att göra åt det?
1749116055021.webp

https://photos.app.goo.gl/gDkDQSfUsrwNPWYVA se länk för fler bilder

Hur lätt är det att hitta hos en LBS när cykeln är från 2013?

Hitta denna online:

Bilagor

• 1749115877948.webp
    1749115877948.webp
    31.9 KB · Besök: 42
Om det är aluminium som fått sig en smäll är det dumt att böja tillbaka. Det finns risk att det spricker då och då sitter hela bakväxeln i ekrarna sen. Vissa LBS kan ibland göra ett nytt åt dig. Är det gjort i stål kan det vara värt att böja tillbaka dock.

Det där är inga problem att böja till. Sätt det i ett skruvstäd och ta en någorlunda stor skruvmejsel och trä igenom hålet och böj tillbaka det bara. Har böjt tillbaka växelöra som varit betydligt mer böjt än sådär med samma metod.

Att det skulle ha skett någon vidare försvagning av materialet hade jag inte oroat mig för. Beror väl kanske lite på hur dyr hårdvaran som sitter i det är också, ytterst liten risk att en sån där liten böj skulle resultera i någon framtida katastrof om den böjs tillbaka, men går ju självklart inte att utesluta.

Det där är inga problem att böja till. Sätt det i ett skruvstäd och ta en någorlunda stor skruvmejsel och trä igenom hålet och böj tillbaka det bara. Har böjt tillbaka växelöra som varit betydligt mer böjt än sådär med samma metod.

Att det skulle ha skett någon vidare försvagning av materialet hade jag inte oroat mig för. Beror väl kanske lite på hur dyr hårdvaran som sitter i det är också, ytterst liten risk att en sån där liten böj skulle resultera i någon framtida katastrof om den böjs tillbaka, men går ju självklart inte att utesluta.
Tack. Ok men hur vet jag vad ”mål vinkeln” ska vara ? Satsa på plant bara ?

Om det är aluminium som fått sig en smäll är det dumt att böja tillbaka. Det finns risk att det spricker då och då sitter hela bakväxeln i ekrarna sen. Vissa LBS kan ibland göra ett nytt åt dig. Är det gjort i stål kan det vara värt att böja tillbaka dock.
Detta är aluminium . Men en lokal deformation härdar ju material , skapar ju inte direkta sprickor tänker jag . Däremot blir ju ett eventuellt framtida böjning ett brott

När min son var yngre och cykeln ramlade ofta behövde jag böja tillbaka växelörat flera gånger varje tur. Det gick enkelt när den sitter på cykeln. Jag tittar att insexnyckeln visar lika mycket uppåt när jag drar den uppåt som neråt när den hänger ner. Jag har aldrig brutit ett växelöra. Några är (för) styva, några är (för) mjuka.

Jag har inte heller brutit nån men det handlar om hur mycket och hur många ggr.

Hållet om att några är för mjuka o andra för hårda. Föredrar hårda men det kanske inte bra för ramen.
Tror det är CNC vs gjutna

Det beror på men det ska riktas på cykeln
följdfråga:

Om jag spänner upp anläggningsyta i skruvstäd, kan jag inte rikta det plant då?
Känns lite scary att sätta fast det med 3st m2 skruv och sen stoppa in en stor mejsel o börja böja i konstiga vinklar mot kolfiberamen. Tänker typ att de kan bli sneda moment som inte den alls är gjord för att ta upp..

följdfråga:

Känns lite scary att sätta fast det med 3st m2 skruv och sen stoppa in en stor mejsel o börja böja i konstiga vinklar mot kolfiberamen. Tänker typ att de kan bli sneda moment som inte den alls är gjord för att ta upp..
Tror tanken är att ramen ska hålla bättre än växelörat. Du ska ha hjulet på plats och hjulaxeln åtdragen också. Men tvivlar på att det blir speciellt rakt med skruvmejselapproachen. Tänk på att det ska vara rätt både uppåt-nedåt och bakåt-framåt. Gå till din LBS annars, de har garanterat en riktare.

följdfråga:

jo, men sen ska det riktias relativt ramen och i teorin kunde det bli extra böjningar.

Man riktar växelöron i ramen för att bakväxeln skall linjera med hjulet/kassetten på just den ramen. Ibland kan man tom behöva rikta öra på helt ny cykel för att få det perfekt. Växelörats funktion är att böjas/knäckas innan ramen eller växeln går sönder. Därför är det ingen fara att göra riktningen i ramen, men använd därför avsett verktyg (eller fullösningen med ett QR-hjul monterat i örats växelhål).

Jag satte växel örat mellan två släta hylsnycklar och bankade sen med en stor hammare. Det var inte mjukt att böja tillbaks, förstår knappt hur den lyckats bli så nöjd men det är hyffsat rakt och lös växlar tysta ! Jag har en cykel som såklart inte har rätt reservdel i Sverige men om din cykel. Har bättre utbud så kostar dom inte mycket 100-15max

Jag satte växel örat mellan två släta hylsnycklar och bankade sen med en stor hammare. Det var inte mjukt att böja tillbaks, förstår knappt hur den lyckats bli så nöjd men det är hyffsat rakt och lös växlar tysta ! Jag har en cykel som såklart inte har rätt reservdel i Sverige men om din cykel. Har bättre utbud så kostar dom inte mycket 100-15max
Nöjd skulle vara böjd

Tillbaka
Topp