Böjt växelöra

Böjt växelöra
Jag undrar hur ni gör för att böja tillbaka ett växelöra.. Står halvt cykellös med ett växelöra jag antar att jag inte kan få tag på i en affär (ingen ny cykel direkt). Använder ni verktyget som rekommenderas på Park Tools hemsida? Såg ngn tråd där ett skruvstäd uppenbarligen användes... Det är inte jättestukat. Tips tages emot tacksamt!
mvh Johannes

Böjt växelöra
En variant är ju att låta växeln sitta kvar, sticka in en insexnyckel i skruven som växeln sitter fast med och bända lite försiktigt tills det blivit rakt.

Ta det dock lugnt, växelöron i aluminium kan lätt gå av om man har otur / våldar för mycket.

Böjt växelöra
Jag har riktat mitt öra med både parktools verktyg och vanlig insex (och på fri hand med växeln). Det blev aldrig helt perfekt igen men cykelbart varje gång.

Nu har örat gått av för gott men cykloteket visade sig ha ett väldigt stort sortiment av bakväxelöron. Det är inte så att det står en bokstav eller beteckning instansad i ditt öra?

Böjt växelöra
Tack för tipsen!

rikard: Jo, det finns faktiskt en beteckning instansad så det blir cykloteket idag.

cal: Det är en aluram och det är löstagbart öra.

Jag testar insexvarianten... men ska nog investera i ett extra öra för säkerhets skull.

Supertack!

Böjt växelöra
Japp, nu är mina cyklar i cykelbart skick. Borta i helgen men nästa vecka... Om det inte är ngt gemensamt i veckan måste jag i vart fall ut och kolla den nya dragningen.

Böjt växelöra
Jag böjde mitt växelöra, men riktade det i ett skruvstäd. Jag antar att det är försvagat (aluminium) så jag skaffade ett reservöra som åker med i meka-kittet hela tiden. En billig försäkring (200:- på cykloteket)

Böjt växelöra
Det vore enklare och billigare med en brytbult. Ett stålöra verkar lite vanskligt, det får inte vara hårdare än ramen, men jag har tänkt i de banorna jag också. =)

Böjt växelöra
Denna var rätt böjd med:
DSC04271.jpg

Tillbaka
Topp