Bok om hur man mekar med cykeln?

Bamber

Ny medlem
Finns det någon bok om hur man mekar med cykeln? Jag vill bara lära mig det mest elementära. Känner mig som en idiot när man skall till verkstaden för minsta lilla.

Park tools hemsida, sheldon brown och happys mektips har räckt för mitt iofs inte särskilt avancerade mekande =). Känner mig dock kompetent nu att göra det mesta efter att ha läst dem, saknar mer verktyg än kunskap...

Går det att köpa en bok från park tools? Jag gillar böcker, går att ta med dit där jag skruvar, gillar inte att behöva printa ditten och datten, sen slutar det med att man får ett annat problem som man inte har med sig på papper. Nu är det här mest från motorcykelmeck, som är lite knepigare än cykelmeck, men en bra bok, det vore kanon.

Några ideer? Parks sida är ju bra, finns den i bokform?

PA091.jpg ht=300

/G

smurfrox skrev:
-------------------------------------------------------
> Kanske skulle göra en sammanställning av tråden
> om mektabbar, och skriva en bok om hur man INTE
> ska meka cykel? ;-)

Perfekt! Så kan du låna lite pedagogiska illustrationer från köttslamsetråden ;)

Zinn är bra! Jag är ingen mekfanatiker och ville ha något som kunde guida mig i allt från att justera höja sadeln till att fullständigt plocka isär och serva en cykel och då passade den utmärkt. Det enda som jag upplevt som lite tröttsamt ibland är att den är på engelska och att jag inte alltid hänger med i alla termer, men det brukar ge sig...
/Mange

Stervelo skrev:
> Tyvärr, BBB tål jag inte. Det är högst
> personligt så ni som gillar BBB ta inte illa upp.

??????
Du frågar efter Park Tool´s bok och när du sen får tips om var den finns så svarar du att du inte tål den.
Märkligt.

/G

Senast redigerad av en moderator:
GurraG skrev:
> Stervelo skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Tyvärr, BBB tål jag inte. Det är högst
> > personligt så ni som gillar BBB ta inte illa
> upp.
>
> ??????
> Du frågar efter Park Tool´s bok och när du sen
> får tips om var den finns så svarar du att du
> inte tål den.
> Märkligt.
>
> /G

Kan det kanske vara ett litet missförstånd här. BBB som Servelo inte tål är troligen cykeldelsfabrikatet BBB och inte Big Blue Book (BBB) of Bike Repair.

Biltema (Hayes) boken är okey, men jag skulle nog hellre lägga mina slantar på BBB ;-) boken. Har inte läst boken men har läst Park Tools mekguider på nätet vilka är mycket bra.

BBB-boken har inte lika mycekt mektips som Park Tolls hemsida. Men det är lättare att lägga boken på diskbänken än en skärm...

Den var slut hos Cykloteket, tack för tipset Bruse, det glömde jag säga.

Den var slut hos Shimano Nordic med så jul är nog bara att glömma.

Tillbaka
Topp