Byta däck på cykel, behöver det vara så svårt?

salvion

Aktiv medlem
Hejsan
Jag skriver i den allmänna delen även om den specifika hojen är en elcykel i förhoppning av att frågan är bredare än el...

Jag har en Cannondale Tesoro Neo X2 som jag förra veckan skall byta från sommar till nya dubbande däck.
Cyekl är 1,5 år och gått på samma sommardäck sedan inköp.
När jag skall bända över sista biten av däcket så får jag inte över det.
Jag har fått över den ena sidan och satt dit slangen och nu är det c.a 20 cm av den sita biten som äter står och då jag är rätt kass på att meka försöker jag tänka till så att jag inte gör något dumt tankefel och ser till så att innerslangen inte är i vägen, försöker få ytterkanten av den ännu ej "infällda" sista delen att ligga så den inte ger onödigt motstånd eller spänning, men det går inte, jag försöker med tummar pressa...
Jag försöker med omvänt grepp dra över däcket över fälgkanten utan att lyckas.
Jag försöker med däck järn bryta men bryter av ett då dom är i plast.

tilläggas kan göra är att jag hade samma problem med framhjulet som nu bakhjulet och då åklte jag hela vägen till firman där jag köpt cykel och dubbdäck ifrån och en ung kille försöker först med handkraft och samma handgrepp som jag gjort, men lyckas inte.
då kommer en kvinnlig kollega och försöker inte heller hon lyckas och en medelålders man kommer också utan att lyckas, för att slutligen lyckas den första killen, och jag åker hem men tänker då inte på att jag kanske får samma problem med bakhjulet (som jag nu bråkar med)
Alla 3 personer på firman säger "man får bryta och bända lite så går det till slut.." men bara en lyckas.

Och hemma tar jag i så mycket kraft jag bara har och har ont i flera dagar i händer och fingrar

Jag kollar på filmer på Youtube och kan ju tydligt se att folk i allmänt inte behöver ta i som vi fick göra.

Så nu frågar jag här, skall det vara på detta sättet? kan jag göra på något annat sätt eller är jag utlämnad till att betala för att cykelverkstan skall göra dett år mig 2 ggr/år?
Kan jag göra något annorlunda?

En sak jag tänker på, skall jag när slangen och däckets ena sida är på plats pumpa in luft i slangen så att den ännu ej fullt justerade kanten på däcket pressas mot sin ytterkant där det skall ligga för att på så sätt ge mig max diameter att jobba med? (nej jag provade aldrig detta)

Sommardäcket från inköp: Schwalbe G-one Allround Performance, 29 x 2,25
Vinterdäck: Suomi Tyres Hile W240 54-622 / 29x2.1 (rekommenderade av butiken jag köpte cykeln på)

Jag söker vänliga personer som inte bara vill förklara att jag är en klen idiot...för jag vill lära mig men fattar inte vad jag gjort för fel?

Hejsan
Jag skriver i den allmänna delen även om den specifika hojen är en elcykel i förhoppning av att frågan är bredare än el...

Jag har en Cannondale Tesoro Neo X2 som jag förra veckan skall byta från sommar till nya dubbande däck.
Jag har fått över den ena sidan och satt dit slangen och nu är det c.a 20 cm av den sita biten som äter står och då jag är rätt kass på att meka försöker jag tänka till så att jag inte gör något dumt tankefel och ser till så att innerslangen inte är i vägen, försöker få ytterkanten av den ännu ej "infällda" sista delen att ligga så den inte ger onödigt motstånd eller spänning, men det går inte, jag försöker med tummar pressa...
Jag försöker med omvänt grepp dra över däcket över fälgkanten utan att lyckas.
Jag försöker med däck järn bryta men bryter av ett då dom är i plast.

tilläggas kan göra är att jag hade samma problem med framhjulet som nu bakhjulet och då åklte jag hela vägen till firman där jag köpt cykel och dubbdäck ifrån och en ung kille försöker först med handkraft och samma handgrepp som jag gjort, men lyckas inte.
då kommer en kvinnlig kollega och försöker inte heller hon lyckas och en medelålders man kommer också utan att lyckas, för att slutligen lyckas den första killen, och jag åker hem men tänker då inte på att jag kanske får samma problem med bakhjulet (som jag nu bråkar med)
Alla 3 personer på firman säger "man får bryta och bända lite så går det till slut.." men bara en lyckas.

Och hemma tar jag i så mycket kraft jag bara har och har ont i flera dagar i händer och fingrar

Jag kollar på filmer på Youtube och kan ju tydligt se att folk i allmänt inte behöver ta i som vi fick göra.

Så nu frågar jag här, skall det vara på detta sättet? kan jag göra på något annat sätt eller är jag utlämnad till att betala för att cykelverkstan skall göra dett år mig 2 ggr/år?
Kan jag göra något annorlunda?

En sak jag tänker på, skall jag när slangen och däckets ena sida är på plats pumpa in luft i slangen så att den ännu ej fullt justerade kanten på däcket pressas mot sin ytterkant där det skall ligga för att på så sätt ge mig max diameter att jobba med? (nej jag provade aldrig detta)

Sommardäcket från inköp: Schwalbe G-one Allround Performance, 29 x 2,25
Vinterdäck: Suomi Tyres Hile W240 54-622 / 29x2.1 (rekommenderade av butiken jag köpte cykeln på)

Jag söker vänliga personer som inte bara vill förklara att jag är en klen idiot...för jag vill lära mig men fattar inte vad jag gjort för fel?
Tjena, viktigt när du ska kränga på sista biten av däcket är att den del som redan är på fälgen ligger i mitten/botten på fälgen där diametern på fälgen är mindre om du förstår vad jag menar.

Bara man aktar slangen kan en lagom stor vanlig plattmejsel vara ett bra verktyg i ett sånt här sammanhang.

Ibland är det bara riktigt jävligt även med rätt teknik.

Lite luft i slangen gör den lite lättare att inte klämma.
+1
LITE luft. Bara så slangen är rund. Och se till att du börjar motsatt ventilen så att däckkanten kommer ordentligt ner i fälgens fördjupning.
Smörja evt däckkanten med lite såpvatten.
Riktiga däck"järn" underlättar. De i plast alltså.

Det finns däck och fälg kombinationer som är omöjliga att montera. Om du har så stora problem med att få på däcket bör du fundera på om du vill ha det däcket på om du skulle få punktering. Det blir i praktiken omöjligt att byta slang i fält.

På min vinterpendlare kunde jag inte få på dubbdäck annat än med stor svårighet ens i varmt garage. Jag bedömde det som oacceptabelt att inte kunna byta slang någorlunda enkelt om jag fick punktering i kyla. Jag löste det genom att köpa separat vinterhjul (fälgar som det gick mycket lättare att få på dubbdäcken på). Utbudet av bra dubbdäck för den dimension jag har är begränsat och då var det enklare att köpa ett par budgethjul.

Tjena, viktigt när du ska kränga på sista biten av däcket är att den del som redan är på fälgen ligger i mitten/botten på fälgen där diametern på fälgen är mindre om du förstår vad jag menar.
Jo absolut det var de jag försökte beskriva att jag gjorde, eller åtminstone försökte göra.

Tack för era förslag och tips!
Jag har lämnat in cykel på verkstaden ändå så dom har fixat det i samband med ett annat ärende.

Det som känns så tröstlöst är att jag har ju gjort detta massor av gånger när jag var i tonåren på alla möjliga cyklar, och det var inte på länga vägar så här svårt, men då talar vi ju om +30 år sedan och allt var möjligen annorlunda då?

Som jag skrev så klarade dom nästan inte av det i butiken heller första vändan där, men dom var ändå som att "det är inget problem, det är enkelt"
Varför har folk så jävla svårt att säga att dessa var svåra eller dessa var enkla, som om det inte finns ett spektrum svårigheter..då blir såna som jag så inni helv...osäkra

Fälgarna har växt lite i diameter sen tubeless-pesten började sprida sig till cyklar som körs med högre tryck än mtb. ;)

Dubbdäck är generellt det svåraste man kan ge sig på, för det finns ingen smidig finlemmad däckstomme på dem utan det är alltid grovsmide modell gummistövlar.
Japp så är det tyvärr. Värkande händer, avbrutna däckavtagare, blod, svett och tårar blir det 2 ggr per år. De kan nästan vara ännu svårare att få av än på också. 🙁

Däck görs i olika blandningar och hårdhet, och med litet litet skillnad i storlek. - Så, kanske litet otur.
Jag har för mig att man börjar kränga på vid ventilen. Ha inte för bråttom, utan mola in ordentligt innan du går vidare. Litet luft i slangen gör att den håller sig bättre på plats.

Däck görs i olika blandningar och hårdhet, och med litet litet skillnad i storlek. - Så, kanske litet otur.
Jag har för mig att man börjar kränga på vid ventilen. Ha inte för bråttom, utan mola in ordentligt innan du går vidare. Litet luft i slangen gör att den håller sig bättre på plats.
Man avslutar vid ventilen.

Man avslutar vid ventilen.
Förvånanvärt få som känner till det. Fick dubbel dubbpunka på hempendlingen för ett tag sen. Turligt nog ganska nära en cykelaffär, så jag kunde köpa en ny slang.
Ägaren stod och tittade på när jag bytte. Han sa att jag gjorde fel och skulle börja vid ventilen ist. Skall inte outa butiken. 😂

Senast ändrad:
Back in the day avslutade man vid ventil för att inte skada slang. Med tighta TL däck tvärtom
Skada slangen? Snarare för att kanttråden på motsatt sida skall komma ner hela vägen i mitten där fälgens dike är som djupast. Om det sitter en ventil där blir det jobbigare att kränga.

Jag har alltid börjat med ventilen för att det "känts rätt" trots att jag sett en del skriva här att man ska göra tvärtom. Kanske skulle testa det nästa gång. Kan ju inte gå sämre än de gångerna som jag både brutit däckavtagare, punkat slangar och till slut krupit ihop i en gråtande, svettig liten boll i alla fall... :sneaky:

Har man kommit på hur man ska mata ner däcket djupt ner i mitten på fälgen så går det lättare. Numera använder jag sällan verktyg för att kränga på däck, även om vissa MTB-däck är löjligt tighta.

Jag har alltid börjat med ventilen för att det "känts rätt" trots att jag sett en del skriva här att man ska göra tvärtom. Kanske skulle testa det nästa gång. Kan ju inte gå sämre än de gångerna som jag både brutit däckavtagare, punkat slangar och till slut krupit ihop i en gråtande, svettig liten boll i alla fall... :sneaky:
Skönt när man inte cyklar solo och kan få hjälp av expertisen. ;)
IMG_3339.webp

finns inga rätt eller fel bara olika skolor..... vart man börjar eller avslutar dock använder jag ALDRIG annat än i väldigt väldigt väldigt extrema fall däckavtagare vid montering.

själv avslutar jag jämt vid ventilen why? jo för ventilen sitter i den djupaste delen av fälgen.. om ja börjar mitt emot ventilen får ja så mycket av däcket som möjligt ner i den djupa skåran på fälgen o masserar ner däcket efter som ner i mitten/djupaste delen av fälgen vilket gör att vid avslut har jag så mycke spel som möjligt så att de e bara glida däcket över kanten oftast utan större kraftinsats

gör ja tvärt om o börjar vid ventilen så e den ivägen o däcket kommer inte ner i djupaste delen av fälgen vilket gör de blir tightare vid avslutet o man får ta i mera o ibland svära en ramsa

Ja, hur gör man annars? Det går ju inte bara med handkraft. Vad man har på slutet är ju en helt rak kant av däcket, hur skulle man kränga den över kanten utan någon hävstångskraft?
Med tummarna.
Men fälg och däck är inte alltid lika samarbetsvilliga.
Uppenbart.

Vissa däck/fälg-kombinationer har gått att få av/på helt bara med händerna.

Andra har resulterat i detta:
IMG_20200627_152649.webp

Det är olika, är väl erfarenheten man kan dra.

+1
Fast jag köpte originalet(?)
md_23Do5oTNhgI1.png

Den säljs billigt hos tex TCM

Jag blev såpass nöjs att jag köpte en till för att ha på landet.

Nån som testat denna?

Om man söker på youtube efter videor hur man monterar däck med bara händerna får man bara upp sladdriga däck som inte alls har den kant som de flesta vanliga däck har.
Men det är förstås ett bra tips att låta kanterna ligga så djupt i fälgens mitt som möjligt under montering för att få så låg omkrets som möjligt.

Kryptotal Enduro på Bontrager-fälg med deras TL-fälgband var ett trauma. Första gången jag behövt använda verktyg, och spännband, på länge… Poppade dock nästan av sig själva bara man kopplade på pumpen på ventilen.

Dubbdäcken på graveln är lite småbängliga men brukar ge med sig och inte kräva verktyg. Handskar är bra dock eftersom dubben annars är ganska otrevliga.

Schwalbe, utom de styvaste varianterna, mer eller mindre trillar på fälgarna. Maxxis brukar också vara rätt ok.

Sluta vid ventilen är självklart.

+1
Fast jag köpte originalet(?)
md_23Do5oTNhgI1.png

Den säljs billigt hos tex TCM

Jag blev såpass nöjs att jag köpte en till för att ha på landet.
Jag köpte Vittoria air liner tool kit och utan att ha testat den så verkar den vara exakt vad jag behöver som extra hjälp.

Tack för alla råd och hjälp, nu är jag igång och pendlar dagligen 30km ToR och det är super nice och till vintern har jag dubbade vinterdäck som väntar och vi får se hur det går då.

Tillbaka
Topp