Bonk bonk bonk vevlager?

Långsam

Aktiv medlem
Bonk bonk bonk vevlager?
Bytte vevlager för cirka sex månader sen. Idag så började det plötsligt "bonka" när pedalerna (hur var det nu pedal eller trampa?) var på samma ställe varv efter varv. Kändes också i höger pedal. Kändes ungefär som skrotcykeln jag hade när jag var liten och ena vevarmen tog i sidostödet varv efter varv. Efter ett par kilometer slutade det för att återkomma igen. Sen var det lite på och av. Hörs naturligtvis inget när jag står i garaget och vevar. Känner inget glapp någonstans. Det enda problemet som jag haft tidigare är att vänster vevarm får för sig att lossna lite då och då men det kan omöjligt ha med varandra att göra.
Lagret är ett Shimano BB-UN55.

Tacksam för tips.

Bonk bonk bonk vevlager?
Cykeln är en resonanslåda så det är inte säkert att det är vevlagert.

Lite tips:
1. Skruva av trampor, fetta in gängorna och återmontera
2. Plocka ur sadelstolpen och provacykla
3. Kolla att klingbultarna är ordentligt åtdragna.
4. Dålig länk på kedjan?
5. Sitter växelörat som det skall?
6. QR ordentligt spänd.

Bonk bonk bonk vevlager?
Varför kan det omöjligt ha med den lossade vevarmen att göra? Om det börjat glappa där vore det ju ett självklart ställe att börja bonka på.

Bonk bonk bonk vevlager?
Håller med bojsänke, kolla vevarmen och framförallt hur hålet ser ut för axeln. Jag har varit med om vevar som suttit fast mot axeln men hålet varit sönderglappat och veven rör sig i förhållande till axeln, bonk-ljud är det man hör då. Kolla även så att vevlagret är ordentligt åtdraget på båda sidor.

Bonk bonk bonk vevlager?
Peppens lista är halvt genomgången. Ingen bättring. Fortsättning följer.

Bojsänke, Maillard: Hmmm jag får kanske tänka om här. Alltså det känns i "fel" pedal. Det känns i höger pedal men det är vänster som lossnar. Därför kopplade jag inte ihop de två.
Kanske tänker jag fel men eftersom det är på precis samma ställe borde det väl inte vara lagret? Kulorna i lagret snurrar ju med veven lite grann och därför borde det inte bonka på samma ställe då "skadan" på lagret sitter på samma ställe hela tiden.
Ena hörnet på hålet i veven där vevlagret går igenom är aningens snett förmodligen efter en av gångerna det lossnat. Men varje gång som jag fäst veven igen har jag värmt på det så det finns inte minsta glapp.

Senast ändrad:
Bonk bonk bonk vevlager?
Tydligen så har veven lossnat trots värme vid åtdragning? Ett vevparti som är ok lossnar inte om man dragit åt det rätt, lossnar det ändå... ja då är det troligtvis bara att byta. Men det är ju vad jag tycker...
Är det mycket besvär att kolla om lagret sitter ordentligt? Det är ju egentligen bara tre eller fyra komponenter som det är fel på: vevarna, lagret eller pedal(erna)

Ta bort allt och kolla, annars får du nog leva med klonket...

Bonk bonk bonk vevlager?
Ingen har perfekt rundtramp. Du kan mycket väl "aktivera" ett glapp i vänstersidan genom att trampa aldrig så lite fortare med höger ben än vänster. Vad som glappar när man känner lite lätt med handen och vad som glappar när man lägger hela tyngden och all benkraft på är två olika saker.
Jag skulle kasserat både skadad vev och lager helt oavsett om det avhjälper bonket eller ej.

Bonk bonk bonk vevlager?
Lånar tråden lite. Har cyklat ca. 15 timmar på min nya Nerve och redan har vevlagren börjat knarra. Är det vanligt att behöva smörja upp en ny cykel så pass omgående?

Bonk bonk bonk vevlager?
Ja, det är stor risk att du måste efterdra en del grejer..

Hade jag skaffat en ny cykel från canyon (kommer aldrig hända igen :( ) så hade jag demonterat hela cykeln och se till att lägga på loctite på samtliga länkage-skruv, samt kleta i fett i styrlager och kolla så inte baknavet är torrt heller, känns som de sparar in på så mycket de bara kan då det inte syns.. och se till att fyll olja också på din gaffel om det är en ny fox.

nirre skrev:
-------------------------------------------------------
> Lånar tråden lite. Har cyklat ca. 15 timmar på
> min nya Nerve och redan har vevlagren börjat
> knarra. Är det vanligt att behöva smörja upp en
> ny cykel så pass omgående?

Tillbaka
Topp