Bontrager XR4/SE4 och Maxxis alternativ

Vad tror ni om super trail bak på wicked will, eller blir det bara onödigt tungt? Har fått några genomslag på xr4 2.4

En till uppdatering om någon är nyfiken, annars monolog :D

Vågar inte riktigt lita på NN på samma vis som MM när det börjar gå lite fortare/utför. MM var bara att peka och blåsa på, med NN får man känna lite vart greppet finns. Tror något högre kantdobbar hade gjort gott, samtidigt är det väll inte rättvist att jämföra dessa däck på det viset.
Vanlig trampstig är det fortfarande mycket trevligare med NN

Edit: bara kört 3 turer med NN också, medans jag hade MM i flera år, kandke bara behöver lära mig lita på det :)

Själv körde jag en blöt XC runda igår med mina gamla Vittoria Barzo däck. Inget grepp när det är blött.
Har precis monterat på Ground Control bak och Eliminator fram. Blir nog en testrunda imorgon när däcken satt sig… borde i alla fall ge bättre grepp.

Själv körde jag en blöt XC runda igår med mina gamla Vittoria Barzo däck. Inget grepp när det är blött.
Har precis monterat på Ground Control bak och Eliminator fram. Blir nog en testrunda imorgon när däcken satt sig… borde i alla fall ge bättre grepp.
Testade Ground Control bak och Eliminator fram igår. Betydligt tyngre och bättre grepp är första intrycket. Skall byta ut Elimator mot något mer lättrullat… blir troligen Ground Control både fram och bak.

Testade Ground Control bak och Eliminator fram igår. Betydligt tyngre och bättre grepp är första intrycket. Skall byta ut Elimator mot något mer lättrullat… blir troligen Ground Control både fram och bak.
Vilket gummi körde du på? Om det är T9 fram så kan jag förstå att det känns tungt, mitt butcher är nästan klistrigt.

Vilket gummi körde du på? Om det är T9 fram så kan jag förstå att det känns tungt, mitt butcher är nästan klistrigt.

Nästan? Butcher T9 är riktigt klistrigt. Det slänger upp grus mot mitt diagonalrör.

Jag kör också en gammal Butcher Gripton, som motsvarar T7. Tycker att T7 gummi är tråkigt på Butcher. På GC känns T7 perfekt. Skulle kanske ville har T8 på Butcher, men den finns inte.

Det är T7 på både GC och Eliminator. GC var lite tyngre än det är spelar till. Däcken väger 924g respektive 1064g.

Bilagor

• IMG_9863.jpeg
    IMG_9863.jpeg
    686.3 KB · Besök: 80
  • IMG_9862.jpeg
    IMG_9862.jpeg
    734 KB · Besök: 77
Oj, det var rätt tungt för GC ? Vad är det för bredd och stomme?
Det är Ground Control Grid 2Bliss Ready T7 i 29X2.35. Specat till en ungefärlig vikt på 870 g (924g enligt min våg).

Mer info: https://www.specialized.com/se/sv/ground-control-grid-2bliss-ready-t7/p/203431

Frugan vill ha några nya däck på sin Trek Top Fuel (har ett par slitna Maxxis Ikon 27.5x2.2 idag). Hon funderar också på GC, kanske i kombinationen GC T7 fram och GC T5 bak. Dock skall T5 inte ha så bra grepp i när det är blött. Frågan är om det är värt att spara 80g på bakdäcket med T5 (720g) mot T7 (800g).
Enligt denna test borde T7/T5 vara en bra kombo för hastighet, se https://www.bikeperfect.com/reviews...strak-and-renegade-xcdowncountry-tires-review
Någon som vet hur stor skillnad det är i grepp mellan T5 och T7?

Senast ändrad:
Mina GC Grid T7 2.35" väger 880 och 886 gram, det är tanwall men det borde inte spela någon större roll.

Edit: Butcher Grid Trail T9 2.3" väger 1012 gram för referens, också tanwall

Det är Ground Control Grid 2Bliss Ready T7 i 29X2.35. Specat till en ungefärlig vikt på 870 g (924g enligt min våg).

Mer info: https://www.specialized.com/se/sv/ground-control-grid-2bliss-ready-t7/p/203431

Frugan vill ha några nya däck på sin Trek Top Fuel (har ett par slitna Maxxis Ikon 27.5x2.2 idag). Hon funderar också på GC, kanske i kombinationen GC T7 fram och GC T5 bak. Dock skall T5 inte ha så bra grepp i när det är blött. Frågan är om det är värt att spara 80g på bakdäcket med T5 (720g) mot T7 (800g).
Enligt denna test borde T7/T5 vara en bra kombo för hastighet, se https://www.bikeperfect.com/reviews...strak-and-renegade-xcdowncountry-tires-review
Någon som vet hur stor skillnad det är i grepp mellan T5 och T7?
Kör på t7. Jag har alla och provat alla olika t5, t5/t7, T7 och t7 är klart bättre i väta än t5.

Jag kör fast trak sworks t5/t7 fram och Renegade sworks bak för torr och snabb stig. Sen gc t7 fram och tänkt köra fast trak t7 bak. Men även kört gc o ft i t5 och dom funkar fint för sommaren om det är torrt.

Träffade på en annan som körde GC... det verkar som att GC har gjorts om en del. Hans äldre modell av GC och mitt nya mönster såg inte likadana ut...
ja, nya är mer aggresiv xc/lätt trail. gamla ska vara mer ren xc
Jo, det är ett äldre mönster/modell.
Vet inte om jag skulle kalla det xc däremot, de däck jag haft med motsvarande mönster och stomme är nog snarare Bontrager XR3 och Wolfpack Trail. Jag gillade XR3 men det finns väl inte i 2.6 tror jag. Wolfpack trail var helt slut efter en månad så det köper jag nog inte fler av.

Jo, det är ett äldre mönster/modell.
Vet inte om jag skulle kalla det xc däremot, de däck jag haft med motsvarande mönster och stomme är nog snarare Bontrager XR3 och Wolfpack Trail. Jag gillade XR3 men det finns väl inte i 2.6 tror jag. Wolfpack trail var helt slut efter en månad så det köper jag nog inte fler av.
Så kanske det är ja. Jag har inte sett det i verkligheten så vet inte men min gissning var att det var samma typ av däck som gamla forekaster: grövre XC däck men fortfarande gjort för XC. Det var min tanke iaf

Tillbaka
Topp