Bontrager XR4/SE4 och Maxxis alternativ

henkan_2001

Aktiv medlem
Hej!

Har en Allebike MB31 Royal (HT) där mitt bakdäck är på väg att gå sönder. Sidan håller på att skavas sönder pga stenar. Känner väl inte för att använda alltför tunga däck.

Funderar på att köra XR4 2.6” fram och SE4 2.4” bak, då de inte väger så mycket mer än de gamla Vittoria Barzo 2.35”. Läser sedan om att de kanske har riktigt dåligt grepp när det är blött.

Cyklar mest i Genarp, där det finns en del rötter. På semestern kan det bli Trysil eller något liknande med DC och flowtrails, men även lite stenigare stigar på sina ställen.

Har försökt förstå vilka däck från Maxxis som skulle kunna vara ett alternativ då de flesta gilla någon av deras modeller. Maxxis Rekon borde väl vara ungefär som mina befintliga Vittoria… så vad är alternativet om vill gå upp snäpp i grepp? Hade gärna hittat något allround för både vinter och sommar, samt med lägre vikt än en kombo som DHF/DHR.

Tacksam för lite input med era erfarenheter…

Nästa steg efter Rekon är väl nya Forekaster, sen Dissector. Men man ju inte bara titta på mönster. Ett Rekon i maxxterra blandning kan nog vara greppigare än ett Forekaster i dual när det är blött.

Nästa steg efter Rekon är väl nya Forekaster, sen Dissector. Men man ju inte bara titta på mönster. Ett Rekon i maxxterra blandning kan nog vara greppigare än ett Forekaster i dual när det är blött.
precis... om det blir Maxxis så är väl tanken att gå på maxterra. Dissector verkar trevligt, men är nog bäst i torra förhållanden. Forekaster är kanske ett bra alternativ....

precis... om det blir Maxxis så är väl tanken att gå på maxterra. Dissector verkar trevligt, men är nog bäst i torra förhållanden. Forekaster är kanske ett bra alternativ....

Jag kör Dissector året runt i bak. Rensar lera förvånansvärt bra och bra grepp på blöta hällar o rötter.

Jag kör Dissector både bak och fram på min heldämpade och är helnöjd. Rekon rullar märkbart bättre, men det var för dåligt bromsgrepp för att passa min körning. Forekaster har jag inte provat.

Ska säga att jag kör Dissector fram på sommarhalvåret också. På vintern eller när det är riktigt blött så byter jag till DHF maxxgrip. Precis som MagerValp har testat Rekon, hade det en sommar med Dual i bak. Funkade fint på platten och när det är torrt men tyckte greppet var lite dåligt när jag cyklade gubbduro utför och när det blev blötare. Skiljer bara 11g i vikt mellan Forekaster och Dissector men Forekaster ska ju vara mer lättrullat. Forekaster 2.4 wt exo maxxterra, 945 g, Dissector 2.4 wt exo maxxterra 956 g. Men inga lätta däck direkt.

Vi som inte cyklar tillräckligt för att testa alla hade behövt en tabell.
Rekon motsvarar Rocket ron ungefär? Ligger ground control närmare wicked will o forekaster?

Svårt med cykling. Först ska man skita I vikten på cykeln och fokusera på roterande vikt och sen exploderar även vikten på däcken.

Racing ray / thunder burt räcker rätt bra för mig på vita slingan tror jag.

Jag har kört xr4 med i 2.4 team issue och det är trevligt däck men hemskt på blött underlag . Nya forekaster är rätt trevligt med men föredrar nya ground control framför det.

XR4 kom på min Fuel EX, riktigt obehagligt på blöta hällar och rötter. Jag är för dålig cyklist för det däcket.

Vi som inte cyklar tillräckligt för att testa alla hade behövt en tabell.
Rekon motsvarar Rocket ron ungefär? Ligger ground control närmare wicked will o forekaster?

Svårt med cykling. Först ska man skita I vikten på cykeln och fokusera på roterande vikt och sen exploderar även vikten på däcken.

Racing ray / thunder burt räcker rätt bra för mig på vita slingan tror jag.

Jag har själva inte provat RRcpå länge, men Ground Control finns med T7 gummi som har klart mer grepp än Schwalbes gummi till RR.

Jag har inte provat nya Forekaster. Jag tycker om Rekon bak, i Dual eller MaxxTerra, på hällar, som är vanligaste underlag i Hellasgården. På lös underlag är något med grövre mönster bättre. Jag kör Dissector i MaxxTerra fram på både mina stigcyklar och är riktigt nöjd.

På hösten/vintern byter jag från Maxxis till Specialized och kör Butcher fram och Eliminator eller Ground Control bak.

Ja kvalitet på cyklist måste nog spela in. Jag är väldigt mycket för långsam för att tjäna in mer grepp i kurvorna om det gäller Genarp. Det går för långsamt rätt fram och uppför.
Jag kör inte heller i sönder däck varken platt eller i park.

Jag har själva inte provat RRcpå länge, men Ground Control finns med T7 gummi som har klart mer grepp än Schwalbes gummi till RR.

Jag har inte provat nya Forekaster. Jag tycker om Rekon bak, i Dual eller MaxxTerra, på hällar, som är vanligaste underlag i Hellasgården. På lös underlag är något med grövre mönster bättre. Jag kör Dissector i MaxxTerra fram på både mina stigcyklar och är riktigt nöjd.

På hösten/vintern byter jag från Maxxis till Specialized och kör Butcher fram och Eliminator eller Ground Control bak.
Ja, GC är kanske en bättre kompromiss än RR.
Jag tycker båda verkar tunga på sommaren i Skåne. För XC.
Jag är mer inne på rekon race, fastrack och renegade.

Men då finns det inga hällar och jag orkar inte optimera för blöta rötter

Rekon,ground control ,forekaster ligger allihop rätt nära varandra i mönster men med lite olika "profil" som gör att dom passar olika bra beroende på underlaget. Sen är fast trak liknande rocket ron. Gillar nya fast trak riktigt mycket i grid o t7 som en grymt snabbt stigdäck ihop med ground control t7 fram. Vill man hålla ner vikten lite så är nya control "casingen" däcken bra med men bara kört dom i t5 så något hårdare gummi funkar fint för sommaren men föredrar t7 även på sommaren.

Ja, GC är kanske en bättre kompromiss än RR.
Jag tycker båda verkar tunga på sommaren i Skåne. För XC.
Jag är mer inne på rekon race, fastrack och renegade.

Men då finns det inga hällar och jag orkar inte optimera för blöta rötter
Låter som fast trak control t7 hade vart en fint däck för dig ev både fram o bak kört Renegade men det saknar helt grepp som fort det blir lite lösare i marken så där vinner man mycket grepp med ett fast trak ist och det rullar inte direkt märkbart tyngre i skogen.

Låter som fast trak control t7 hade vart en fint däck för dig ev både fram o bak kört Renegade men det saknar helt grepp som fort det blir lite lösare i marken så där vinner man mycket grepp med ett fast trak ist och det rullar inte direkt märkbart tyngre i skogen.
Ja, jag tror att för långsam motionär i genarp så är det helt rätt.
Jag har kört en hel del gamla renegade 2bliss fram o bak på 26an men då gäller det att hänga med annars går det rakt fram i kurvorna även i min låga fart:)
Flickan har ray fram på sin nya cykel. Den ser också lagom ut.

Jag tappar ingen fart på att dåligt grepp bak så blir i så fall renegade bak och fastrak fram för min del. Skaplig teknik och usel kondition.

Jag noterar att även eliten ogärna offrar rull för grepp.

Edit. Jag menar för xc men genarp som ts pratar om är ju väldigt snäll xc.

Jag tappar ingen fart på att dåligt grepp bak så blir i så fall renegade bak och fastrak fram för min del. Skaplig teknik och usel kondition.

Jag noterar att även eliten ogärna offrar rull för grepp.

Edit. Jag menar för xc men genarp som ts pratar om är ju väldigt snäll xc.
Jo, det blir mest i Genarp då barnen cyklar med Frilufsfrämjandet där. Sedan blir det en del turer som Isaberg, Idre eller Trysil. På Vallåsen har jag hittills hyrt cykel....

Just nu lutar det väl åt Forekaster 2.4 respektive 2.6, men det är kanske lite overkill och blir kanske onödigt tungt för just Genarp:-)

Jo, det blir mest i Genarp då barnen cyklar med Frilufsfrämjandet där. Sedan blir det en del turer som Isaberg, Idre eller Trysil. På Vallåsen har jag hittills hyrt cykel....

Just nu lutar det väl åt Forekaster 2.4 respektive 2.6, men det är kanske lite overkill och blir kanske onödigt tungt för just Genarp:-)

Ja tror att Ground Control T7 är bättre än Forekaster på alla sätt. Jag har inte provat nya Forekaster, men liveforthis har och han verkar föredra GC T7. Om du vill hare ett snabbare däck bak kan du köra GC i T5 bak.

Gamla nobby nick funkade bra i genarp om man ville ha lite mer trial. Nya är så tungt så frågan är hur wicked will placerar sig.

Tycker det kan vara svårt att hitta/köpa en del kombinationer på däck (om man t.ex. vill ha max terra och specifika dimensioner). Specialized och Bontrager verkar man kunna beställa direkt ifrån, men det är värre med Maxxis. Har mest letat i följande web-shoppar.
- Bikester
- Cykloteket/Cykelkraft
- Bike-Discount
- TCMCykel
- Bikable

Några andra man bör känna till?

Kenda och Specialized ligger på min prova på lista. Framförallt Ground control. Har testat Bontrager, Schwalbe och enklare WTB men föredrar Maxxis gummi där jag cyklar.

Jag köpte Kenda Regolith och Helldiver till sonens nya stigcykel. Mönstrar är fina, men tycker att gummin kunde vara lite mjukare. Hellkat finns med mjukare Dual Layer gummi, men bara i tunga utföranden.

Angående vikt nobby nic:

Krängde precis på ett superground soft som vägde 0.85kg, min våg är inte noggrannare än så tyvärr (godkänd sportfiskevåg) Återkommer om någon timme med omdöme.

Jag köpte Kenda Regolith och Helldiver till sonens nya stigcykel. Mönstrar är fina, men tycker att gummin kunde vara lite mjukare. Hellkat finns med mjukare Dual Layer gummi, men bara i tunga utföranden.
Intressant tes att känna om gummit är mjukt man kan ju titta användnings området för däcket det brukar ge en massa bra info om däcken.

Angående vikt nobby nic:

Krängde precis på ett superground soft som vägde 0.85kg, min våg är inte noggrannare än så tyvärr (godkänd sportfiskevåg) Återkommer om någon timme med omdöme.
Uppdatering: Körde en runda hemmavid som jag har mest referens att jämföra med. Inte den absolut tuffaste terrängen.
Ösregn precis hela vägen. Såpass så jag kunde hälla ur skorna och vrida ur shortsen när jag kom hem.

Bytte från ett ca 5 år gammalt Magic Mary snakeskin soft med dåliga kantdobbar och något torrt gummi.

Här är några jämförelser:

Fantastiskt mycket bättre rull

Förvånansvärt bra våtgrepp över rötter och sten (misstänker att det färska gummit gör stor skillnad här) inte märkbart sämre än mary't

Något sämre bromsgrepp (har dock inte kört någon såhär blöt runda på väldigt länge, så kanske inte helt rättvis jämförelse)

Skall bli kul att testa i något bättre väder, och även lute tuffare terräng.

Nu återstår bara ett bakdäck som kan hålla jämna steg, behöll XR4 bak för att inte ändra för mycket samtidigt . XR4 är bra i torrt men fungerar knappt alls att klättra och bromsa med i blött

Uppdatering: Körde en runda hemmavid som jag har mest referens att jämföra med. Inte den absolut tuffaste terrängen.
Ösregn precis hela vägen. Såpass så jag kunde hälla ur skorna och vrida ur shortsen när jag kom hem.

Bytte från ett ca 5 år gammalt Magic Mary snakeskin soft med dåliga kantdobbar och något torrt gummi.

Här är några jämförelser:

Fantastiskt mycket bättre rull

Förvånansvärt bra våtgrepp över rötter och sten (misstänker att det färska gummit gör stor skillnad här) inte märkbart sämre än mary't

Något sämre bromsgrepp (har dock inte kört någon såhär blöt runda på väldigt länge, så kanske inte helt rättvis jämförelse)

Skall bli kul att testa i något bättre väder, och även lute tuffare terräng.

Nu återstår bara ett bakdäck som kan hålla jämna steg, behöll XR4 bak för att inte ändra för mycket samtidigt . XR4 är bra i torrt men fungerar knappt alls att klättra och bromsa med i blött

Det låter bra! En problem med Schwalbe däck, förutom vikthöjningen, är att SpeedGrip gummi inte greppar bra på blött underlag. Jag har själva inte provat Schwalbe Soft, men många är nöjd med den.

Wicked Will rullar riktigt bra och skulle vara en bra kombo med NN fram. SpeedGrip är ok bak om det inte är riktigt blött.

Det låter bra! En problem med Schwalbe däck, förutom vikthöjningen, är att SpeedGrip gummi inte greppar bra på blött underlag. Jag har själva inte provat Schwalbe Soft, men många är nöjd med den.

Wicked Will rullar riktigt bra och skulle vara en bra kombo med NN fram. SpeedGrip är ok bak om det inte är riktigt blött.
Ja jag köper nog antingen ett wicked will eller ett nobby nic i speedgrip att testa med.

Lånade tråden lite OP, hoppas det är okej :)

Ser just nu på Pinkbike att Dangerholm använder en Wicked Will I Soft som framdäck. Det är också intressant som bakdäck tillsamms med NN Soft fram.

Ja jag köper nog antingen ett wicked will eller ett nobby nic i speedgrip att testa med.

Lånade tråden lite OP, hoppas det är okej :)
Risken med NN i Superground-Speedgrip är att du kan råka få ett som mitt som väger nästan 1kg… ?

Jag har kört NN Superground Soft fram kombinerat med Wicked Will i Superground-Speedgrip bak som ”snabba stigdäck”. Det har funkat hyfsat för mig när det inte är för blött, hade också gärna testat WW i Soft (har nya Forekaster i MaxxTerra liggande som alternativ, men inte hunnit testa än)

Risken med NN i Superground-Speedgrip är att du kan råka få ett som mitt som väger nästan 1kg… ?

Jag har kört NN Superground Soft fram kombinerat med Wicked Will i Superground-Speedgrip bak som ”snabba stigdäck”. Det har funkat hyfsat för mig när det inte är för blött, hade också gärna testat WW i Soft (har nya Forekaster i MaxxTerra liggande som alternativ, men inte hunnit testa än)
Ja det är ju den lilla detaljen :)

Mm samtidigt ser det ut som det skall regna varje dag så långt fram väderprognosen kan se just nu :) Men jag vill tro att WW ändå är bättre i vätan än XR4 som spinner på varenda rot eller dylikt när man försöker klättra

Kanske rekon eller nya forekaster maxterra eller vad nu maxxis kallar sina gummin, tar ju emot något djävulskt att köra maxxis av någon anledning dock

Har kört Bontrager XR av olika slag, Michelin Wild enduro, massa olika Maxxis och en del Schwalbe och givetvis Continental.

Min totala favorit senaste åren för stök och nedför är Michelin Wild Enduro. Nu kör jag Maxxis DHF fram (den dyrare men kan inte exakt benämning) och föredrar Aggressor bak men har just nu ett Bontrager XR5 Team Issue bak. Det är OK men greppar inte alltid som man vill. Behöver byta tillbaka till Aggressor!

Magic Mary mfl Schwalbe Snakeskin tycker jag slits för fort och torkar ur. Men som nya är dom superfina!

Sedärja, men helst med svart sida då :)

Edit: och inte super race

Jag tror att det inte är Super Race men Super Ground. Vikten stämmer med Super Ground och det står också på bilden. Skulle också vara konstigt med mjukaste gummi på lättaste stommen.

EDIT: jag tycker om tanwall, men jag gissar att jag enda skulle föredrar Ground Control T7, som finns i både färger.

Tillbaka
Topp