Booda Bike - Hiker

HerrGris

Medlem
Booda Bike - Hiker
Hej,

Någon här på Happy som vet något om Boodabikes? Är lite sugen på deras Hiker (gravel), men hittar absolut ingen info om dem(förutom på deras hemsida),
vilket gör mig skeptisk. Så har ni några tankar om specs på cykeln eller företaget, om det verkar seriöst eller liknande så skulle det uppskattas.

Mvh

Booda Bike - Hiker
ja såg den med, mailade med dem och de säger de bara säljer 100-150cyklar om året(svar inom 15 min på en söndag), så är väl inte så konstigt att få vet om dem. Skulle vilja testa en rem driven gravel, och det är inte direkt lätt att hitta, dessutom gillar jag speccsen i övrigt, tex har jag fått för mig att jag föredrar stålram framför aleminium. Och Alfine 11 verkar vara rätt bra om för sitt pris.

Booda Bike - Hiker
Aldrig hört talas om dem, men det dyker ju upp en del betryggande sökträffar som https://blog.gatescarbondrive.com/2019/04/03/riding-budapest-with-booda/

kollade på deras sida för garanti och som jag förstår det, så har de ingen, inte ens för ramen. Minst sagt oroväckande. Mest ramen jag är orolig för, borde jag vara det? Är jäkligt sugen på cykeln.

Senast ändrad:
Booda Bike - Hiker
kollade på deras sida för garanti och som jag förstår det, så har de ingen, inte ens för ramen. Minst sagt oroväckande. Mest ramen jag är orolig för, borde jag vara det? Är jäkligt sugen på cykeln.
De måste dock följa konsumentköplagen så ett visst skydd mot rena konstruktionsfel har du ju ändå under förutsättning att de finns kvar som företag.

Booda Bike - Hiker
Köpte du någonsin någon sån här?
Jag blev av med min stål ss med rem, skivbromsar och dropbar igår. En mycket ovanlig kombo visar det sig. Booda har en variant som inte ser dum ut alls. Trp hydrauliska och cdx rem.
Svårt sugen på att döva sorgen efter min Norco vesta med en sån här.

Booda Bike - Hiker
Jag bangade astron pga alldeles för dålig tyre clearance. Men nu kommer de ut med en ss på hiker ramen som borde bli bättre.
Funderar på en så eller att bygga själv på hikerramen. Alternativt köra på astroramen men med luftigare gaffel. Det är mest framhjulet som jag har dubb på ändå.

Senast ändrad:
Booda Bike - Hiker
Jag bangade astron pga alldeles för dålig tyre clearance. Men nu kommer de ut med en as på hiker ramen som borde bli bättre.
Funderar på en så eller att bygga själv på hikerramen. Alternativt köra på astroramen men med luftigare gaffel. Det är mest framhjulet som jag har dubb på ändå.

Intressant! Men bara Hiker har rimlig geometri. De andra har kort reach och framförallt riktigt kort front-center. Det blir för mycket toe-overlap, framförallt med bredare däck.

Booda Bike - Hiker
Ja jag har inte riktigt förstått om jag kommer få geon att fungera än. Har gjort en del jämförelser med den stulna men den är slopad och jag är obegåvad när det kommer till sånt så det är lite dimmigt.
Om jag kommer ihåg rätt är geon rätt samma på de två.

Edit: Har också ikväll konstaterat att bygga CDX-cykel från delar inte är så enkelt och billigt.

Booda Bike - Hiker
Ja jag har inte riktigt förstått om jag kommer få geon att fungera än. Har gjort en del jämförelser med den stulna men den är slopad och jag är obegåvad när det kommer till sånt så det är lite dimmigt.
Om jag kommer ihåg rätt är geon rätt samma på de två.

På slopad ram angivs ofta längd av överrör mättat horisontellt, det kan man jämföra direkt med en ram med rak överrör. Annars kan man knappa i mått på en av de populära sidorna som jämför geometri.

Edit: Har också ikväll konstaterat att bygga CDX-cykel från delar inte är så enkelt och billigt.

Ja, det blir dyrt. Jag vet dock inte CDX delarna är mycket dyrare att köpa löst. En cykel med CDX äe ofta klart dyrare än en med vanlig drivlinan.

Ved du hur mycket en Hiker ram kostar?

Booda Bike - Hiker
549 resp 539 inc kolgaffel så den delen är inte så farligt dyr.
Jag har matat in alla mått jag hittat, det är mer analysen av vad det betyder som fallerar ;)
Skall posta en bild när jag får igång rätt dator.

Booda Bike - Hiker
Här är hikern i två storlekar mot min gamla samt mot en billig pendlarcx

Bilagor

• tmp_f448e24b-be6b-4cec-b2ac-10eebe8f3598.png
    tmp_f448e24b-be6b-4cec-b2ac-10eebe8f3598.png
    28.4 KB · Besök: 64
Booda Bike - Hiker
Hej,någon som har en uppdatering kring BOODA ? Jag är inne på en hybridvariant single-speed med komplett gates CDX. Just CDX är inte direkt lätt att hitta för dylika cyklar annars.

Tänkte nu höra om någon annan har köpt en BOODA under tiden och hur köpet och cykeln blev?

Tillbaka
Topp