Boost, vad säger standarden?
Hepp!
Jag har en Focus mtb. På den cykeln har jag kört en par Duke hjul, med Bitex nav.
2 ggr nu har aluminiumröret genom baknavet brutits precis innaför bodyn.
Axeln är "butted", dvs i ändarna mäter jag diameter med mitt plastiga skjutmått till 11.9mm, men 5cm i mitten på axlen är bara 11.6mm.
Min gissning är att navet förväntar sig att ha stöd av axeln, men pga av urtaget hamnar kraften på röret/hylsan som till sist mattas och knäcks.
Någon som vet ifall Boost är en tydlig standard och specifikt diametern på axeln?
PS.
Jag hoppas kunna lösa det långsiktigt:
1. Ska ev. finnas rör/hylsa till navet i stål (istället för aluminium).
2. Skaffa ett nytt aluminiumrör/hylsa och skaffa en annan axel, ev
robertaxleproject.com
Jag har en Focus mtb. På den cykeln har jag kört en par Duke hjul, med Bitex nav.
2 ggr nu har aluminiumröret genom baknavet brutits precis innaför bodyn.
Axeln är "butted", dvs i ändarna mäter jag diameter med mitt plastiga skjutmått till 11.9mm, men 5cm i mitten på axlen är bara 11.6mm.
Min gissning är att navet förväntar sig att ha stöd av axeln, men pga av urtaget hamnar kraften på röret/hylsan som till sist mattas och knäcks.
Någon som vet ifall Boost är en tydlig standard och specifikt diametern på axeln?
PS.
Jag hoppas kunna lösa det långsiktigt:
1. Ska ev. finnas rör/hylsa till navet i stål (istället för aluminium).
2. Skaffa ett nytt aluminiumrör/hylsa och skaffa en annan axel, ev
Lightning Bolt-on Axle - Rear 12 mm x 178 mm x 1.5 Thread for FOCUS R.A.T. - 12x148 Boost - The Robert Axle Project
After years of mountain biking with thru-axles with bulky handles that seemed to strike every trailside obstacle we needed a better option. Our Lightning Bolt-On thru axles offer the highest quality, simple, lightweight alternative to that bulky handle. Available in a range of sizes that fit...