Boost, vad säger standarden?

TommyTuff

Medlem
Hepp!

Jag har en Focus mtb. På den cykeln har jag kört en par Duke hjul, med Bitex nav.
2 ggr nu har aluminiumröret genom baknavet brutits precis innaför bodyn.

Axeln är "butted", dvs i ändarna mäter jag diameter med mitt plastiga skjutmått till 11.9mm, men 5cm i mitten på axlen är bara 11.6mm.

Min gissning är att navet förväntar sig att ha stöd av axeln, men pga av urtaget hamnar kraften på röret/hylsan som till sist mattas och knäcks.

Någon som vet ifall Boost är en tydlig standard och specifikt diametern på axeln?

PS.
Jag hoppas kunna lösa det långsiktigt:
1. Ska ev. finnas rör/hylsa till navet i stål (istället för aluminium).
2. Skaffa ett nytt aluminiumrör/hylsa och skaffa en annan axel, ev

Jag antar att du menar "genomgående axeln" med "röret". Diametern bak är 12 mm men är inte kritiskt. Avsmalning I mitten är ovkså ingen problem, stöd behöver bara på sidorna. Vad kan vara ett problem är om man inte dragit åt axeln tillräckligt hård. Tanken är att krafterna tas upp genom kontakt av navet med ramen, inte kontakt av navet med genomgående axeln.

Med röret menar jag det rör som är en del av Bitexnavet.
Genom det röret går axeln.

På bilden är axeln svart, och det brutna röret (rör låter lite vagt...) sitter i mitten på bodyn.

Bilagor

• 20250126_115557.webp
    20250126_115557.webp
    633.6 KB · Besök: 64
Med röret menar jag det rör som är en del av Bitexnavet.
Genom det röret går axeln.

På bilden är axeln svart, och det brutna röret (rör låter lite vagt...) sitter i mitten på bodyn.

Ah, det är axeln av navet. Det är inte roligt när den bryter. Min fråga är fortfarande om du hade dragit åt genomgående axeln tillräckligt hård. Krafterna hamnar precis där när navet sitter för löst. Krafterna borde föras direkt från navet till ramen när axeln har dragits åt tillräckligt hård.

Tja...jag har dragit åt det, det är ju en såndär snabbkoppingsvariant.

Det enda som händer ifall jag spänner axeln hårdare är att man pressar hårdare på endacap(nonDriveSide) och axeln (driveSide). Det pressar inte bodyn hårdare.
Om du med att spänna axlen hårdare vill uppnå att pressa bodyn hårdare mot resten av navet, så får man spänna röret/navaxeln och endcap:en. Som jag fattar det ivarjefall.

Bodyn borde inte spännas. Axeln som har gått av borde klämmas hård mot ramen så att den rör sig i vertikalt led.

Okej? Vertikalt. Ska den uppåt eller neråt?
Jag kan inte se att spänna axeln i ramen, så att navaxeln sitter extra dikt an i cykeln skulle påverka hur bodyn belastar navaxeln, för det är bodyns belastning på navaxeln som gjort att den knäcks.
Jag är rädd att vi inte förstår varrandra.

Okej? Vertikalt. Ska den uppåt eller neråt?
Jag kan inte se att spänna axeln i ramen, så att navaxeln sitter extra dikt an i cykeln skulle påverka hur bodyn belastar navaxeln, för det är bodyns belastning på navaxeln som gjort att den knäcks.
Jag är rädd att vi inte förstår varrandra.

Bodyn belastas inte. Axeln går av där för att navet har en hög punktbelastning på axeln precis där. Jag har själva haft en nav där axeln knäcktes på precis samma punkt. Det var dock en billig nav och jag gissar den var använt (för) hård av förra ägaren.

Jag tittade/tänkte dock inte tillräckligt långt. Axeln gick av närmare mitten än utsidan. Jag vet inte hur mycket åtdragningen av genomgående axeln påverkar det. Men det påverkar fortfarande. Hur mycket axeln böjar påverkas av åtdragningskraften.

Det finns många knäckte Bitex axlar på nätet. Verkar vara för veka. Jag hittade rekommendationer att byte till en axel i stål.

Tillbaka
Topp