Boråstråden

Boråstråden
Jag hänger på imorrn, men får köra utan dubbdäck....det borde väl fungera ändå om vi håller oss på snöiga stigar..hursom så provar jag i alla fall.

// Mikael

Boråstråden
Intressant före idag...

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    87.2 KB · Besök: 41
Boråstråden
Jag tänkte sticka ut och böka lite runt kransmossen ikväll... räknar med att kunna rulla vid 19:00 senast.

Någon som är sugen på att hänga på?

Boråstråden
kave skrev:
-------------------------------------------------------
> Du får ordna en reservcykel Jocke :)

Som nybliven husägare så tillåter inte ekonomin 2 skogscyklar :(

Boråstråden
Hej alla boråsare.
Går i tankar om att köpa ny hoj inför säsongen. Kör nu på en HT radon zr team 7 men efter en tur i Skottland på en Trek Fuel Ex har jag blivit sugen på en FS.
Har kikat på Canyon Nerve och spectral i 20k-klassen men undrar lite hur man ska tänka angående 27,5 vs 29, 110 vs 140 i slaglängd gaffelvinkel och annat med tanke på cyklingen häromkring och Bohuslän. Önskvärt att hojen skulle funka på typ bockstensturen men cykelleder värderas högst.

Vad kör ni på för grejer?
Någon som har någon bra input?

Tack på förhand!
/Jakob

Boråstråden
Jag har en Fuel EX med 120 som jag är nöjd med.
Frågan är snarare hur mycket du ska investera.
Köper du en Specialized Enduro S-Works så får du ju både lång slaglängd och fin vikt.
Har du inte så mycket att lägga blir en HT roligast för en begränsad budget.
Vidare blir ju underhållet klart dyrare på en FS än HT om man ska följa serviceintrvallerna.

Boråstråden
Förstår att du gillar den. Vilken stl på hjul kör du?

Tanken just nu är att lägga ca 20-tusen. Utrustningsnivån hos Canyon i den prisklassen är säkert mer än tillräcklig för mig och vikten verkar vara mellan 12 och 13 kilo. Dessutom verkar dom få fina recensioner.

Boråstråden
Kikat på vad du får för spec på en Fuel Ex i din prisbild? Eftersom du var nöjd med den?
Kan vara värt att handla hos lbs i detta fallet Henrikssons Cykel som säljer just Trek.

Jag gillar skarpt 29" och kommer nog ej köra något annat i framtiden heller.
Själv kör jag på en Specialized Epic 29er som har 100mm slaglängd och den funkar extremt bra i Borås terräng.

Jag tror helt klart att en 29" med 120mm slaglängd kommer fylla dina önskemål, 140mm känns lite väl mycket tycker jag. Men självklart är det en smaksak.

Boråstråden
Jag har en 26" Fuel Ex 9 från 2011. Det är först senare årsmodeller som också erbjuds i 29".
Som vanligt är det en fråga om vikt/investering. Har man stor budget blir 29" intressantare.
Vill man ha lägsta vikt för pengarna så är 26" lämpligast.

En Nerve AL för din budget är inte alls dumt.
Kika förbi Henrikssons och se om du kan känna på en Fuel EX 8 som väl är i din budget och dessutom har 130mm slaglängd.

Jag har kört Cykelvasan och Bockstensturen på min och man njuter varje gång man kan sitta ner för backarna :)

Boråstråden
Tack för åsikterna så långt.
Som det ser ut nu är inte en 26" aktuellt. Det innebär 110 mm på 29" för nerven
http://www.canyon.com/_se/mountainbikes/bike.html?b=3183#tab-reiter2

För 120 mm gäller 27,5" på Nerve eller 130 på 29" spectral
http://www.canyon.com/_se/mountainbikes/bike.html?b=3260#tab-reiter2

Vad gäller vikt så verkar Canyon jämförbara med Trek även om jag inte hittat exakta siffror för alla storlekar. På utrustningssidan ligger Canyon ett par snäpp upp så vitt jag kan bedöma.

Måste erkänna att spectralen ovan lockar (den grå/röda), men den kanske är lite overkill för stigcykling i kransmossenterräng.. Vad tror ni?

Inte så lätt det här. Verkar iallafall klokt att ta en tur till Henrikssons och känna lite...

Tillbaka
Topp