Som jag ser det i Borås-trakten är ju att majoriteten av stigarna är sönderkörda/nergågna så det är fullt med rötter och sten överallt.
På dessa stigar är en FS perfekt anser jag, men en HT fungerar lika bra beroende på vad man har för åkteknik.
Har ju som sagt kört både FS och HT under 2013 och min personliga erfarenhet är denna:
FS, åker bekvämt och känner mig mer trygg i att bomba på stigarna som jag vet är tagna från helvetet själv med rötter och sten.
Men med tanke på att också många av dessa bjuder på en hel del klättring så blir det imellanåt väldigt tungt om man inte kan justera enkelt från styret bakdämparens funktion (låsning eller hårdhet)
HT: betydligt snabbare i klättringarna, lite jobbigare när det är stökigt, men det handlar om teknik. Hitta rätt spår och rätt teknik för varje parti så åker du lika fort som på en FS-cykel.
Men detta är såklart enbart min egna åsikt efter vad jag har kört.
Nu åker jag på en HT carbonhoj, med tubhjul och tycker den är tillräckligt mjuk för att åka bekvämt och snabbt på våra stigar i Borås.
Eftersom jag även tänker ekonomiskt, så ser jag fördelar och nackdelar med inköp av cykeln.
FS, fler delar i baksvingen som kan gå sönder och nöts ut. Ofta lite tyngre cykel. Måste betala mer för att få bra dämpare.