Borde det inte gå fortare?

Fördelar medsols:
1. Restaurangen La Cuevita kommer efter backen.
2. Avslutningen på någon % nerför efter förmodad förtäring är riktigt najs.
3. Att fotografera (stoppa) är mer naturligt uppför.
4. Utsikten ner till höger missar man ofta när man står på nerför, samma med fågelparken.
5. Serpentiner är roligare utför.

PS. Den som cyklat bägge håll lär hålla med om ovanstående😀
Då får jag nog prova medsols också innan jag åker hem.

Fördelar medsols:
1. Restaurangen La Cuevita kommer efter backen.
2. Avslutningen på någon % nerför efter förmodad förtäring är riktigt najs.
3. Att fotografera (stoppa) är mer naturligt uppför.
4. Utsikten ner till höger missar man ofta när man står på nerför, samma med fågelparken.
5. Serpentiner är roligare utför.

PS. Den som cyklat bägge håll lär hålla med om ovanstående😀
Nja

Om man ska cykla i berg för första gången så får man ta det varsamt i början.

Auaguares dag 1, Soria dag 2, Mogan-backen dag 3, Pico dag 4, VOTT dag 5. Sen kanske en vilodag till och med. :-)

Glöm inte att packa med hjälm, pedaler och skor, vattenflaskor mm. Solkräm +50 PF och du är good to go. Hyr du hoj så ta med pass/id (dom tar en kopia), jag glömde mitt på hotellet 4km bort och fick gå fram och tillbaka.

En del gillar att ta med sin egna sadel, andra har inga problem med att använda den sadel som råkar sitta på hyrcykeln. Jag råkar tillhöra den första gruppen, men vi är alla olika.
Och allra bäst är den egna cykeln. Höja sadeln, vända på styret -och sen sitter man som en smäck utan en massa justeringar hit och dit.

Annars kan man hyra (ful o billig) hjälm, samt pedaler såklart, av önskad sort, så slipper man släpa på så mycket. Ayaguresrundan är asbra för oss nybörjare. Den kan sen extenderas runt lite mot El Salobre och allt vad det heter lite mer uppåt. Så blir det en lättåkt retur hemåt sen.

Det är premium, därför vi yrar runt ordentligt i Arguineguintrakten.
För att hitta ett permanent garage till cykeln😍
Var i Arguineguin häromdagen och hälsa på sambons faster och kusin med familj. Men jäklar vad mycket norrmän. Känner att jag har nog av det hemma….
Huserar i San Agustin även denna gång och där är det mindre norrmän, mer svenskar och tyskar.

Tack alla för bra input 😊
Men ta med egen cykel njaa cykeln jag kört på Peugeot 80-talare med dåliga fälgbromsar känns inte som ett bra alternativ med branta backar 😎

Cykelkläder, hjälm, skor pedaler kanske inte behövs jag har landsvägsskor med ditskruvad spd (för att passa både spinning och landsväg)

Lutar (pun intended) åt Auaguares motsols som första tur

Var i Arguineguin häromdagen och hälsa på sambons faster och kusin med familj. Men jäklar vad mycket norrmän. Känner att jag har nog av det hemma….
Huserar i San Agustin även denna gång och där är det mindre norrmän, mer svenskar och tyskar.
Man verkar tycka olika.
Skulle aldrig komma på tanken att åka till värmen och omge mig med halvljumna svenska pensionärer i SA.
Arguineguin är ändå en liten äldre fiskeby med en hel del vanligt folk, man slipper mkt "sällskapsresa-känsla"

Man verkar tycka olika.
Skulle aldrig komma på tanken att åka till värmen och omge mig med halvljumna svenska pensionärer i SA.
Arguineguin är ändå en liten äldre fiskeby med en hel del vanligt folk, man slipper mkt "sällskapsresa-känsla"
Ja det är olika. För 10-15 år sedan tyckte jag A var bättre än SA. Men överbefolkat av norrmän som det är nu är jag hellre i SA för det är överhuvudtaget väldigt lite folk. I alla fall december-februari. Och som boende i gränshandeln Mecka blir det lite för mycket på ett år.

Man verkar tycka olika.
Det räcker med att bo i San Fernando på andra sidan vägen. För långt till playan för turister.

Det kan vara ett alternativ nästa gång!
Dock gillar vi utbudet av restauranger i SA som är både riktigt bra och till bra priser jämfört med A och pdi.
Det finns en bra italienare, urugyuansk och köttrestaurang i SF. Bra Spar-butik också med färdiglagade rätter, praktiskt när man cyklar långt och behöver äta pronto.

Maspalomas/Meloneras gillar jag för att man kan välja om man vill åka rakt upp i bergen eller väster eller österut.
Arguinegin ligger i likhet lmed Bahia Feliz lite för isolerat.

Hmm smaken är som baken, jag blev inte imponerad. Finns också ett bra kebabhak nära Lidl. Jag älskar chivitos så Uruguaynen är min favorit. https://www.candombebar.com/en/home-2/
Inte jag heller och tyvärr har la Tasquita Gallega stängt sedan ett par år. Var annars ett väldigt personligt ställe.
Men här är ett kul ställe ovanför El Tablero
Bar Café Asociación de Vecinos Santa Margarita El Salobre
+34 609 74 54 64
https://g.co/kgs/41vYQtA
Nån kilometer ovanför El Tablero

Edit länk

Senast ändrad:
Det räcker med att bo i San Fernando på andra sidan vägen. För långt till playan för turister.
Var och hur bor du i SF? Jag brukar bo i PDI, de senaste gångerna vid havet, men gillar verkligen SF av flera olika skäl. Förr var Caffeteria Avenida, vid Spar, bra och likaså finns det en bra Kina-krog på gatan nedanför.

Ja det är olika. För 10-15 år sedan tyckte jag A var bättre än SA. Men överbefolkat av norrmän som det är nu är jag hellre i SA för det är överhuvudtaget väldigt lite folk. I alla fall december-februari. Och som boende i gränshandeln Mecka blir det lite för mycket på ett år.
Attans, har nyss bokat 28/4 i Arguineguin.
Dumma mig 😍

Jag har inte lyckats köpa någon ny cykel än och Bikelease är ute ur bilden med nya regler med sämre villkor.

Jag har kollat på den här på Blocket och vad tror ni är det ett vettigt köp? Tror det finns prutmån då den varit ute i omgångar (och den är rätt dammig på bilderna ;-) ).
Storleken verkar ok då jag jämför med andra som jag vet skulle passa.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp