Borde jag byta cykel?

Fusag

Aktiv medlem
Borde jag byta cykel?
Har idag en Orbea Occam med 150mm slag fram och bak, coil bak. MT5 bromsar med 203mm skivor fram och bak. Vittoria Mazza däck. I min värld lite enduroanpassad. Jag vill köra primärt liftburet och endurotävling på motionsnivå. Borde jag byta cykel eller fortsätta uppgradera?

Borde jag byta cykel?
Begränsas du av cykeln?
På vilket sätt?

Vet du inte svaret på det kan du cykla mer innan du bestämmer dig för varken att uppgradera eller byta.

Occamen är en rätt kapabel cykel. Inget du vinner världscupsrace på men jag vågar nog påstå att den tar sig ner för nästan allt du kan hitta.

Borde jag byta cykel?
Begränsas du av cykeln?
På vilket sätt?

Vet du inte svaret på det kan du cykla mer innan du bestämmer dig för varken att uppgradera eller byta.

Occamen är en rätt kapabel cykel. Inget du vinner världscupsrace på men jag vågar nog påstå att den tar sig ner för nästan allt du kan hitta.
Jag vet inte. Har inte kört med någon full on endurocykel.
Det råder inget tvivel om att den största utvecklingspotentialen ligger hos en själv. Men jag känner mig osäker på om det är en bra idé att regelbundet köra svarta leder med en Occam. Så länge grejerna kan ta det och jag inte går miste om något radikalt upplevelsemässigt behöver jag inte byta.

Borde jag byta cykel?
Skulle nog säga att rätt mycket avgörs vart du utför denna enduro-cyklingen. I syd/mellansvensk terräng kan det faktiskt vara mer lämpligt med en cykel som occam, då den blir lite smidigare och roligare i lägre hastigheter. Men om du har möjlighet att köpa och prova så uppmuntrar jag alltid att testa och se om det är något för dig!

Tillbaka
Topp