Börja cykla istället för ta bilen

Cykeltant

Medlem
jag köpte en vanlig damcykel förra helgen och använder cykeln till nästan allt istället för bilen nu. Från att använda bilen varje dag till att inte ha rört den på 1 vecka! Är uppe i 110 km på 6 dagar!

Hastigheten ligger på ca 15 km, så det går inte fort.. men jag tar mig fram dit jag vill och är nöjd

Om jag fortsätter såhär kommer min kropp bli mer vältränad då? Eller krävs längre sträckor och högre hastighet?

Är ingen tävlingsmänniska tycker bara det är roligt just nu att man kan ta sig från a till b helt gratis!!

Sen hur är det med överansträngning? Kan man lätt cykla varje dag eller bör man ha någon vilodag?

Har varit med på cykellopp några gånger för skojs skull och då cyklade jag 12 mil nästan helt utan att ha cyklat innan. För skojs skull bara för att jag vill utmana mig själv och kunna ta mig runt utan träning innan. Kom sist varje gång men jag kom runt!!

Har bara 3 km enkelväg till jobbet så till/från jobb blir bara 30 km i veckan.. affären ligger på vägen så det har varit en del cyklandes på landsvägen i veckan

Har ni några tips? Vad är bra att tänka på? Älskar känslan av att kunna ta sig fram helt gratis!!

Köpte en cykeldator det gör allt mycket roligare!! Hunnit plocka pant längs dikena med och fått ihop 200 spänn på 2 rundor!!

Har lite svårt att gå pga smärta i knät men cykla har hittills inte varit några problem alls!! Men de kanske kommer när man cyklar för mycket? Vad är för mycket isf?

Hej Cykeltant, vilka härliga insikter du hittat!
Många frågor och jag är ingen expert, men också tant! Här är några tankar från mig.

Så som du cyklar nu kan du lugnt cykla varje dag, du ligger nog inte på någon extrem ansträngning utan verkar ju njuta av att rulla istället för att gå till fots eller brumma fram i bil. Man tar sig ju fram bra mycket snabbare på två hjul än till fots!

Vältränad, hm, definitionsfråga, men all vardagsmotion är ju bra och bättre än stillasittande, njut av att kunna använda din kropp, och vara ute i olika väder och årstider (registrera skillnaderna varmt/kallt, blött/torrt, sommar/höst, ...). Öka sin kondis kräver att man kommer upp lite mer i puls och ansträngning, vet inte din träningsvana eller ambition.

Shoppingtips, baserat på hur jag antar din nuvarande cykling ser ut:
#1: hjälm, om du inte har det redan. Man kan råka köra på något oväntat och köra vält, eller ännu värre, bli påkörd. (Jag köper inga "förstörd frisyr"-argument, hahaha!)
Övrigt: Om du använder cykeln när du handlar så kanske en cykelväska till pakethållaren är skön att ha, instället för kasse på styret eller ryggsäck, beroende på hur mycket och hur tunga saker du köper. Tipsar om märkena Vaude eller Ortlieb, vattentäta packväskor. Lägg en bevakning på typ Blocket, och ha lite is i magen så dyker de upp om du inte har extremt bråttom.
Regnkläder, om allväderscykling.
En bra pump. Lite reparationsprylar, eller tänker du lämna in cykeln om något strular?
Blir du helt biten av cykling kanske det är en ännu roligare/snabbare cykel du ska sikta på i framtiden, men det kommer ju att ge sig!

Hoppas inget jag skriver ovan låter mästrande eller trist, bara kör vidare och njut av din känsla!

Senast ändrad:
jag köpte en vanlig damcykel förra helgen och använder cykeln till nästan allt istället för bilen nu. Från att använda bilen varje dag till att inte ha rört den på 1 vecka! Är uppe i 110 km på 6 dagar!

Hastigheten ligger på ca 15 km, så det går inte fort.. men jag tar mig fram dit jag vill och är nöjd

Välkommen! Kul att du hittat cyklingen.

Om jag fortsätter såhär kommer min kropp bli mer vältränad då? Eller krävs längre sträckor och högre hastighet?
Ja, men det beror lite på utgångsläget. Går man från soffpotatis till att börja cykla dagligen så lär det bli en rätt dramatisk förändring över tid, men tränar man redan aktivt något annat så blir det nog inte lika märkbart.

Är ingen tävlingsmänniska tycker bara det är roligt just nu att man kan ta sig från a till b helt gratis!!

Sen hur är det med överansträngning? Kan man lätt cykla varje dag eller bör man ha någon vilodag?
Det kan man, speciellt om man ger sig ut på riktigt långa rundor lite för snabbt. Man behöver bygga upp kapacitet gradvis över tid. De distanser du pratar om här ska nog inte vara någon fara.

Har varit med på cykellopp några gånger för skojs skull och då cyklade jag 12 mil nästan helt utan att ha cyklat innan. För skojs skull bara för att jag vill utmana mig själv och kunna ta mig runt utan träning innan. Kom sist varje gång men jag kom runt!!

Har bara 3 km enkelväg till jobbet så till/från jobb blir bara 30 km i veckan.. affären ligger på vägen så det har varit en del cyklandes på landsvägen i veckan

Har ni några tips? Vad är bra att tänka på? Älskar känslan av att kunna ta sig fram helt gratis!!

Köpte en cykeldator det gör allt mycket roligare!! Hunnit plocka pant längs dikena med och fått ihop 200 spänn på 2 rundor!!

Har lite svårt att gå pga smärta i knät men cykla har hittills inte varit några problem alls!! Men de kanske kommer när man cyklar för mycket? Vad är för mycket isf?
Det är väldigt individuellt. Lyssna på kroppen och var uppmärksam på om knäna börjar känna av cyklingen.

Hej Cykeltant, vilka härliga insikter du hittat!
Många frågor och jag är ingen expert, men också tant! Här är några tankar från mig.

Så som du cyklar nu kan du lugnt cykla varje dag, du ligger nog inte på någon extrem ansträngning utan verkar ju njuta av att rulla istället för att gå till fots eller brumma fram i bil. Man tar sig ju fram bra mycket snabbare på två hjul än till fots!

Vältränad, hm, definitionsfråga, men all vardagsmotion är ju bra och bättre än stillasittande, njut av att kunna använda din kropp, och vara ute i olika väder och årstider (registrera skillnaderna varmt/kallt, blött/torrt, sommar/höst, ...). Öka sin kondis kräver att man kommer upp lite mer i puls och ansträngning, vet inte din träningsvana eller ambition.

Shoppingtips, baserat på hur jag antar din nuvarande cykling ser ut:
#1: hjälm, om du inte har det redan. Man kan råka köra på något oväntat och köra vält, eller ännu värre, bli påkörd. (Jag köper inga "förstörd frisyr"-argument, hahaha!)
Övrigt: Om du använder cykeln när du handlar så kanske en cykelväska till pakethållaren är skön att ha, instället för kasse på styret eller ryggsäck, beroende på hur mycket och hur tunga saker du köper. Tipsar om märkena Vaude eller Ortlieb, vattentäta packväskor. Lägg en bevakning på typ Blocket, och ha lite is i magen så dyker de upp om du inte har extremt bråttom.
Regnkläder, om allväderscykling. Blir du helt biten av cykling kanske det är en ännu roligare/snabbare cykel du ska sikta på i framtiden, men det kommer ju att ge sig! En bra pump. Lite reparationsprylar, eller tänker du lämna in cykeln om något strular?

Hoppas inget jag skriver ovan låter mästrande eller trist, bara kör vidare och njut av din känsla!
Hjälm har jag faktiskt inte och aldrig cyklat med hjälm heller. Är uppväxt utanför Sverige där man inte cyklar med hjälm så det sitter nog i än idag.. mina barn cyklar dock med hjälm!! Däremot självklart med hjälm när jag rider på häst.

Jag har cykelkorg där jag lägger det jag handlat i. Funkat jättebra handlar varje/varannan dag så de blir inte så mycket åt gången

Sen köpte jag regnkläder eller skalkläder för 1700 spänn samma dag jag köpte cykeln!! Så jag har verkligen tänkt cykla oavsett väder!! Änsålänge tycker jag det är roligt när det regnar så jag kan ta på mig mina fina nyköpta kläder hehe

En pump har jag hemma, den duger och går cykeln sönder ringer jag min bror hehe

kör på som du gör det kommer ge resultat. Har du inte kört cykel på flera år måste du ge det tid innan det ger den resultat du önskar. Kör du varje dag i 1 år i den normala hastighet till och från arbetet så kommer du också märka stor skillnad. Först då kan du börja öka längd och hastighet. Antar att du är i +40 ? i och med din text? Jag kan ha fel men är man där eller +30 bör man börja försiktigt om man inte cyklat eller levt ett aktivt sportliv. Vill inte att du skall få propp osv mm.

Hjälm har jag faktiskt inte och aldrig cyklat med hjälm heller. Är uppväxt utanför Sverige där man inte cyklar med hjälm så det sitter nog i än idag.. mina barn cyklar dock med hjälm!! Däremot självklart med hjälm när jag rider på häst.
Jag är så gammal att jag är uppväxt innan det blev lag på hjälm för barn/ungdom, men det har inte hindrat mig från att bättra mig som vuxen, haha!

Välkommen! Kul att du hittat cyklingen.

Ja, men det beror lite på utgångsläget. Går man från soffpotatis till att börja cykla dagligen så lär det bli en rätt dramatisk förändring över tid, men tränar man redan aktivt något annat så blir det nog inte lika märkbart.

Det kan man, speciellt om man ger sig ut på riktigt långa rundor lite för snabbt. Man behöver bygga upp kapacitet gradvis över tid. De distanser du pratar om här ska nog inte vara någon fara.

Det är väldigt individuellt. Lyssna på kroppen och var uppmärksam på om knäna börjar känna av cyklingen.

Jag skulle nog säga att jag ligger mellan soffpotatis och aktiv.

Jag tränar ingenting men jag går på jobbet 15000 steg varje dag. Är helt slut efter en dag på jobbet så kroppen har ändå gjort sitt. Någon gång ibland åker jag och simmar 1 km utan paus. Men däremellan gör jag inte mycket alls. Mycket spontant men då orkar jag hålla på länge.

Men med mina 50 kg ser jag ändå rätt så ”vältränad” ut.

Tycker redan efter en vecka idag när jag vaknade att mina över ben känns stenhårda men det kan det väl inte göra efter en vecka?

Nästa helg kanske jag cyklar till simhallen 2,5 mil enkelväg, simmar sen cykla hem igen. En del tycker jag är galen som orkar och en del tycker de här är ingenting.. jag är iaf stolt över mig själv att jag ens tänker tanken hehe

kör på som du gör det kommer ge resultat. Har du inte kört cykel på flera år måste du ge det tid innan det ger den resultat du önskar. Kör du varje dag i 1 år i den normala hastighet till och från arbetet så kommer du också märka stor skillnad. Först då kan du börja öka längd och hastighet. Antar att du är i +40 ? i och med din text? Jag kan ha fel men är man där eller +30 bör man börja försiktigt om man inte cyklat eller levt ett aktivt sportliv. Vill inte att du skall få propp osv mm.
Jag är 31 år.. jag har inte levt ett super aktivt sportliv med tävling osv men jag är ändå igång om jag får säga det själv..

Oj förklara gärna mer om att få propp osv. Ökar risken för propp när man cyklar?

Välkommen till forumet - du kommer fatta…

Såhär ska du göra:
1) köp en bekväm landsvägsracer (finns beg för några tusen alt många tusen. Det är en bra investering i hälsan)
2) packa med cykelkläder till jobbet
3) cykla omvägar hem från jobbet 5km extra första veckan, 7,5km extra andra veckan osv till du känner att du är helt slut efter en dag
4) börja cykelträna även till kontoret, ta 5-10km-omvägar dit och duscha där / skölj av sig på toan
5) börja jobba hemifrån mycket och ta långa cykelturer på lunchen 50-100km-pass!

Kör hårt!

Jag är 31 år.. jag har inte levt ett super aktivt sportliv med tävling osv men jag är ändå igång om jag får säga det själv..
Jag skulle nog säga att jag ligger mellan soffpotatis och aktiv.

Jag tränar ingenting men jag går på jobbet 15000 steg varje dag. Är helt slut efter en dag på jobbet så kroppen har ändå gjort sitt. Någon gång ibland åker jag och simmar 1 km utan paus. Men däremellan gör jag inte mycket alls. Mycket spontant men då orkar jag hålla på länge.

Men med mina 50 kg ser jag ändå rätt så ”vältränad” ut.

Tycker redan efter en vecka idag när jag vaknade att mina över ben känns stenhårda men det kan det väl inte göra efter en vecka?

Nästa helg kanske jag cyklar till simhallen 2,5 mil enkelväg, simmar sen cykla hem igen. En del tycker jag är galen som orkar och en del tycker de här är ingenting.. jag är iaf stolt över mig själv att jag ens tänker tanken hehe
Du kan behöva stretcha benen. Man blir lätt stel och orörlig av att cykla har jag upptäckt. Stretcha både fram och baksida lår för att både behålla rörlighet och för att undvika att de känns stenhårda.
Du antyder att du rider, de har säkert givit grundstyrka i benen.

Cykla lugnt till simningen och ta i mer på vägen hem. ?

Man måste känna efter själv, alla är olika, men det är nog bra att börja ganska lugnt. Och om man känner sig trött eller får lite ont så vänta en dag eller 2 tills det går över. Eller tvärtom, om det känns bra och kul så prova en lite längre och snabbare tur ibland.

Välkommen till forumet - du kommer fatta…

Såhär ska du göra:
1) köp en bekväm landsvägsracer (finns beg för några tusen alt många tusen. Det är en bra investering i hälsan)
2) packa med cykelkläder till jobbet
3) cykla omvägar hem från jobbet 5km extra första veckan, 7,5km extra andra veckan osv till du känner att du är helt slut efter en dag
4) börja cykelträna även till kontoret, ta 5-10km-omvägar dit och duscha där / skölj av sig på toan
5) börja jobba hemifrån mycket och ta långa cykelturer på lunchen 50-100km-pass!

Kör hårt!
Oj nej det du skriver går inte alls
1. Jag har precis köpt mig en damcykel och kommer cykla på den!
2 jag cyklar med mina arbetskläder
3. Jag hinner inte cykla omvägar efter jobbet då jag har barn hemma som väntar på mat innan deras aktiviteter
4. Jag jobbar inte på kontor
5. Jag kan inte jobba hemifrån då jag jobbar på industri. Cykla på rasten 2x15 min när jag knappt hinner gå på toa, värma matlådan och slänga i mig maten på 15 min

Nä det som funkar för dig funkar inte för alla andra ?

Du kan behöva stretcha benen. Man blir lätt stel och orörlig av att cykla har jag upptäckt. Stretcha både fram och baksida lår för att både behålla rörlighet och för att undvika att de känns stenhårda.
Du antyder att du rider, de har säkert givit grundstyrka i benen.

Cykla lugnt till simningen och ta i mer på vägen hem. ?
Vetifan om jag orkar ta i mer på väg tillbaka. Brukar känna mig seg i huvudet när jag varit och simmat. tror de är vattenljudet och den varma bubbelpoolen eller något. Men man kan ju försöka

Om du cyklar på samma sätt (samma mängd och fart) kommer du sannolikt att initialt märka att du blir starkare givet att du tål belastningen och återhämtar dig och inte blir skadad.

Vartefter kommer du dock att få mindre och mindre förbättring. Vill du då fortsätta utvecklas måste du öka på belastningen, antingen genom att cykla mer och/eller snabbare.

Och, jag tror att givet att du är hyggligt ”normal” och äter sunt bör risken för skador eller överträning vara rätt låg.

2 jag cyklar med mina arbetskläder
3. Jag hinner inte cykla omvägar efter jobbet då jag har barn hemma som väntar på mat innan deras aktiviteter
4. Jag jobbar inte på kontor
5. Jag kan inte jobba hemifrån då jag jobbar på industri. Cykla på rasten 2x15 min när jag knappt hinner gå på toa, värma matlådan och slänga i mig maten på 15 min

Nä det som funkar för dig funkar inte för alla andra ?
Du gör givetvis helt rätt. Cykla en liten mil om dagen ger dig behövlig motion på ett mjukt sätt förutom miljövinsten att låta bilen stå. Risken för fysiska problem minskar snarare än ökar.
Tyvärr är det allt för många på detta forum som tror att all cykling är tävlingscykling eller att precis allt måste mätas och vägas. Fortsätt du på den inslagna vägen och du skall se att du så småningom mår ännu bättre och ökar uthålligheten. Förutom att du får bättre ekonomi.

Du gör givetvis helt rätt. Cykla en liten mil om dagen ger dig behövlig motion på ett mjukt sätt förutom miljövinsten att låta bilen stå. Risken för fysiska problem minskar snarare än ökar.
Tyvärr är det allt för många på detta forum som tror att all cykling är tävlingscykling eller att precis allt måste mätas och vägas. Fortsätt du på den inslagna vägen och du skall se att du så småningom mår ännu bättre och ökar uthålligheten. Förutom att du får bättre ekonomi.

Men nu undrade TS om hon kommer att förbättra sin uthållighet (och möjliga hastighet?) om hon fortsätter med sina 15 kilometer i timman 3 x 2 km/dag. Då har en del svarat på detta.

Alldeles oaktat och precis som andra skrivit, om TS nu finns på riktigt (jag är inte alldeles övertygad) kommer hon bli bättre och bättre till en viss nivå. Sedan krävs det längre distanser och högre fart. Det roliga med min egen cykling är att jag har förbättrats väldigt fort och det blir förhoppningsvis likadant för TS. Jag tror att det har med intervallträningen, vilken är automatisk i cykling på landsväg, att göra. Det går upp och ned och man vilar och tar i om vartannat. Mycket bra för resultaten.

Då ska tilläggas att jag inte mäter någonting överhuvudtaget, känner mig bara pressad av att ha dator på cykeln, men märker tydligt att jag orkar mer och kan cykla snabbare nu.

Senast redigerad av en moderator:
Men nu undrade TS om hon kommer att förbättra sin uthållighet (och möjliga hastighet?) om hon fortsätter med sina 15 kilometer i timman 3 x 2 km/dag. Då har en del svarat på detta.

Alldeles oaktat och precis som andra skrivit, om TS nu finns på riktigt (jag är inte alldeles övertygad) kommer hon bli bättre och bättre till en viss nivå. Sedan krävs det längre distanser och högre fart. Det roliga med min egen cykling är att jag har förbättrats väldigt fort och det blir förhoppningsvis likadant för TS. Jag tror att det har med intervallträningen, vilken är automatisk i cykling på landsväg, att göra. Det går upp och ned och man vilar och tar i om vartannat. Mycket bra för resultaten.

Då ska tilläggas att jag inte mäter någonting överhuvudtaget, känner mig bara pressad av att ha dator på cykeln, men märker tydligt att jag orkar mer och kan cykla snabbare nu.
Ja?
Och här vet vi vilken nivå TS vill uppnå? Jag vill inte läsa in någonting som inte är uttalat.

Välkommen till cyklingen, hoppas att det går lika bra för dig framöver som hittills
Du har redan fått flera bra råd som jag inte kommer att upprepa

Har varit med på cykellopp några gånger för skojs skull och då cyklade jag 12 mil nästan helt utan att ha cyklat innan.
Hjälm har jag faktiskt inte och aldrig cyklat med hjälm heller.
Detta gjorde mig nyfiken.
Vilka cykellopp är det du har varit med på där hjälm inte är ett krav?

Börja använda en hjälm…
Jag har gått i backen fler gånger från cykel än från häst. Tror det gäller en majoritet av medlemmarna här.
Nja jag har cyklat sen jag var barn och minns inte en enda gång jag ramlat.. de går inte så fort som sagt ca 15 km. Större risk jag snubblar när jag går eller springer

Cykla på. Njut. Ha trevligt. När kroppen känner att den klarar/vill mer kommer du nog att märka det. Finns tid, ta en omväg, öka tempot. Vila är bra emellanåt. Liksom annan träning (bara cykling är nog inte optimalt). Det finns såklart vinster i en bättre cykel (men är knappast nödvändigt än på ett tag). Hjälm är bra (började själv med hjälm för att övertyga systersönerna om att man ska ha hjälm). Visst, den pajar frisyren men den hjälper dig om nån annan kör på dig.

Allt cykelrelaterat kan du få hjälp med här. Det finns löjligt mycket kunskap på detta forum.

Visst fanns det en person på Happy som förfäktade cykling utan hjälm? Vill minnas att jag läst en gammal tråd.

Hjälms vara eller icke kan ju debatteras i all evighet. Själv tycker jag det verkar svårt att motivera för ens barn varför de skall ha hjälm om man inte själv har det, i synnerhet när ”du är ju nybörjare”-argumentet inte längre biter.

Hjälms vara eller icke kan ju debatteras i all evighet. Själv tycker jag det verkar svårt att motivera för ens barn varför de skall ha hjälm om man inte själv har det, i synnerhet när ”du är ju nybörjare”-argumentet inte längre biter.

När det kommer till mina ungar så har jag alltid haft hjälmen på medans de var små. Mest för att visa att de inte är ensamma om att ha det och för att föregå med gott exempel. Det var aldrig något gnäll från deras sida förren sena tonåren...

Cyklade 4 mil igår med många småpauser inga problem, nyss cyklade jag 2 km och är helt slut. Blåser dock en hel del och vill helst bara lägga mig o sova middag

Lyssna på kroppen, så känner du om du behöver vila. Är ju nästan en konst i sig, att lära sig.
Använd hjälm. En skön och bra hjälm, tänker man ju knappt på att man har på huvudet.
Lysen när det är mörkt eller skymning.
Glasögon (läs på om cat 0-4) , kan ju vara skönt för att skydda mot sol, insekter och vind.
Undvik cykla om det är halt och ta det försiktigt om det är blött.

Ta allt i lagom steg, dina steg, inkl skötsel av cykeln, drivlina, osv.

Antar att man sparar en hel del pengar på att inte ta bilen.

Ett tips är att pröva en racer. Det är så otroligt mycket roligare att cykla på en sådan än en damcykel. Milsvid skillnad. Menar inte att du ska köpa på dig något om du inte vill, utan vill bara berätta att mitt cyklande förändrades totalt när jag började använda lätta, fina ramar. Har haft en fäbless för gamla standardcyklar tidigare, och kan fortfarande tänka mig att hoja omkring på en sådan kortare sträckor (då ska den verkligen vara gammal också, senast från 30-40-talet), men kommer aldrig mer att använda en sådan för några längre äventyr. Livet är för kort för att välja bort känslan av fart och lätthet.

Börja använda en hjälm…
Jag har gått i backen fler gånger från cykel än från häst. Tror det gäller en majoritet av medlemmarna här.
#metoo
Det är dyrt med ny hjälm men tyvärr säljs inte nya huvuden ännu så det finns inga alternativ.

20230713_111917.jpg

Ditt sätt att cykla är antagligen det som ger mest bra hälsoeffekter om du håller i. Röra på sig varje dag, några rejäla pulshöjningar (trampa på istället för att gå i uppförsbackarna är tillräckligt). Sen kommer du inte bli superltränad, men du kommer må bättre och leva längre. Det är ta mig tusan inte dåligt. Dessutom sparar du pengar på att inte köra bil.

Hjälm kan va bra men verkar på happy vara ganska överskattat. Det märker man i trådar som den här. Vid allvarligare olyckor, såsom snabbt körande bilar etc, hjälper lite plast runt skallen marginellt. Det finns även belägg för att cyklister med hjälm är mer utsatta i trafiken än cyklister utan hjälm. Bilister håller helt enkelt ett större avstånd till cyklister som inte har hjälm på.

Visst kan hjälmen vara till stor nytta, men om man tror att man är säker bara för att man har en sådan på huvudet så lurar man sig själv av storleksordning större.

När jag läser många av inläggen ovan får man nästan intrycket av att det handlar om grov huvudskada kontra ingen huvudskada. Så är ju självklart inte fallet.

Hur konstigt det än låter så är det faktiskt ett bra råd. Inte så att du måste springa iväg och köpa en till cykel just nu. Men om du framhärdar i att tycka att det är kul att cykla nån mil extra då och då, så är en räser fruktansvärt mkt roligare än en damcykel. Och som påpekats kan en sån införskaffas beggad för nästan larvigt små belopp, om man vet vad man sysslar med.

Min första riktiga räser i 20-års åldern är fortfarande ett av mitt livs största ögonöppnare. Året därpå cyklade jag upp till stugan i Höga Kusten, 23 mil första dan, 15 mil dag 2 och dag 3, summa 53 mil. Som ingenting. Hade jag fortsatt cykla på syrrans damcykel hade detta aldrig hänt.

Tillbaka
Topp