Börja cykla

rain-

Ny medlem
Börja cykla
Hej alla glada MTBare!

Nu är det så att jag har bestämt mig för att min liv behöver lite mer fart och spänning - så jag har tänkt köpa en Mountainbike!

När jag surfade runt på internet och kollade på vad för cyckel man skulle köpa så snubblade jag över detta trevliga forum! Det kändes som ett bra ställe att ställa alla dessa frågor man har.

Kan ju börja med det viktigaste - köp av cyckel
Har en budget på ungefär 20000kr som det ser ut nu, vill helst inte överskrida denna. Så alla tips och förslag och cycklar, och tips på vad man ska tänka på när man köper sin första mtb är väldigt uppskattat!

Vore även intressant om någon känner till bra skogar eller backar att cyckla i runt stockholms trakten. Bor precis norr om stan men har tillgång till bil så kan förflytta mig med cyckeln lätt.

Sist så undrar jag om det finns någon sorts mtb förening eller liknande i stockholm? Skulle ju vara kul att träffa människor som man kan åka med.

Tackar så mkt på förhand för all hjälp!

Börja cykla
Waxholm har en massa goa sträckor, roslagsleden, järva fältet, mm mm. www.stigoteket.se
lång uppvärming till Hellas.
Cykel får någon annan tipsa om :-)

Börja cykla
Just nu är väl de flesta ute och cyklar:-)) men du kommer få massor av tips så småningom. Mitt bidrag är att du inte får glömma att räkna in tillbehören i din budget. Jag menar hjälm, pedaler, skor, ev kläder, glasögon, handskar, vattenflaska etc, etc...

Börja cykla
ninjakenneth skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag säger denna, fast då kanske de inte blir
> cykla i sommar! =) Kan vara lite svettiga
> leveranstider ibland om man kollar runt! Har du
> fyra pistoler kvar till de andra..
>
>
> http://www.canyon.com/_se/mountainbikes/bike.html?b=1804

Haha, det var ju precis den jag tänkte föreslå!

Och som sagt, då har du pengar över till pedaler, skor, hjälm och cykelbyxor.

Börja cykla
Oskar skrev:
-------------------------------------------------------
> ninjakenneth skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag säger denna, fast då kanske de inte blir
> > cykla i sommar! =) Kan vara lite svettiga
> > leveranstider ibland om man kollar runt! Har du
> > fyra pistoler kvar till de andra..
> >
> >
> >
> http://www.canyon.com/_se/mountainbikes/bike.html?
> b=1804
>
>
> Haha, det var ju precis den jag tänkte
> föreslå!
>
> Och som sagt, då har du pengar över till
> pedaler, skor, hjälm och cykelbyxor.

Säg som de är, du försökte vara lika ball som mig och rekommendera den! ;)

Ett annat tips är väl att åka till någon cykelhandlare och provcykla lite, så du får en känsla över vilken storlek du ska ha. Och klämma och känna på grejorna lite.

När jag köpte min MTB så var jag helt 100 på att jag skulle ha en SID-gaffel på den. Fast efter att han prövat FOX RemoteLoc funktion så blev det en fox. Småsaker man kanske aldrig tänker på om man handlar via nätet.

Annars kan du ju kika på köp och sälj, brukar finnas sjysta 2009 som "sägs" vara cyklade lite till fina priser, sen finns det säkert prutmån också! Då många kanske redan köpt sin nya! =)

Mvh

Senast redigerad av en moderator:
Börja cykla
Om du är nybörjare så ska du INTE beställa en cykel. Åk till en cykelhandlare och testa dig fram. Beställer gör man när man vet vad man vill ha.

Välkommen till Happy.

Börja cykla
Tänk om!

Du har fortfarande en chans att rädda din framtida ekonomi.

Mitt tipps till en nybörjare är att gå till en seriös cykelhandlare, jag kan inte stockholm så jag tänker inte föreslå någon.

Att få rätt storlek mm är viktigt för en nybörjare så jag skulle inte beställa online.

Och kom ihåg, det finns alltid en dyrare och bättre cykel för bara några tusen till.

Välkommen

Börja cykla
Mitt bidrag blir att tipsa om Pedalogerna. Liten men mkt seriös cykelbutik i Bromma. Säljer racer,mtb,hybrid. Mkt bra service, har livstidsgaranti. www.pedalogerna.com

Tillbaka
Topp