Börja intervallen hårdare och sedan trappa av. Bra, dåligt?

Barbastark

Aktiv medlem
Jag upplever att det tar lite lång tid att komma upp till och över 90% av HRmax (som jag hört ska vara bra) vid mina 5or och 8or och funderar på om det är en god idé att här istället börja intervallerna på något högre intensitet för att snabbare få upp pulsen? Tänkte inleda med 1 min på 3-5% över resterande intervall, alt 30sek på 5-6% över följt av 30 sek på ca 3% över för att sedan gå ned till tänkt intervall-tempo.

Med min högst begränsade kunskap om konditionsrelaterad träningsfysiologi så låter det smart, men vill höra ifall någon som har bättre koll kan komma med input. Fördelar, nackdelar, förkasta allt och köra något helt annat upplägg?

Många är glada i fast start intervaller och det finns inget som talar emot det. Det viktiga är att man orkar hålla ångan uppe igenom alla och heller inte överdriver rampen i början så man hamnar för anaerobt. Du vill ju maxa det aeroba arbetet.

En annan goding är t.ex. 5*5 med endast 1 minuts vila emellan varje, då hinner inte pulsen sjunka emellan och man får lättare bra med tid i rätt fönster.

Många är glada i fast start intervaller och det finns inget som talar emot det. Det viktiga är att man orkar hålla ångan uppe igenom alla och heller inte överdriver rampen i början så man hamnar för anaerobt. Du vill ju maxa det aeroba arbetet.

En annan goding är t.ex. 5*5 med endast 1 minuts vila emellan varje, då hinner inte pulsen sjunka emellan och man får lättare bra med tid i rätt fönster.
Okok.

Har fö inte hört mycket om så kort vila som 1 min mellan intervallerna. Finns det någon god vetenskaplig grund för det?

Det har väldigt liten betydelse exakt hur intervallerna utförs. Det viktiga är hur ofta man gör dom och vad man gör däremellan.

Okok.

Har fö inte hört mycket om så kort vila som 1 min mellan intervallerna. Finns det någon god vetenskaplig grund för det?
Ja, tid i zon, men du kör inte 5*5 med en minut emellan på samma effekt som 4*4 med 3-4 minuter emellan.
Som Lingon säger, det viktigaste är att man gör intervallerna och gör dem på rätt nivå. Poängen med den korta vilan är som sagt att hålla pulsen uppe, kör man en fyra så hårt att man behöver vila 4 minuter för att ladda om hinner pulsen sjunka rejält t.ex.

Ja, tid i zon, men du kör inte 5*5 med en minut emellan på samma effekt som 4*4 med 3-4 minuter emellan.
Som Lingon säger, det viktigaste är att man gör intervallerna och gör dem på rätt nivå. Poängen med den korta vilan är som sagt att hålla pulsen uppe, kör man en fyra så hårt att man behöver vila 4 minuter för att ladda om hinner pulsen sjunka rejält t.ex.

Det är väl tanken med ex 30/30 med.

Tillbaka
Topp