börja med downhill

ackron

Ny medlem
börja med downhill
tjena!!

jag är jätte intresserad av att börja med mtb downhill (själv först sedan kanske en klubb).. jag har köpt hjälm,axel,rygg,armar och benskyddför downhill och bor ca 5min ifrån en downhill backe.. det jag undrar är om det funkar att köra med en dirt cykel?? jag vill gärna prova på först innan jag lägger 17-20k för en cykel;) jag köpte en dirt cykel för ca en vecka sedan och det är en Scott voltage yz25..

Scott voltage yz25:

Ram: Scott Voltage C-frame, super stiff 6061 alloy frame, hydroformed tubing, Disc Dropout
Gaffel: Suntour XCM, with preload, disc only, 100mm travel
Växlar: Shimano Acera, RD-M360, 24 speed / Shimano, FD-TY10, 31.8mm / Shimano, ST-EF50-8R, EZ-fire plus
Bromsar: Tektro Aquila, mechanical, 160 F & R mm, Rotor
Hjul: Alesa Rigida, ZAC 21, 32H, D-Wall, white / Formula, DC-19FQR disc / Formula, DC-22RQR disc
Vikt: 14.30 kg / 31.50 lbs

är tacksam för snabba och seriösa svar för jag vill verkligen börja med detta

börja med downhill
Jadu min herre, en voltage yz25 kommer man inte långt på i backarna. Suntour gaffeln är ju allt annat än hyllad. Visst tycker jag du ska testa på och känna dig för hur backarna känns att åka i. Men för att få maximalt ut av backen så är en beggad dh hoj för runt 20k ett bra val.

börja med downhill
Du har ju all utrustning så det är bara att kasta sig ut i backen och testa. Är det grävda spår så funkar cykeln säkert utmärkt att lära sig grunderna på och kanske mer än det. Är det naturspår med grötiga stenkistor och höga drops så kommer cykeln kännas för vek. Välj ett spår som känns bra och ut å hoja!

börja med downhill
Det borde gå att hitta en helt ok beg. FR eller DH för mellan 10-15k. Sen kan du ju sälja den igen om man märker att det inte är nått som passar dig.

DH på HT är iaf ingen höjdare, du tar dig nog ner, men det blir ingen angenäm upplevelse när det blir stökigt...

Cykelhyra är lite olika mellan olika bikeparks men nånstans mellan 500->1000kr om dagen.

Senast redigerad av en moderator:
börja med downhill
rekrevs skrev:
-------------------------------------------------------
> Det borde gå att hitta en helt ok beg. FR eller
> DH för mellan 10-15k. Sen kan du ju sälja den
> igen om man märker att det inte är nått som
> passar dig.
>
> DH på HT är iaf ingen höjdare, du tar dig nog
> ner, men det blir ingen angenäm upplevelse när
> det blir stökigt...
>
> Cykelhyra är lite olika mellan olika bikeparks
> men nånstans mellan 500->1000kr om dagen.

hittade denna på blocket:

http://www.blocket.se/varmland/Specialized_Big_Hit_09__DH_Freeride_32622424.htm?ca=16&w=2

är det en okej cykel att börja med eller verkar den vara för sliten när den är i den prisklassen?? hittade även på evansmtb en ny för 16-17k

s skrev:
-------------------------------------------------------
> Du har ju all utrustning så det är bara att
> kasta sig ut i backen och testa. Är det grävda
> spår så funkar cykeln säkert utmärkt att lära
> sig grunderna på och kanske mer än det. Är det
> naturspår med grötiga stenkistor och höga drops
> så kommer cykeln kännas för vek. Välj ett
> spår som känns bra och ut å hoja!

det finns 2vägar på den en som är guppig och några drops och en annan som har lite drops och inte är alltför guppig.. det är så sant som du skriver.. man kan ju alltid prova:)

börja med downhill
Annonsen du länkade till blocket är ingen DH hoj och kommer inte vara kul å köra DH med :)

Testa en rejäl DH hoj innan du bestämmer dig för å köpa, å ska du då väl köpa, så spendera minst 20.000 på en beggad, för det är ungefär vad dom kostar om du vill ha en bra sådan.

Tänk dock på att en Boxxer eller Fox framdämpare kräver service underhåll flera gånger per sommar beroende på hur mkt du kör. Se till å skaffa en hoj med BOS Idylle eller 888a om du inte is hålla på smörja upp.

Denna guide kan för övrigt vara bra att läsa igenom
http://happymtb.org/forum/read.php/1/887600/887616#msg-887616

börja med downhill
Äh, börja köra på ht:n, du kommer ha skitskoj på den också. Dessutom kommer du få starka ben och bättre teknik, och massor med kudos för att du kör ht. Tro mig, jag har testat :)

Jag minns ett rejs i Övik där en kille på 24" ht med dirtdäck körde brallorna av de flesta på dh-riggar, så nog går det att ta sig rätt långt.

Räkna dock med att den kommer slitas hårt, och att du kommer bli sjukt mkt snabbare med en riktig hoj.

börja med downhill
Tänker du köra på din nuvarande cykel är ordentliga DH-däck ett måste, oavsett om du tänker fortsätta köra på den eller ej. Maxxis Minion 2.5F (42a, Super Tacky) är ett bra val.

Jag håller absolut inte med alla som säger att du ska lägga 20k på en första DH-hoj. Testa med din nuvarande cykel, verkar det kul och du vill prova mer kan du om du har tur och är lite villig att meka själv köpa en helt ok hoj för mellan 5 och 10 tusen som kommer göra jobbet bra. Såg tex en gammal Giant Team DH för 6000kr på blocket för någon månad sedan.

Edit: http://www.blocket.se/ostergotland/Specialized_Big_Hit_FSR_I_32991038.htm?ca=11&w=3

börja med downhill
Bra däck lyfter cyklingen, men att man absolut måste ha DH-däck för att prova på håller jag inte med om. Nya däck är dock förmodligen den billigaste och bästa uppgraderingen du kan göra på din cykel. Det beror lite på vad som sitter på nu.

Din viktigaste investering just nu är tid på cykeln.

börja med downhill
Jag tycker att du ska ge dig ut i backen och helt enkelt bara testa dig fram. Om du tycker att det är det minsta lilla kul så kommer viljan att punga upp pengar automatiskt. :)
Jag började köra på en cykel väldigt liknande din, förutom att min kostade 700kr, var rostig överallt, och nästan inget på den funkade. Gaffeln var helt trasig och glappade något helt fruktansvärt. Men det var askul ändå att härja runt lite i banorna här i stan. Efter några månader så började jag bygga ihop en egen lite bättre cykel som under Sommaren kördes ihjäl i Åre. Vid den tiden hade jag haft en kul säsong och inte lagt många tusenlappar, samtidigt som jag arbetat upp en ganska bra teknik för att kompensera den totala bristen på bra prylar. :P
Till säsongen efter hade jag skaffat mig riktiga doningar däremot.

Big Hit:en är ingen bra DH-cykel, men den är bättre än en YZ25. Om du köper den för 8000 i år så kanske du kan sälja den för 5-6000 nästa år såvida inget går sönder.

20000 för en begagnad cykel är lite i överkant. Det räcker med 14-15 så har du en fin hoj.

börja med downhill
Javisst, börja på din cykel du! Och är den för stel och jobbig (eller banorna för stökiga för den) så hyr en DH-hoj för att prova. Hyra en dag är rätt billigt jämfört med att köpa.

börja med downhill
Lugna sig lite nu...

Nu verkar det ju som ackron aldrig har testat att cykla utför tidigare och då kanske det är lite dumt att slå på stora trumman när det gäller DH cykel. Jag tror inte ackron kommer behöva en Bos gaffel på sin första utförscykel. :) Jag tror heller inte att han kommer kasta sig ut i de värsta DH spåren för att försöka matcha sverige elitens tider, det första han gör. Därför behöver han nog inte ha en cykel med utpräglad DH geometri, dock är nog heldämpat att föredra.

Jag skulle rekommendera en Scott Voltage FR eller Commencal Supreme.

börja med downhill
tack för alla svar:) jupss ni har förstått mig att jag aldrig har åkt utför innan.. efter att ha läst vad ni tycker så kom jag fram till att jag ska prova iaf till mitten av sommaren med min dirt cykel och se om jag verkligen brinner för det.. sen blir det en "nybörjar hoj" på blocket och så får vi se vad som händer sen:) haha självklart kommer jag inte börja med de svåra backarna

tack för alla svar!

börja med downhill
Ackron, välkommen till härligheten och jag lovar dig, har du väl provat på DH så kommer du aldrig sluta med det.
Och bor man 5 min ifrån backen så har du ju ett guldläge som många drömmer om, dvs jag själv.

började i samma skor som dig. Köpte en billig HT från Sportex med samma gaffel du har på din dirt och jag kan säga direkt, i dom enklaste spåren nerför så kommer du märka direkt att gaffel är alldeles för veg.
Med mig på 87 kg så bottnade dämparen totalt flertal gånger även vid dom lättare hoppen och dropsen som jag provade. Nästan farligt vill jag säga.

Nu har jag skaffat mig en Giant Reign 2, ingen DH cykel men den klarar sig ganska långt ändå.
Jag har nu sedan snön försvunnit provat lite hårdare körning och även lyckats skalla en tall med sprucken hjälm som resultat och den klarar sig galant.
Har en bättre gaffel fram på 150mm travel istället som gör jobbet åt mig bra.

Men jag tycker som många säger här, prova med din cykel så kommer du inse ganska fort vad du behöver göra för att ha kul.

Och du, kommer du inte tycka DH åkningen är kul så vore det jäkligt konstigt.

Tillbaka
Topp