Börja med MTB, funderingar...

henren

Ny medlem
Hej, går i tankarna att köpa en (troligen) ny MTB HT (har kollat beg-marknaden, svårt att hitta något). Är grön inom området, kör idag runt på en hybrid då vi har mycket grus- och landsväg där jag bor. Vill nu komma ut i skogen, där jag kommer ha tillgång till småvägar, ridvägar och stigar... Är 194-195 cm lång, ca 120 pannor och har kollat runt en del och verkar vara en snårskog att hitta rätt?! Budgeten ligger på 7000-8000 kr och efter en del research här och på andra ställen så har jag nu "fallit för" Cube Acid Disc 2009 22" hos TCM. Vad tycker ni? Är det en vettig instegshoj? Kommer cykla ca 3-4 pass i veckan och då främst i skogen. Tips, kommentarer och funderingar mottages tacksamt.
Vill nog helst köpa cykeln på hemmaplan (i butik eller via web) då det i mitt tycke blir för omständligt att köpa från Tyskland eller annat land.

Mvh HE

Som du säger får man nog lite mer hoj för pengarna från t.ex. Tyskland. Sitter inte direkt några lyxkomponenter på, men som instegshoj fungerar den säkert bra. Om du fortfarande tycker det är kul att hoja om ett år är det ju bara att börja byta ut delarna.

Men om du har hittat en hoj i rätt prisklass, som du tycker är snygg och som känns bra i storlek och framförallt att cykla på (viktigast!) så är det ju bara att köpa! Komponenter går alltid att byta ut som sagt, men ramen lär du ju behålla ett tag så storlek och sittställning är ju a och o.

Möjligtvis skulle jag nog bytt ut däcken de första jag gjorde för att få större luftkammare och mer komfort. Kan vara särskilt bra om man är ovan att köra i skogen där det är lite rötter och så.

Jag tror det där är en helt okej cykel för pengarna.
Bromsarna har jag samma på min CUBE AMS och de är grymt sköna enligt mitt tycke.

Åk dit och provcykla! :)

Det är säkert en prisvärd cykel, men något som är värt att nämna, som nämnts i andra liknande trådar. Är att om intresset för MTB håller i sig, brukar första cykeln inte vara särskillt länge innan man vill byta upp sig. Det ligger något i det påståendet men jag kan inte tala för dig här.

Om du är något sånär duktig på att mecka med saker kanske en begagnad cykel vore av intresse då en ny cykel tappar ~50% av värdet samma dag du säljer den. På så vis gör du en mindre förlust om du är sugen på en ny cykel nästa år när du lärt dig lite mer vad mtb handlar om och vilka egenskaper du saknar/vill ha. Å andra sidan, är du ingen duktig meck kan det resultera i att du tröttnar på mtb om du har cykelstrul och inte lyckas lösa det inom rimlig tid.

En annan sak som också är värd att nämna är att vill man prova MTB så ska man inte snåla med sitt inköp heller. Ju bättre och välanpassad cykel är till terrängen och din kropp(längd/vikt etc), ju roligare kommer du ha i skogen.

För att ta mig själv som exempel; Jag började nyligen cykla igen och köpte en begagnad hardtail(endast framdämpare) förra hösten. Jag märkte ganska snabbt att med min nybörjarbristande teknik var det jävligt svårt i vissa, ganska många, partier där jag tränar i hellas i sthlm. Jag upptäckte ganska snabbt att jag även hade fel storlek på cykeln vilket medför flera olika negativa saker. Nu när jag bekräftat för mig själv att MTB är något jag vill hålla på med ordentligt, beställde jag en sprillans cykel från mitt favoritmärke som är fulldämpad i rätt storlek, vilket kommer både hjälpa mig avsevärt igenom vissa partier i skogen, och vara mer komfortabel. Sen finns det negativa saker också som effekttapp i uppförsbackar etc, men det tycker jag det är värt. Jag satsar inte på att bli elitåkare, så jag tappar hellre några sekunder på vissa partier, har bättre kontroll i andra partier(bättre säkerhet), och mycket komfortablare åkning vilket jag tror ger mig en bättre upplevelse.
- Sen tror jag fortfarande att hardtail är det bästa alternativet i svår terräng, crosscountry mtb, så länge man är riktigt bra tränad och har en otroligt bra teknik i sin åkning. Men är man nybörjare teknikmässigt och inte tänker göra någon "elit satsning" så tror jag man tjänar mkt på en fulldämpad cykel, framförallt tror jag man har det roligare på en fulldämpad cykel.

Hallå HE! Jag började cykla mtb -08 och köpte en cykel för ca 7-8000kr jag blev jävligt biten, ett år senare var där inte mycket kvar av orginaldelarna! vissa delar var helt utslitna och andra ville man bara byta ut =) så mitt tipps är att köpa en något dyrare förstacykel(det blir billigare så) Mvh Jörgen.

STIZZE skrev:
-------------------------------------------------------
> framförallt tror jag man har det roligare på en fulldämpad cykel.

Det där är ju väldigt individuellt. Jag har hur kul som helst på min ReignX med 170mm slag men jag har minst lika kul med min 29er som jag varierar mellan helstel och med en dämpad framgaffel.

Om man bortser från nerförslöpor är jag lika snabb, om inte snabbare på min oväxlade 29er i Hellas.

Gillar man mer aktiv körning är nog inte en FS det bästa valet men har man exempelvis ont i ryggen eller gillar att sitta och bara pumpa är ju en FS ett bättre val i min bok.

Jag köpte en Merida HT för 6,5 typ 2004 och har den fortfarande. Det enda jag har bytt är framgaffel och sadel, förutom slitagegrejer.

Att byta ut cykeln del för del går ju att göra men det blir väl gissningsvis ganska dyrt. Men om man gillar att meka och modifiera sin cykel kan det ju vara värt det ändå.

Så börja så högt du kan utan att du känner att du slänger pengarna i sjön om du skulle ledsna på att cykla.

Bästa tipset är annars att anmäla dig till ett cykellopp, det brukar trigga till träning.

Mvh
Fredrik

Johan A skrev:
-------------------------------------------------------
> Det där är ju väldigt individuellt. Jag har hur
> kul som helst på min ReignX med 170mm slag men
> jag har minst lika kul med min 29er som jag
> varierar mellan helstel och med en dämpad
> framgaffel.

Stämmer, och jag tog mig själv som exempel. =) Men för en nybörjare är hellas en ordentligt utmaning oavsett cykel. Att välja helstelt före dämpat i hellas misstänker jag är något man når efter "några år" som cyklist

Tack alla, för råd och synpunkter som gjort mig lite klokare... Är ju dock helt novis på detta med MTB, så det är svårt för mig att kunna skilja komponenter vid namn, och den klara distinktionen på en hoj för 10 resp 7 k. Verkar förstå det som att det som skiljer är just komponenterna, som är bättre ju högre priset är s.a.s. Vidare så är jag väl inte tummen-mitt-i-handen men skruva och meka har aldrig varit min starka sida, så ev. gaffelbyte osv känns inte som något som ligger om hörnet.

Frågan är ju också hur biten jag kommer att bli, då jag känner att jag helst vill hålla min budget om 7-8 k (som småbarnsförälder, 3 st, får man tyvärr inse sina begränsingar), och i så fall om ett år eller två gå vidare till annan (bättre) hoj då (och ta smällen på värdetappet) då man förhoppningsvis kanske lärt sig mer hur "sakerna" funkar?!?

Jag funderar vidare men det låter inte odelat positivt kring den cykeln (Cube Acid), så får vi se vad det blir till slut. Vill också passa på att höra vad ni tror om en start i CykelVasan (2011) med ovan nämnda cykel, är det funger/gångbart?

Mvh HE

Hade tänkt börja cykla mountainbike mest på skoj och för lite mer motion i vardagen.

Jag har kollat på "Nishiki Team"-10 och tycker den verkar som en lämplig första mountainbike men skulle gärna vilja ha ett utlåtande från lite mer kunniga personer.

Jag bor i skåne med närhet till en lagom stor ås och skog med stigar och dyligt och skulle vilja höra vad ni tycker.

Cykekvasan funkar med damcykel om det kniper. Förra året var det en snubbe som for runt på en kronan-cykel. Så där funkar allt.

En cykel för 7-8 tror jag kommer funka långt. Idag är även lågbudgetgafflarna betydligt bättre än när jag köpte cykel 2004. Då var de helt värdelösa och fungerade i princip som en stel framgaffel.

Nyligen köpte jag en budgetcykel åt tjejen, en Contessa 40 tror jag, och var beredd på att börja spara till gaffel direkt. Men till min förvåning så fungerar den riktigt bra så jag känner inte så stor panik över det längre.

Att byta gaffel är för övrigt lättare än det kan verka. Finns en bok på fultema, CO med flera som heter cykelboken som är som en verkstadshandbok för cyklar, rekommenderas.

Mvh
Fredrik

så nåddes nyligen ett beslut, efter mycket funderingar och grundlig koll på nätet och här på forat har jag nu beställt en Cube Ltd Comp från fun-corner.de. Talade med butiksinnehavaren direkt i lördags, och han gav mig ett ännu bättre pris än utsatt (totalt 729 €). Bara hoppas att allt funkar som det ska med leverans osv så är man igång sen... :)
Att det blev från Tyskland avgjordes till sist på priset, ca 3 000 skiljde mot motsvarande modell på hemmaplan (enligt prisjakt). Återkommer med vidare rapport när cykeln är på plats.

Mvh HE

så vart det då en Cube LTD Comp som beställdes från Tyskland och kom som utlovat på ca 1 vecka, i början på juli, efter att betalning gjorts. Inget strul och snabba på att svara på frågor osv så butiken (fun-corner.de) kan rekommenderas. Har den sista veckan börja testa cykeln ordentligt, har dragit lite i tid pga jobb o sjukdom, men är i alla fall mycket nöjd med hojen och ser fram emot framtida turer i skog och mark.

Mvh // HE

Tillbaka
Topp