Det är säkert en prisvärd cykel, men något som är värt att nämna, som nämnts i andra liknande trådar. Är att om intresset för MTB håller i sig, brukar första cykeln inte vara särskillt länge innan man vill byta upp sig. Det ligger något i det påståendet men jag kan inte tala för dig här.
Om du är något sånär duktig på att mecka med saker kanske en begagnad cykel vore av intresse då en ny cykel tappar ~50% av värdet samma dag du säljer den. På så vis gör du en mindre förlust om du är sugen på en ny cykel nästa år när du lärt dig lite mer vad mtb handlar om och vilka egenskaper du saknar/vill ha. Å andra sidan, är du ingen duktig meck kan det resultera i att du tröttnar på mtb om du har cykelstrul och inte lyckas lösa det inom rimlig tid.
En annan sak som också är värd att nämna är att vill man prova MTB så ska man inte snåla med sitt inköp heller. Ju bättre och välanpassad cykel är till terrängen och din kropp(längd/vikt etc), ju roligare kommer du ha i skogen.
För att ta mig själv som exempel; Jag började nyligen cykla igen och köpte en begagnad hardtail(endast framdämpare) förra hösten. Jag märkte ganska snabbt att med min nybörjarbristande teknik var det jävligt svårt i vissa, ganska många, partier där jag tränar i hellas i sthlm. Jag upptäckte ganska snabbt att jag även hade fel storlek på cykeln vilket medför flera olika negativa saker. Nu när jag bekräftat för mig själv att MTB är något jag vill hålla på med ordentligt, beställde jag en sprillans cykel från mitt favoritmärke som är fulldämpad i rätt storlek, vilket kommer både hjälpa mig avsevärt igenom vissa partier i skogen, och vara mer komfortabel. Sen finns det negativa saker också som effekttapp i uppförsbackar etc, men det tycker jag det är värt. Jag satsar inte på att bli elitåkare, så jag tappar hellre några sekunder på vissa partier, har bättre kontroll i andra partier(bättre säkerhet), och mycket komfortablare åkning vilket jag tror ger mig en bättre upplevelse.
- Sen tror jag fortfarande att hardtail är det bästa alternativet i svår terräng, crosscountry mtb, så länge man är riktigt bra tränad och har en otroligt bra teknik i sin åkning. Men är man nybörjare teknikmässigt och inte tänker göra någon "elit satsning" så tror jag man tjänar mkt på en fulldämpad cykel, framförallt tror jag man har det roligare på en fulldämpad cykel.