Börjat cykla igen, men köpte jag rätt hoj?

resandeman skrev:
-------------------------------------------------------
> Byt (om det går) upp dig till en Stumpy Evo eller
> få lite mer för pengarna genom att beställa
> något liknande från någon av postordertyskarna.
> Camber är nog lite i underkant för dig men jag
> tror faktiskt Enduron blir i överkant. Jag gissar
> att Stumpy-klassen blir perfekt.

+1 på Stumpy Evo, förstår att nya Enduro'n är frestande med korta kedjestag o allt MEN helt ärligt, precis som flera andra tipsat om, varför köpa en dyr cykel som du bara kommer att kunna använda max 10% av den tid du cyklar på den (i Sthlm alltså).
Sen vill jag påstå att om försäljaren på Cykloteket rekommenderat dig en Camber med XC30-gaffel för 20Tkr för att cykla i Hellas + lite Freeride/DH-prova på, har du blivit rejält blåst!

Det är som att påstå att en V70 funkar till allt från lättare traktorstig till Mantorp Racerbana, visst det skulle gå men inget av det skulle vara kul, dessutom kommer den slitas så mycket så det blir surt att betala. Detsamma gäller din cykel (då räknar jag bort ev. rambrott som borde gå på garantin).
Känns inte som säljaren är med i matchen, har denne nånsin själv hojjat i Hellas? // Larsa

Jag känner mig ju ganska vilseledd av Cykloteket.
Pratade med flera säljare för jag var in två, tre gånger och kollade och snackade med dom.
Jag var klar och tydlig med vad jag skulle cykla men ändå fortsatte dom att säga att Cambern var bra för mina ändamål.
Vi pratade om Stumpyn, jag frågade om skillnaderna. Det var i stort sett lite mer slaglängd och en Command Post typ sa säljaren...hmm...och en av säljarna sa till och med att Cambern var bättre för stig. Tror inte han visste att det fanns en fulldämpad Stumpy. Kom på att han nog måste ha pratat om hardtailen efteråt.

Om dom inte vill byta cykel åt mig får jag väl cykla på den så den går av i ramen och få en ny på garantin istället...

Känner mig inte alls nöjd med deras försäljning, jag som ovetande kund ska ju kunna lita på deras kunskaper. Och Cykloteket som ska vara så bra och kunniga med all sin erfarenhet???

När jag är ute och cyklar på alla olika stigar och utforskar skogarna så blir det ofta att man sticker av från stigen, för att man tappar bort sig? Och fortsätter ut på bergshällar och annat och bara kör för att sen hitta någon stig igen. Så att jag ska ha en trail-cykel enbart är inte helt rätt...

rayDreamer skrev:

>
> Om dom inte vill byta cykel åt mig får jag väl
> cykla på den så den går av i ramen och få en
> ny på garantin istället...
>

Lycka till. Chansen att du faktiskt skall lyckas cykla av den ramen är liten. Om du inte klockan in på 120pannor plus.

Som sagts tidigare, Stumpy (EVO eller inte) skulle vara klockers för dig.
Du skulle fan kräva att få häva hela köpet och handla en tysk istället, typ Radon eller Canyon.

Ett tips är att du försöker få tag på Cyklotekets ansvarige Ted Kottulinsky, han brukar vara vettig att ha att göra med, säg att du blivit vilseledd av försäljarna. Kanske naivt att tro att du får igenom detta, men nån borde uppenbarligen skicka dessa säljare på utbildning. // L :/

larsaw skrev:
>
> +1 på Stumpy Evo, förstår att nya Enduro'n är
> frestande med korta kedjestag o allt MEN helt
> ärligt, precis som flera andra tipsat om, varför
> köpa en dyr cykel som du bara kommer att kunna
> använda max 10% av den tid du cyklar på den (i
> Sthlm alltså).

Stumpyn är fin, men helt allvarligt så tror jag (vet) att enduron funkar hur bra som helst i Hellas den också, det är inga problem... Båda är fina hojar som kommer att funka bra. Enduron kan du dessutom köra liftbaserat med utan problem...

Kolla cardassians körning igår på GBG-girot ex. där han körde in på 1:50 (plats 50 av 500 tror jag) med min f.d Enduro. Ingen dålig tid för en 160mm FS :-)

Båda hojarna löser dina problem men var inte rädd för att köpa Enduron, den funkar grymt bra den också... och är ännu mer allsidig tycker jag i alla fall...

Mina 50 cent...

Fast Xenomorfs Enduro ligger ju knappast i paritet med en hoj på 20 000. Så det är lite skevt att jämföra rakt av. Men visst Enduron fungerar på stig, men det är det mycket som gör.

Vad gäller Cyklotekets säljare så gäller det att man
1: Har tur
2: Verkligen ser till att den man får hjälp av har egen erfarenhet av den typen av cykel du ska köpa. Det kan t.ex. vara intressant att diskutera stigcykling med en säljare som i princip bara testgungat en heldämpad mountainbike på en parkering och i övrigt enbart kör racer. Är det en smart säljare ser han/hon till att lämna över till någon kollega som han/hon vet kan ämnet i fråga. Det låter som om du fick en racercyklist.

Men för att återgå till din ursprungsfråga: Om du nu ska byta, kolla på en Stumpjumper Evo Comp. Den bockar av allt på din lista förutom hård downhillåkning. Det kommer vara du som sätter stopp för den cykeln långt innan cykeln säger ifrån. Annars: Byt gaffel på Cambern.

Det är Enduron som jag vill ha för den är mer mångsidig. Eftersom jag vill kunna köra downhill oxå så är nog Enduron bättre för mig än Stumpyn, den går ju som en trail-cykel den oxå.

Har ännu inte fått något svar från Cykloteket, mailade igår så det kommer väl under dagen eller något.

Får se vad dom svarar på det mailet, lämnade telefonnummer så dom kan ringa mig.
Annars får jag göra som Larsaw tipsar om, snacka med Ted.
För det här tänker jag inte bara släppa.

Uppenbarligen har du bestämt dig för Enduron och då är det den du ska ha. Om du påpekar att du står i begrepp att köpa en annan, dyrare, cykel så kanske Cykloteket är mer benägna att gå dig till mötes.

Ja jag hoppas att dom ser det så också.
Men min Camber har ju fått lite stryk nu och har lite lackskador på pedaler och sånt.
Dom får väl ta den som en testcenter-cykel om inte annat, Enduron vill jag ha!

Jag hoppas att Cykloteket erkänner sitt fel och hjälper mig till rätt cykel istället.

Om detta var vad du sa till Cykloteket...

Pratade med försäljarna och det var Cambern dom tipsade om när jag sa vad jag skulle cykla.
Och det är först och främst stigarna i Hellasgården bland annat men kommer ju givetvis testa på Downhill i Hammarbybacken och säkert Järvsö och liknande.

...så har de rekommenderat helt enligt ditt önskemål. Det hade varit galet att rekommendera en Enduro.

oxr skrev:
> ...så har de rekommenderat helt enligt ditt
> önskemål. Det hade varit galet att rekommendera
> en Enduro.

Men vänta nu, varför rekommendera en cykel som Hellas-moppe med en XC-30 gaffel?
Fast dom kommer ju kunna håva in många stålars för all service en sån gaffel lär kräva, smart tänkt :/
// Larsa

För övrigt får du väl skylla en del på den här tråden, det var väl råden här som gjorde att du inte lämnade tillbaka den inom 30 dagar?

Men jag cyklar inte bara i Hellas. Jag cyklar ner för små berg, på bökiga stigar med massa rötter och stenar. Jag cyklar där det inte är någon stig. Jag cyklar överallt.
Och när jag dessutom påpekade att jag skulle köra en del i Hammarbybacken och någon sväng upp till Järvsö.
Det var bland annat det jag sa när jag pratade med säljarna.

Så Cambern är inte rätt för mig.

Om jag nu inte kommer få byta cykeln så kommer jag i alla fall sätta på en bättre framgaffel helt klart. Och då kommer jag heller inte längre vara någon kund hos Cykloteket.

Vi får se om dom värdesätter sina kunders lojalitet eller inte. Och strävar efter bra kundvård/service.

Schreddan skrev:
> För övrigt får du väl skylla en del på den
> här tråden, det var väl råden här som gjorde
> att du inte lämnade tillbaka den inom 30 dagar?

Både och, som du säkert förstått så har jag gått och velat fram och tillbaka i all oändlighet och tog ju åt mig dom tips och råd från den här tråden, för ni vet mer än vad Cykloteket gör uppenbarligen.

Cambern är ingen dålig cykel, men det känns som den är för vek för min cykling. Framförallt framgaffeln...skulle man byta den så skulle det säkert bli en helt annan cykel.
Men en bra gaffel kostar ju 5-8000kr ny, och det är vad mellanskillnaden till en Enduro skulle gå på ungefär. Och då skulle jag få en 26" som enligt er är mycket roligare att cykla på i skogen, och hjulen håller för mer stryk tex DH. Som jag vill köra mer.

larsaw skrev:
> Kanske denna FOX TALAS kan vara något
> http://happymtb.org/annonser/index.php?page=view&i
> d=95626 , lite tung men med 110, 130 o 160 mm slag
> är du ganska bra rustad för vad du vill köra.
> Cambern's ram är ju hyfsat stark ändå, det är
> ju gaffeln som är svaga länken på din cykel...
> // Larsa

Också kanske ett nytt passande hjulset från ActionSports eller Merlin? // L ;)

larsaw skrev:
> Kanske denna FOX TALAS kan vara något
> http://happymtb.org/annonser/index.php?page=view&i
> d=95626 , lite tung men med 110, 130 o 160 mm slag
> är du ganska bra rustad för vad du vill köra.
> Cambern's ram är ju hyfsat stark ändå, det är
> ju gaffeln som är svaga länken på din cykel...
> // Larsa

Läste att jag bara kan ha upp till 120mm slag på min ram, annars kan den knäckas. 10% mer än orginaldämparen. Läste det på Specialized sida...

Mailade på en annan Fox-dämpare i K&S men den var för 26", jag ska ju ha för 29".
Tror jag mailade på den där FOX Talas oxå men inte fått något svar ännu.

Om inte annat kan ju Cykloteket ge ett bra pris på en ny gaffel så den klarar av lite hårdare tag...min Camber alltså.

Kan vara bra att ha i åtanke att även om du skulle "råka" cykla sönder ramen så betyder det inte att du får välja ny ram själv, det är inte kunden eller butiken som bestämmer det.
Troligen skulle dom lösa det på ett bra och smidigt sätt men du har ingen rätt att kräva en annan modell bara så du vet.

oxr skrev:
> Om detta var vad du sa till Cykloteket...
>
> Pratade med försäljarna och det var Cambern dom
> tipsade om när jag sa vad jag skulle cykla.
> Och det är först och främst stigarna i
> Hellasgården bland annat men kommer ju givetvis
> testa på Downhill i Hammarbybacken och säkert
> Järvsö och liknande.
>
> ...så har de rekommenderat helt enligt ditt
> önskemål. Det hade varit galet att rekommendera
> en Enduro.

+1

Om det är vad du sa till säljaren så rekommenderade han/hon rätt cykel, att dusen tänkte köra hårdare än vad du sa till dem kan knappast säljaren beskyllas för.

larsaw skrev:
> oxr skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > ...så har de rekommenderat helt enligt ditt
> > önskemål. Det hade varit galet att
> rekommendera
> > en Enduro.
>
> Men vänta nu, varför rekommendera en cykel som
> Hellas-moppe med en XC-30 gaffel?
> Fast dom kommer ju kunna håva in många stålars
> för all service en sån gaffel lär kräva, smart
> tänkt :/
> // Larsa

Alternativet hade väl varit en dyrare cykel med bättre gaffel. Men köparen (TS) hade väl nämnt sin budget för säljaren.

Jag har hört rykten om att det går att köra i Hellas med helstelt och fixie.....

Hellas ja Hammarbybacken NEJ.
Eftersom jag först frågade om Demo 8an borde dom ha vetat var min budget låg...i alla fall att jag var villig att betala för det jag ville ha...

Har nu fått svar från Cykloteket och det verkar som att jag får byta.

"Hej,
Välkommen att ta del av vår nöjd kundgaranti.
Det vore bra om du meddelade kundtjänst vilken butik du kommer till så jag kan förvarna om din ankomst, eftersom köpet gjordes för mer än
1 månad sedan."

rayDreamer skrev:
> Jag hoppas att Cykloteket erkänner sitt fel

Du får ursäkta men jag tycker nog inte att Cykloteket har något som helst fel i detta.
Dom har sålt en hoj till dig, och om du hade gått tillbaka och pratat med dom att den inte passar för din cykling så hade dom bytt till ”rätt” hoj.

http://www.cykloteket.se/sidor/garanterat-nojd.html

Ditt problem är ju att du velade fram och tillbaka i två månader och sen kommer du på att du har köpt fel hoj…

Vi läser ju här i tråden att du bestämde dig för att behålla Cambern och sen åker du på semester istället, det skulle jag aldrig gjort om jag visste att jag måste byta en hoj som jag lagt ut 20-30 tusen på. (snacka om felprioritering)

Ta inte illa upp, men jag tycker det är så lätt att bara skylla på cykelaffären så fort man är missnöjd med sitt val, du hade all tid i värden att byta (jag tycker att dom har en helt fantastisk bytesservice, prova att gå till en bilaffär får du se)

Själv har jag köpt cyklar i fel storlek, cyklar med för låg specnivå mm. (en gång köpte jag en racer när jag skulle köpt en cross)

Jag förstår att du är besviken, vi har väl alla gjort ett och annat felköp ibland, men man får nog helt enkelt bita i det sura äpplet och inte bara skylla ifrån sig.

rayDreamer skrev:
> Hellas ja Hammarbybacken NEJ.
> Eftersom jag först frågade om Demo 8an borde dom
> ha vetat var min budget låg...i alla fall att jag
> var villig att betala för det jag ville ha...
>
> Har nu fått svar från Cykloteket och det verkar
> som att jag får byta.
>
> "Hej,
> Välkommen att ta del av vår nöjd kundgaranti.
> Det vore bra om du meddelade kundtjänst vilken
> butik du kommer till så jag kan förvarna om din
> ankomst, eftersom köpet gjordes för mer än
> 1 månad sedan."

"förvarna" känns positivt. Ser framför mig hur stålgaller och elstängsel åker ner framför ingången, samtidigt som atomläckaljudet brölar ur högtalarna och sökarljusen sveper över parkeringen. Sa jag att det var nedsläckt också ( sorry kunde inte hjälpa det, var tvungen)

Så där då drar jag till Cykloteket och löser det här, dom bortser från att det gått över 30-dagarsperioden i mitt fall.
Får se bara om dom kommer göra något avdrag på cykeln för att den är använd.
Men deras koncept är ju att man ska få använda deras produkter och är man inte nöjd får man byta.

Kommentaren om att jag åkte på semester istället för att byta cykeln vart jag lite fundersam över.
Felprioriterat? Skulle jag skippa min semester som var bokad och betald för 6 månader sen? Och förlora massa pengar för flygbiljetter och boende? Nja...

rayDreamer skrev:
> Så där då drar jag till Cykloteket och löser
> det här, dom bortser från att det gått över
> 30-dagarsperioden i mitt fall.
> Får se bara om dom kommer göra något avdrag på
> cykeln för att den är använd.
> Men deras koncept är ju att man ska få använda
> deras produkter och är man inte nöjd får man
> byta.
>
> Kommentaren om att jag åkte på semester
> istället för att byta cykeln vart jag lite
> fundersam över.
> Felprioriterat? Skulle jag skippa min semester som
> var bokad och betald för 6 månader sen? Och
> förlora massa pengar för flygbiljetter och
> boende? Nja...

Jag tror inte att han menade att du skulle ha skippat din semester, bara ordnat med hojen innan semestern så att om du ville byta skulle du ha gjort det inom tidsramarna.

Herre Gud, är väl bara cykla och vara nöjd istället.

I Hellas går ju cykla med nästan vad som helst. Är ju inga problem att köra HT där så att cykla där med en Camber kan ju inte vara några problem.

Senast ändrad:
Cerb skrev:
>
> I Hellas går ju cykla med nästan vad som helst.
> Är ju inga problem att köra HT där så att
> cykla där med en Camber kan ju inte vara några
> problem.

Det där är ren och skär lögn... varje gång jag cyklar på min singlespeed 29er (enda cukeln f.n) och kommer jag aldrig upp för några jobbiga backar utan att vara lite trött men glad över bedriften och jag kommer aldrig ner utan att ha ont i skrattgroparna! ;-)

Jag tror dock att när trådskaparen cyklat lite mer i Hellas och fått lite stigar visade för sig så småningom kommer inse att det mesta är t.om roligare på en kortslagig variant. Sen kan man ju diskutera om komponentvalet på en Trail-hoj för 20K är vad det borde när man tittar på Cambern, men det är en annan fråga.

Själv sneglar jag åt en XC/Trail-hoj med 100mm slag och ska kasta på en 120mm gaffel. Den kommer garanterat inte implodera som vissa verkar tro om man överskrider tillverkarens rekommendationer med så mycket som en hel CENTIMETER eller två!

Det kommer bli kanon i Hellas osv!

kalis skrev:
> Cerb skrev:
> -----
> >
> > I Hellas går ju cykla med nästan vad som
> helst.
> > Är ju inga problem att köra HT där så att
> > cykla där med en Camber kan ju inte vara
> några
> > problem.
>
> Det där är ren och skär lögn... varje gång
> jag cyklar på min singlespeed 29er (enda cukeln
> f.n) och kommer jag aldrig upp för några jobbiga
> backar utan att vara lite trött men glad över
> bedriften och jag kommer aldrig ner utan att ha
> ont i skrattgroparna! ;-)
>
> Jag tror dock att när trådskaparen cyklat lite
> mer i Hellas och fått lite stigar visade för sig
> så småningom kommer inse att det mesta är t.om
> roligare på en kortslagig variant. Sen kan man ju
> diskutera om komponentvalet på en Trail-hoj för
> 20K är vad det borde när man tittar på Cambern,
> men det är en annan fråga.
>
> Själv sneglar jag åt en XC/Trail-hoj med 100mm
> slag och ska kasta på en 120mm gaffel. Den kommer
> garanterat inte implodera som vissa verkar tro om
> man överskrider tillverkarens rekommendationer
> med så mycket som en hel CENTIMETER eller två!
>
> Det kommer bli kanon i Hellas osv!

Måste väl hålla med.

Tror det är ganska vanligt att nybörjare inbillar sig att de behöver en monstertruck för minsta farthinder, så att säga.

Men TS vill ju även använda hojjen till några rundor i HHB o Järvsö. Även om ramen säkert klarar det med bravur kommer inte XC30-gaffeln att göra det, vilket ju även gäller för Hellas-åka när man väl fått upp tekniken o farten.
Men det är ju lätt löst med en RS Reba eller likn...
Men helt rätt är Enduro (och Stumy Evo) grym overkill för Hellas, speciellt i 29" varianterna. // L

larsaw skrev:
> Men TS vill ju även använda hojjen till några
> rundor i HHB o Järvsö. Även om ramen säkert
> klarar det med bravur kommer inte XC30-gaffeln att
> göra det, vilket ju även gäller för
> Hellas-åka när man väl fått upp tekniken o
> farten.
> Men det är ju lätt löst med en RS Reba eller
> likn...
> Men helt rätt är Enduro (och Stumy Evo) grym
> overkill för Hellas, speciellt i 29" varianterna.
> // L

Absolut, en bättre gaffel skulle göra mycket.
Vill han prova DH är ju inte riktigt en Enduro rätt heller och jag antar att TS inte har skydden som "krävs" iaf och då skulle det vara vettigare att hyra en cykel de gångerna och ha kul på riktigt.

Cerb skrev:
> Absolut, en bättre gaffel skulle göra mycket.
> Vill han prova DH är ju inte riktigt en Enduro
> rätt heller och jag antar att TS inte har skydden
> som "krävs" iaf och då skulle det vara vettigare
> att hyra en cykel de gångerna och ha kul på
> riktigt.

Precis min åsikt! Vilket gjorde att jag själv byggde "ner" mig i slaglängd vid senast bygget av Hellas-moppe, har inte ångrat mig en enda gång. Och i sommar ska vi upp o hyra cyklar vid Järvsö ;) // L

Nu har jag i alla fall lämnat in min Camber och kommer byta.
Mina alternativ är Enduro Comp, Stumpjumper EVO FSR och Trek Slash 7.
Skulle jag byta gaffel skulle det kosta nästan lika mycket som att byta cykel.

Och jag känner att jag vill ha mer slaglängd än vad XC30 med sina 100mm gav mig, den slår ju igenom lite då och då när jag är ute och cyklar...

Pratade med tre stycken nu på Cykloteket Västberga och alla tre tyckte jag skylle ta Stumpyn, och det är ju otroligt många som har den och som tipsar om den i mitt fall så det borde ju vara en bra cykel för mig?

Enduron var inte lika lättrampad tyckte Ted som cyklat på både den och Stumpyn. Stumpyn skulle uppfylla mina behov i 70% av fallen och Enduron 30%. Enduron var mer åt downhill än Stumpyn som var mer stökiga stigar och lite downhill, den klarar det i alla fall.
Jonte skulle upp med sin Stumpy till Järvsö och Lina som oxå är en duktig cyklist kör med en Stumpy.
Så alla tips pekar ju mot den. Och nu har jag beskrivit min cykling som den är nu, efter jag började cykla med Cambern. Och vad dom säger är att Cambern ska jag inte ha.

Visst det är en otroligt velande tråd men jag behövde dela med mig av mina tankar och få råd av folk som kan det här området. Ingen i min bekantskapskrets har det här intresset så jag fick vända mig till er.
Är otroligt tacksam för alla inlägg och tips ni ger. Sen om ni ser mig som en gnällig velig gubbe är upp till er.

Men det jag vill få ut av det här är en cykel som jag är nöjd med.

Globalistic skrev:
> Stumpjumper fSR evo kanske?

28:e mars fick du tipset ovan. Det åtminstone jag själv tycker är lite märkligt är att du ju inte har lyssnat på tipsen du fått här.

Robert-san skrev:
> Intressant att de som "lurats" första gången nu
> är allvetande gurus...

Det var inte samma säljare eller i samma butik. Säljarna som "lurats" var i Norrtull.
Säljarna i Västberga har sagt något helt annat.
Men tack för påhoppet.

Har du inget mer givande att tillföra diskussionerna kan du låta bli att skriva.

Stevie DeVille skrev:
> Globalistic skrev:
> -----
> > Stumpjumper fSR evo kanske?
>
>
> 28:e mars fick du tipset ovan. Det åtminstone jag
> själv tycker är lite märkligt är att du ju
> inte har lyssnat på tipsen du fått här.

Jag har ju lyssnat på tipsen jag har fått här. Men det har varit lika många i princip som sagt Stumpyn som sagt att jag ska köpa Enduron som att behålla Cambern.

Senast ändrad:
Jag tror så här: Du ville ha Enduron och därför var du inte så sugen på att lyssna på de som sa Stumpy evo. Jag vet hur det är, jag ville själv ha en enduro, men tänkte efter och köpte en evo istället. Om du är någotsånär nybörjare på mtb så kommer det dröja lång tid innan den cykeln begränsar dig....

K ristian skrev:
> Kolla in den här videon. Cruxet kör väl med en
> stumpy. Tror du kommer bli väldigt nöjd med en
> sån.
>
>

Det är ungefär sådär jag cyklar oxå, ibland ännu stökigare.
Och allt eftersom jag cyklar och blir bättre kommer jag ju köra ännu hårdare och mer tekniskt.
Downhill vill jag som sagt också kunna köra mer med min cykel och det klarar ju som tidigare nämnt inte min gamla Camber av. Så för er som tycker att Cykloteket visst tipsade rätt med den cykeln håller jag inte med.

Men nu får jag ju byta så det problemet är ju löst.

Nu ska jag ju bara välja vilken jag ska ha istället.
Har suttit och jämfört Enduro Comp mot Stumpy Comb Evo FSR och det är ju i stort sett samma komponenter på dom bortsett från framgaffeln och ramen.

Ramen och gaffeln är kanske det du ska fokusera på. Resten går att uppdatera rätt enkelt och hyffsat billigt.

Och som du beskriver att du kör så kommer du ändå att behöva byta en del grejer varje säsong.

Tillbaka
Topp