Börjat cykla igen, men köpte jag rätt hoj?

rayDreamer

Ny medlem
Hej på er.

Jag köpte för ungeför två veckor sen en Specialized Camber och är riktigt nöjd med den än så länge.
Men jag börjar fundera på om det var rätt val av cykel.
Pratade med försäljarna och det var Cambern dom tipsade om när jag sa vad jag skulle cykla.
Och det är först och främst stigarna i Hellasgården bland annat men kommer ju givetvis testa på Downhill i Hammarbybacken och säkert Järvsö och liknande.

Det jag börjar fundera över är om min Camber kommer hålla, eller ska jag byta till en Specialized Enduro som är en mer all-mountain cykel. Cambern är ju en stighoj.

Men säljarna säger att den håller för lite downhill och freeride så länge det inte är stora drops och jättestökig terräng pga slaglängden.
Pratade nyss med kundtjänsten och han säger samma sak, med Cambern kommer jag långt bara det inte är allt för tuff terräng och drops. Och dom säger att Enduron är jobbigare och inte lika smidig att cykla tekniska stigar på.
Det jag tänker är att jag vill ha en cykel som fungerar OK för det mesta. Jag vill kunna köra downhill och freeride men i första hand stigar.

Jag velar hur mycket som helst fram och tillbaka och jag har ju 30 dagar på mig att byta cykel om jag inte är nöjd.

Enduron har ju kommit med 29" hjul i år och det är väl den jag är sugen på i så fall. Visst kostar den lite mer än Cambern men jag har inte plats eller plånbok för att ha två cyklar och det känns lite dumt att ha en för varje när jag bara kommer köra downhill/freeride ibland och mest stig.
Så jag vill ha en cykel som fungerar för både och.
Läste igenom en tråd om just Enduron mot Stumpjumpern och Enduron är ju väldigt omtyckt. Men då var det oxå 26 tummaren dom pratade om.
Den nya 29 tummaren borde ju vara ett riktigt fint val för all-mountain cyklingen, bättre än min Camber som säljaren oxå hävdade vara en cykel för hela berget.

Mycket tankar och text blev det men ni som har massa erfarenhet av det här kanske kan hjälpa mig att välja rätt.

Ska jag fortsätta på min Camber eller ska jag byta till en Enduro, Cykloteket har den inte i butik så provcykla går nog inte där. Kanske Specialized Concept Store har den att prova?

Uppskattar all hjälp jag kan få med mitt dilemma, så ses vi kanske i skogarna.

Är det en Enduro du vill ha innerst inne ska du ju byta för att bli nöjd. Men Cambern du har är en bra cykel det med.

Enduron har dock lite roligare gemetri på ramen om du föredrar nedförsbiten i skogen. Tänk inte så mycket på att den skulle bli trögare i skogen på grund av slaglängden, det är försumbart när man är ute efter att ha roligt i skogen.

Nej det är ju roligt jag vill ha, och det har jag med Cambern med men den klarar ju tydligen inte downhill och lite hårdare terräng.

Pratade precis med Specialized Concept Store och den killen sa att den klarar bara det enklaste i Hammarbybacken men skulle ge vika efter ett tag. Och det vill jag ju inte vara med om.

Ska ner och klämma på en Enduro nu och se hur den känns men det är ju 26". Men det kanske är det jag ska ha och inte 29" för den blir lättare på tekniska banor? Eller är 29" fortfarande att föredra?
Den skulle komma i maj någon gång...

Så vi får se hur det blir, men det lutar nog mot att jag byter. Frågan är ju då, 26" eller 29"...

Jo det är ju inte mycket åka fort i skogen och att den rullar lättare över stockar och stubbar är väl egentligen en petitess, man kan ju alltid hoppa över dom ;)

26" är väl att föredra när man kör downhill och freeride?

Sticker ner nu och känner på Enduron, återkommer med resultatet.

Känn på stumpjumper evon också när du ändå är där...känns som den borde passa rätt bra till åkningen du beskriver.

Nu är ju inte enduro en downhill hoj så jag tycker du ska hyra en de två gångerna du är i sälen. Är det en billigare enduro du tänkt köpa så blir det ju inte direkt roligare att släpa omkring på extravikt.

kave skrev:
-------------------------------------------------------
> Nu är ju inte enduro en downhill hoj så jag
> tycker du ska hyra en de två gångerna du är i
> sälen. Är det en billigare enduro du tänkt
> köpa så blir det ju inte direkt roligare att
> släpa omkring på extravikt.

+1

Då har jag varit nere och provtrampat och känt på en Enduro Comp för 30 lax.
Det var den dom tipsade om när jag beskrev vad jag ville cykla, och inte en Camber...
Det är ju en ganska stor prisskillnad, 10k mellan dom.

http://www.specialized.com/se/en/bikes/mountain/endurofsr/endurocomp

Frågan är ju om det är värt att byta cykel och få en som klarar "allt" eller om jag ska nöja mig med min Camber och inte köra så hårt. För den skulle klara lite snäll downhill och se till att hjulen inte fått stryk osv. Cambern kommer ju kosta mer i underhåll än vad Enduron skulle göra om jag skulle köra i Hammarbybacken med den...

En Enduro Comp skulle passa mina ändamål bättre. Men frågan som jag hela tiden ställer mig, hur mycket kommer jag köra utför?

Jag kommer inte fram till vad jag vill göra, hade jag haft 10k som jag inte visste vad jag skulle göra av hade det inte varit något snack. Men nu är det flytt på gång, nya sängar och lite sånt som ska sno pengar från annat kul som en cykel.

Men å andra sidan så vill jag ju inte betala 19k för en cykel och sen gå och vara missnöjd för att jag fick fel information av säljarna och sen var för snål för att byta upp mig.

Och nej Enduron är ju inte en ren downhillhoj men den klarar det som inte Cambern gör.
Jag kommer ju inte tävla, jag cyklar för jag tycker det är kul och för att motionera. Och downhill/freeride är något som jag antagligen kommer köra mer och mer men i första hand kommer det ju vara stigarna i skogen...

Nu blev det sådär himla mycket text igen och jobbigt för er att ta er igenom men som ni förstår så har jag otroligt svårt att bestämma mig för vad jag ska göra...

larason skrev:
> Behåll cykeln o hyr dom ggr du ska åka dh.

Jo det är ju ett alternativ, men håller Cambern för hoppen och dropsen som finns i Hellas? Och lite hårdare terräng? Det är det jag inte får något riktigt bra svar på när jag frågar Cykloteket...

Byt till en Stumpy Evo.
Den fixar detmesta. Å ska du kasta dig ut för feta slopes så hyr en DH-rigg. Annars pallar evon svenska bike parks väldigt bra. Dubbelkolla bromsarna innan bara :)

Har du redan börjat tvivla låter det, från utomstående perspektiv, som att du egentligen inte är helt nöjd. Vad är väl 10 lax utslaget på, säg en 5-årsperiod. Jag motiverar all min onödiga lyxkonsumtion inom träning och motion som investeringar i min kropp och hälsa.
Då slipper jag ha dåligt samvete exv. över att ha gjort t.o.m. simning till en materialsport. Dessutom lever man bara en gång. Då ska man ha det värdigt, iaf i den utsträckning det går inom rimliga proportioner.

När jag först läste tråden var min spontana tanke att vill du köra DH ska du ha en DH och en stigcykel för stigar. Visst kan man köra en Land Rover Defender på Hockenheim men det är nog betydligt roligare med en banpreppad Porsche. Typ.
Men känns det inte rätt är det sällan rätt.

Behåll cambern eller byt till en stumpy. Enduron är overkill i hellas. I järvsö är det släta grävda spår. Där kan du köra med en hardtail.

Nöjd är jag väl på sätt och vis, det jag cyklat med Cambern har den tacklat med bravur. Men då har jag bara cyklat lite cykelvägar och stigen/vägen längs Sickla Sjön inne i Nacka Reservatet. Igår hittade jag stigarna i reservatet som det är ni cyklar på antar jag och där var det ju riktigt kul.
Det var inga problem att manövrera sig fram bland träd och sten, här gjorde den sig värkligen skäl för att vara en stigcykel. Så det är ju inte alls en dålig hoj för detta ändamål.
Men det är när det blir lite tuffare terräng och när man gör lite drops och sånt som den inte skulle palla med, vad jag förstår av alla jag pratat med. Och i en bikepark som Järvsö eller nerför Hammarbybacken så kommer den ge vika efter ett tag.

Jag väger 83kg, och om den går sönder för att jag har kört på ställen den inte är gjord för så kanske jag inte får en ny på garantin...

Jag tänker lite som dig när det gäller det ekonomiska Superclasse, och jag vill ju inte köpa något som jag kommer ångra mig över. Och det är ju lite det jag gjort nu, för att jag fick lite fel information av säljarna...

hellas går ju att köra med hardtail, varför skulle då en camber gå sönder där? min epic höll utmärkt förra sommaren och kul hade jag så om du inte verkligen ska bomba utför så kommer cambern ge dig många kul timmar i skogen. hyr en riktig dh/fr de gånger du reser till bikeparksen bara så får du rätt hoj även där.

vill du bara hitta ett sätt att bränna 10.000:- till så kan jag skicka mitt kontonummer ;)

xenomorf skrev:
> Du kan ju kika på denna tråden, enjämförelse
> mellan just de typerna av cyklar :-)
>
> http://happymtb.org/forum/read.php/1/2073084

Tack för tipset, får läsa igenom det där imorgon.

Det är ju inte bara i Hellas jag vill cykla. Jag vill ju även kunna ösa ner för Hammarbybacken, och kunna sticka utanför stigarna och inte behöva oroa mig över att cykeln kommer gå sönder.

Tror det kan bli svårt att hitta en cykel som funkar för bägge ändamålen. Har du plats för det så köp en begagnad DH/Freeride. Jag har en stumpjumper 29" som funkar hyfsat när man kör utför men känns lite för hög när det blir riktigt brant. Drar jag till fjällen så hyr jag en riktig DH istället. Vet inte ens om man får in 29" däcken i hållaren i liften. Kör du mycket i hård terräng så får man räkna med att cykeln slits och specialized är inte billiga i drift. Bytte delar av länkaget precis och bara bultarna kostade 1050 kr.

Jag hade bytt Cambern mot en Stumpy evo.

Men köp en Enduro då? Det är du som ska ha den och vill du inte titta ens på en Stumpy när flera tipsar om den så köp din Enduro å så du kan ge dig ut å hoja istället.

Chambern klarar Hellas och all annan stigcykling utan problem. Om jag förstått det rätt så är du ny(gammal) i sporten? I så fall lär din överlevnadsinstinkt nog säga stopp innan cykeln gör det. ;)

Aron skrev:
> Chambern klarar Hellas och all annan stigcykling
> utan problem. Om jag förstått det rätt så är
> du ny(gammal) i sporten? I så fall lär din
> överlevnadsinstinkt nog säga stopp innan cykeln
> gör det. ;)

Hehe jo där har du kanske rätt, eller så provar man mer än man borde och ligger där och äter lera.

Vad klassas egentligen som stigcykling? Är det små upptrampade stigar i skogen eller är det dom breda eljusspåren? När jag var ute och cyklade på stigarna häromdagen så cyklade jag förbi lite byggda hopp och grejer och det är ju sånt jag vill att min cykel ska klara av, om jag nu kommer klara av det vill säga.

Jag har tittat på Stumpyn oxå men då sa säljaren att den var mer åt XC-hållet, men han måste inte ha fattat att dom hade en heldämpad stigcykel i butiken oxå...och jag frågade inte för att var dryg eller nått, jag undrade bara varför den föredras över Enduron. Speciellt i mitt fall som vill ha mer än bara en stigcykel, vill ju kunna köra lite downhill eftersom jag bor så nära Hammarbybacken.

Ber om ursäkt om du tog illa upp Globalistic

Kika på en stumpy Evo!
Jag tror Inte du kommer bli besviken. Camber är inte dålig heller f.ö.

Titta på Spec. Hemsida i vad som skiljer en evo från andra. Skillnaden är åt ditt håll för evon.

Enduro - mja, svårt att hitta bra trails där du får ut allt av den i Stockholm... Men visst. Den är tillbaka och den är fet.

De breda eljusspåren kvalar inte in som stigar, det som avses är skogsstigarna. Vilken kvalitetsmtb som helst håller för Hellas. Förutsatt att den har någorlunda starka hjul. Dropen och hoppen är i ärlighetens namn inte särskilt höga.

Låt för övrigt gärna löparna ha sina spår i fred. Det blir bäst för husfriden.

Har kört 50km på min Camber.
Pratade med Cykloteket om vad som gällde vid byte. Dom gör en besiktning av cykeln och kollar lackskador och så. Jag skulle inte få något avdrag sa killen på kundtjänst för den var så ny. Men annars kan dom dra av för slitage på däck bland annat. Man har 30 dagar på sig efter köpet på att byta.

Men det blir väl att jag har kvar Cambern och får ge fan i att köra hårt med den och hyra dom få gånger jag vill köra ordentlig downhill.

Är ju mest stigarna jag kommer trampa på.

Det är ju skogsstigarna jag vill cykla på så löpsspåren tänkte jag låta löparna springa på, sitter ju cykelförbudsskyltar lite överallt vid spåren.
Men ny som jag är i skogen så hittar jag ju inte överallt än men hittade som sagt några stigar häromdagen.

Vadå lite downhill? När jag cyklade svenska cupen i DH hade jag 7.8 cm slaglängd på gaffeln, men det var kul en då!

Det jag får som svar när jag frågar vad som inte skulle hålla så säger dom att hjulen kan vika sig och att dämparna kan slå igenom. Sen att vinklarna på cykeln inte är gjorda för så mycket påfrestning under så lång tid.

Den håller för någon sväng ibland då och då men inte om jag skulle åka ett par gånger i veckan.

sweet-o skrev:
> Vadå lite downhill? När jag cyklade svenska
> cupen i DH hade jag 7.8 cm slaglängd på gaffeln,
> men det var kul en då!

Vad körde du på för cykel? Det är väl inte bara slaglängden som säger om cykeln klarar hårdare terräng eller inte? Har det inte att göra med hur ramen är byggd också? Och hur starka hjulen är.

Nu har jag väl mer eller mindre bestämt mig att behålla Cambern och köra på den.
Kommer inte gå så fort för mig när jag provar lite downhill så den bör klara av det.
Går den sönder får jag väl hoppas att garantin gäller.
11k till är lite saftigt att lägga för min nuvarande budget. Blir väl att jag köper en riktigt DH-hoj sen istället om det blir mycket av den biten.

rayDreamer skrev:
> Nu har jag väl mer eller mindre bestämt mig att
> behålla Cambern och köra på den.
> Kommer inte gå så fort för mig när jag provar
> lite downhill så den bör klara av det.
> Går den sönder får jag väl hoppas att garantin
> gäller.
> 11k till är lite saftigt att lägga för min
> nuvarande budget. Blir väl att jag köper en
> riktigt DH-hoj sen istället om det blir mycket av
> den biten.

Smart drag! 11.000:- på botten i kassakistan är aldrig fel, räcker till ett antal hyrdygn av DH-båge;o)

Ut och njut av Cambern!

Patrol skrev:
> rayDreamer skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Nu har jag väl mer eller mindre bestämt mig
> att
> > behålla Cambern och köra på den.
> > Kommer inte gå så fort för mig när jag
> provar
> > lite downhill så den bör klara av det.
> > Går den sönder får jag väl hoppas att
> garantin
> > gäller.
> > 11k till är lite saftigt att lägga för min
> > nuvarande budget. Blir väl att jag köper en
> > riktigt DH-hoj sen istället om det blir mycket
> av
> > den biten.
>
> Smart drag! 11.000:- på botten i kassakistan är
> aldrig fel, räcker till ett antal hyrdygn av
> DH-båge;o)
>
> Ut och njut av Cambern!
+1

eller 11000 närmare en renordlad DH-hoj.

Jo det är väl så det får bli, Camber it is och sluta fundera på annat!
Så köper jag en GoPro istället och har roligt med den.

Tack för alla tips och idéer.

Det blir en vända i skogen idag kring Hellas och se hur underlaget är. Någon som vill hänga med? Skicka ett PM så kan vi bestämma något.

Nej jag är inte helt nöjd med min Camber ändå.
Tycker inte den är gjord för vad jag cyklar och det känns lite som att den ska gå av när man står på i skogen över stockar, rötter och sten.
Framdämparen känns som billig skit och det låter som den läcker som ett såll.

Mailade precis Cykloteket, får se vad dom säger men att deras säljare tipsar om Cambern när man säger att man kommer cykla downhill, freeride och stigar är ju en besvikelse.

Visst jag är ny som cyklist och kanske inte vet så mycket men jag vill inte känna mig rädd när jag dundrar fram i skogen. Rädd för att cykeln ska vika sig på ett eller annat sätt...för det är så det känns nu och det förstör glädjen ganska mycket.

Jag vill ha en Enduro istället.

Ja det är ju lösningen jag skulle bli nöjd med.
Men har ägt cykeln i två månader, hade 30 dagar på mig att byta...
Velade fram och tillbaka om jag skulle ta en Enduro istället men det skulle kosta lite till, sådär 6-11k till beroende på modell.
Slutade med att jag behöll Cambern och åkte på semester istället, men nu när jag börjat cykla igen så återkommer den där känslan av att jag inte är nöjd.

Men att bara gå och köpa en ny cykel för 25-30k är inget jag bara kan göra. Men får jag byta den jag har mot en Enduro är det en helt annat femma.

Vad ska jag ha Cambern till om jag köper Enduron, ta plats?

Säljer jag den beggad kommer jag inte få ut så mycket förmodligen.

Jag har själv en budget-tjunia (Visa din Felt) med XC28 som jag köpte för att ha nåt för att köra ett långlopp med i sommar. XC30 är väl bara marginellt bättre. Det är precis instegsnivå och man får anstränga sig för att hitta nån annan tillverkare som sätter på sånt på sina 29 FS stigcyklar.

Tittar man snabbt runt online är det vanligen en FOX combo på en cykel för 20k, inte bara hos Radon/Canyon.

En inte alltför vild gissning är att en 32mm luftgaffel med 120 i slag skulle förändra hojen totalt.

Jag antar att du vill ha just Specialized, annars går det ju att få nåt otroligt mycket bättre för de pengar du har. Kan du byta så gör det, för det blir dyrt att uppgradera ändå om du skall göra det ordentligt.

Byt (om det går) upp dig till en Stumpy Evo eller få lite mer för pengarna genom att beställa något liknande från någon av postordertyskarna. Camber är nog lite i underkant för dig men jag tror faktiskt Enduron blir i överkant. Jag gissar att Stumpy-klassen blir perfekt. Sen finns det ju massor av spännande tillverkare att kika på om du släpper Specialized ett tag. Det finns ju spaltkilometer skrivet om det ämnet här så kolla gärna lite hur andras tankar går...

Tillbaka
Topp