Borlänge-Ludvika

Borlänge-Ludvika
karta.jpg ht=623

Hmm, enda jag vet är via Idkerberget, verkar som man kan ta sig dit via Halvarsgårdarna.

När tänkte du cykla, verkar ha kommit en hel del snö idag!

[EDIT] Verkar iofs vara närmare via Smedjebacken än över Nyhammar. Å andra sidan slipper man trafik på gånbanan mot Ludvika från Nyhammarshållet, FAST gångbanan plogas inte hela vägen... Nä, nån annan vet nog bättre! :)

Senast redigerad av en moderator:
Borlänge-Ludvika
Bor i Blge, men jobbar i Ludvika så tänkte köra sträckan ngn gång/vecka, dock först när snön lättat lite..
så sitter inte i sjön..
har sett turerna över idkeberget, samt smedjebacken, men tänkte om det framåt våren komm fram ngn trevligare skogsbils/stigs tur som man kan knyta i hop på ngt trevligt sätt..
/F

Borlänge-Ludvika
Det går fint att undvika 50:an ut ur borlänge om man ska mot Idkerberget. Man kan köra över Lindan och sedan fortsätt på det som är gamla ludvikavägen. Man får korsa 50:an strax innan stallet har jag för mig. Sedan kan man följa gamla vägen till den kommer ut på idkerbergsvägen. Jag har bara cyklat den vägen till Tuna hästberg. Vet att vägen förbi Rämshyttan är riktigt vacker. Nu får nån annan ta över guidningen vidare ;)

Borlänge-Ludvika
Alfsomfan skrev:
-------------------------------------------------------
> Det går fint att undvika 50:an ut ur borlänge om
> man ska mot Idkerberget. Man kan köra över
> Lindan och sedan fortsätt på det som är gamla
> ludvikavägen. Man får korsa 50:an strax innan
> stallet har jag för mig. Sedan kan man följa
> gamla vägen till den kommer ut på
> idkerbergsvägen. Jag har bara cyklat den vägen
> till Tuna hästberg. Vet att vägen förbi
> Rämshyttan är riktigt vacker. Nu får nån annan
> ta över guidningen vidare ;)

Gäller det asfalt finns det minst två alternativ från Rämshyttan
- ut till RV 50 i morberget sen följer man denna till Ludvika, det är vajerväg ca 500 meter med Cross- MTB kan man svänga in efter en bit och cykla Skisshyttan-Gubbo (eller Snögloppsbaban över gruvområdet.)
- via vägen Rämshytan - Grangärde från Grangärde finns fler alternativ till Ludvika.

Annars är ju den asfalterade vägen över Halvars Skenshyttan och Smedjebacken en glest trafikerad höjdare.

Angrepspunkten blir lite olika beroende på var du bor i Borlänge, från Skräddarbacken kan man köra skogen utöver Tron eller från Romme ut över Grevbo eller från Åselby ut via Trönö.
Bor man centralt har dom byggt en ny väg från Rätt pris på Södra Backa ut till Gamla Ludvikavägen sen kan man fortsätta "Murbovägen" till Spraxkya och därifrån välja Idkerberget eller Smedjebacken.
(Där kör jag ofta vinteträning)

Borlänge-Ludvika
spännande, får hem och kolla på kartor för att försöka snickra ihop ngn spännande väg, har möjlighet med både mtb, racer och ett hemmabygge som ska likna ngn form av cyclocross, så när snön släpper kanske det finns ngn mer själ som är sugen på att utforska väg möjligheterna..

Ngn som vet tidsaspekten på landsvägsvarianten över smedjebacken? (måste man ända fram? eller kan man "gena" över skogen tidigare?)?

Borlänge-Ludvika
karta2.jpg ht=725

Ser ju ut att gå en skogsväg från Gessberg till Öv. Starbo, sedan finns skogsväg till N. Hillbo. Borde kunna minimera risken för annan trafik. :)

Borlänge-Ludvika
ngn som vet vad den streckadelinjen från skisshyttan upp över skissklack mot fallet är ? skogsbilväg/stig + eller ?

Får nog försöka köpa en karta över omr.

Borlänge-Ludvika
Det är "Smeleden" vandringsled, troligtvis kass stig.

Terrängen söder om sjön Tunsan (sjön söder om Tunsnäs) är mycket oländig.

Däremot är det framkomligt från Gessberg till Nyberget. Det var ju där som cykeltävlingen gick Bärkerännet eller vad var det den hette. Visst var du med på den.

Senast redigerad av en moderator:
Borlänge-Ludvika
Köpa karta? När du har Internet? http://www.gis.lst.se/lanskartor/

:D

Jag har kört bort mig när jag försökte cykla Borlänge Ludvika en gång, hittade inte ut till korset Romme Alpin/Idkerberget från Borlänge. När jag väl var på rätt plats var det mörkt och regnigt. Nästa gång sätter jag den. :)

Läsning och vägförklaringar av bengt i den här tråden: http://happymtb.org/forum/read.php/1/699901

Vill man cykla grusväg och mindre vägar skulle jag köra Borlänge > Tuna Hästberg > Laxsjön/Grangärde Hästberg > Saxhyttan > Östanbjörka > järnvägen som är asfalterad cykelbana till Ludvika.

För snabbaste väg/asfalt är det troligen över Idkerberget/Rämshyttan som gäller. När du kommer ut på väg 50 söder om Morberget kör du bara rakt över och sedan gamla vägen parallellt med 50. Då slipper du precis sista biten vajerväg. Körde där 2007 när jag letade klättringar, funkade fint. Läsning: http://grumt.blogspot.com/2007/06/asfaltsrull-fokus-klttring.html

Tillbaka
Topp