Borra dräneringshål i ram?

glitch

Aktiv medlem
Tydligen samlas det en hel del vatten och gojs i vevlagerhuset på min Yeti 575 (alu)ram då den saknar dräneringshål. Fick tips om att sätta borren i ramen men då är frågan vad ska jag tänka på, vart ska jag sätta hålet (eller flera hål) och hur stort ska jag borra?

Någon som har några kloka tips att komma med? Blir 3mm borr för stort t.ex. (tror det är minsta borret jag har hemma)

Borra med 5-6mm mitt under vevlagerhuset och sätt en tapebit över om det är geggafest i skogen. 3mm kommer inte släppa ut något. Oftast är det bara ståjhojjar som har dräneringshål från start men min nya C>X kom med ett hål under vevlagret.

Hållfastighetsmässigt spelar det ingen roll såvidare du inte tar fram storborren.

Sam skrev:
-------------------------------------------------------
> Frågan du kanske bör ställa är, hur undviker
> man att få in vatten i ramen?

Tveksamt att det går att hindra helt och skulle man lyckas så tippar jag på att kondens skulle bildas där istället.
Se istället till attt det kan dräneras ut på ett bra sätt och inget blir liggandes, ett bra sätt är ju då med ett hål undervevlagret. Vet man med sig att det varit lerparty och att det förmodligen ligger en hög i ramen så får man väl lossa sadeln och vända på hojen.
Då fastnar ju inte sadelstolpen heller.

Jag tycker nog att 5-6 mm låter väl stort? Har aldrig sett ett så stort dräneringshål från fabrik. Själv har jag använt ett 3,5 mm borr och det verkar räcka. Det är ju trots allt inga jättemängder vatten som letar sig in. Kan det rinna ut på en gång hinner det inte accumuleras.

Ett tips är kolla vad som är lägsta punkten när hojen står som vanligt. Det kan vara lite vanskligt att avgöra när man vänt den upp och ned. Sikta mitt under och njut av ljudet när borren äter sig igenom din dyra ram. :)

Du kan alltid börja med 3 mm borret, skulle bli förvånad om det inte räcker men då är det bara att ta nästa...

Se till att skruva ur vevlagret innan du borrar bara. :D

Hitta lägstapungt borde man kunna göra med en vattendroppe...
Och ja, hålet från fabrik är litet så det är säkert bra, men jag har aldrig fegat :)

Vad använder ni för smörjmedel vid borrning i aluminium? Sökte runt på nätet och hittade ett flertal rekommendationer av användning av T-röd.

Du kan ju alltid sätta i en liten skruv istället för tejpbit, borde funka bra o lätt att montera av/på flera gånger. Dessutom underlättar det om du ska vända på cykeln o tömma ut allt när det kommit in mycket gojs.

Onyx skrev:
> Vad använder ni för smörjmedel vid borrning i
> aluminium? Sökte runt på nätet och hittade ett
> flertal rekommendationer av användning av T-röd.

Det är tunn aluminium det handlar om. Du skulle antagligen kunna hacka dig igenom med en kniv om du ville. Några avancerade prylar behövs alltså inte. Gå på Atlas rekommendation om vass borr och låga varv så skär du igenom på några sekunder.

Eller så är du rädd om vevhuset:
bikeframe.jpg

jag röstar för tät ram istället. Leta upp hålen och täta med en skvätt silikon, tejpa för och vänd ramen med tejpen nedåt så det bildas en liten bulle på insidan men det blir slätt på utsidan när du tar av tejpen (efter torkning).

Rudan skrev:
> jag röstar för tät ram istället. Leta upp
> hålen och täta med en skvätt silikon, tejpa
> för och vänd ramen med tejpen nedåt så det
> bildas en liten bulle på insidan men det blir
> slätt på utsidan när du tar av tejpen (efter
> torkning).

Man kommer aldrig från att det bildas kondens i ramen. Jo, om du tätar så att ramen blir 100% lufttät alt alltid har exakt samma temperatur. Ska du täta ramen så måste du täta runt alla lager, gängor osv. Borra! Min nya Anthem X aluram kom med däneringshål.

Det finns ett jättestort dräneringshål där sadelstolpen sitter också. Om man har en snabbspännare för stolpen är det bara att ta loss och vända upp och ner på cykeln. Om man inte absolut vill borra i ramen. Men visst, ett hål är ju automatiskt - men vatten och gegga kommer ju även in den vägen med.

Atlas skrev:
> Man kan inte dränera ramen genom sadelröret hur
> man än gör.

Varför inte?

Det funkar bra för mig. Har cykeln parkerad vertikalt. (För övrigt också en 575:a. Bra skit.)

Du, min cykel är faktiskt desajnad. Så det så.

Jomen så tänkte jag förklara då... när man fogar ihop rören i ramen så borrar man iofs hål i mötande rör men anslutningen har alltså en fläns där vatten lägger sig. plus att geometri som gör att top tube ofta har sin lägsta punkt mot styrlagret.

Robban skrev:
/.../
> Man kommer aldrig från att det bildas kondens i
> ramen. Jo, om du tätar så att ramen blir 100%
> lufttät alt alltid har exakt samma temperatur.

Exakt! Så gör alla väl alla rambyggare med lite kvalitetskänsla!

DEHYDRATING (DRYING) THE INSIDE OF THE TUBES

I will attempt to describe how I go about dehydrating (drying-out) the inside of the tubes. I want to "evacuate" as much of the moisture and air out of the tubes, prior to filling and sealing them with argon-gas. I will be using a vacuum pump to pull and hold a high-vacuum — a process of the Air-Conditioning/Refrigeration Repair Industry called, "Evacuating", or "Evacuation".

I've adapted some of my refrigeration tools to my framebuilding. I will "evacuate" the tubes for 1 to 2 hours. I then back-fill the vacuum with Argon gas, the same stuff I use for Tig welding.
Från http://modikoso.com/nav/documents/framebuildnotes/page22/page22SealingFrameTubes.htm

Det här att man säger att något är designat... Det är väl det mesta? Inte alltid till belåtenhet, men ändå? Det är ungefär som när någon kallar sig "ansvarig". Det betyder oftast ingenting, utan alla blir istället medskyldiga.
Ett tömt ord, som genererar högre lön.

Atlas skrev:
> Du, min cykel är faktiskt desajnad. Så det så.

Näe, nedrans va fubbigt. Å, nu blev jag avis.

> Jomen så tänkte jag förklara då... när man
> fogar ihop rören i ramen så borrar man iofs hål
> i mötande rör men anslutningen har alltså en
> fläns där vatten lägger sig.

Jao, men flänsen mellan vevhuset och sadelstolpsröret hindrar snarare vattnet som rinner ner genom sadelröret, vid normal cykling, att nå vevhuset. Vänder man upp och ner på cykeln så hamnar vevhusets lägsta punkt precis där hålet är. Men visst, skvalpar man upp vatten i diagonalröret så blir det säkert trickigt att få ut det. Fast, mot det hjälper ju knappast ett hål i vevhuset heller. Bäst är att inte blöta ner cykeln öht.

> plus att geometri
> som gör att top tube ofta har sin lägsta punkt
> mot styrlagret.

Öööh, mot strylagret? Ojdå. Jag är nog inte så avis på din cykel ändå när jag tänker efter. =)

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp