Borra i gaffel

samir

Ny medlem
Borra i gaffel
Hej alla,

Köpte mig en begagnad FS till ett riktigt vrakpris! Men... På cykel sitter en Marzocchi Bomber 55r från 2008. En gaffel som notoriskt verkar tappa slaglängd tills den endast är nere på någon millimeter. Dock finns det flertalet tutorials på Youtube och Google som visar hur man slipper detta problem genom att konvertera den från en cartridge till en open bath genom att bland annat borra tre små hål.

Det som gör mig aningen orolig är att detta är en högtrycksbehållare som är fylld med kväve och (självklart) har en varningstext på där det står att den absolut inte får punkteras. Så, tänkte därför kolla med er om det är någon här som har erfarenhet av just denna mod eller gjort något liknande? Alla tips/feedback/hejarop uppskattas.

Pfaff

Aktiv medlem
Borra i gaffel
Inte för att jag har en susning om MTB-prylar, men en tryckbehållare som inte har kvar något tryck borde man ju kunna borra i?
Kan säkert va bra med skyddsglasögon under operationen.

tmalm

Aktiv medlem
Borra i gaffel
Tror ju inte gaffeln sjunker ihop pga nåt fel på dämpare, borde snarare läcka luft så skulle rekommendera nya packningar.

/T

Ragnvald

Medlem
Borra i gaffel
är ditt problem att den fastnar i toppläge (stuck-up) eller i bottenläge (stuck-down)?
dina länkar beskriver (en) lösning(en) för stuck-up. Stuck-Down var även det vanligt.

Jag sitter på en likadan gaffel som lider av stuck-Down.
Min är exakt en 2008 marzocchi bomber 55 ATA med TST2. Satt på en Norco fluid lt2. Inte riktigt samma som din. jag kan fylla på med mer info om det är stuck-Down som är problemet, annars lämnar vi plats åt de som fixat ditt problem.

s

Aktiv medlem
Borra i gaffel
Inte för att jag har en susning om MTB-prylar, men en tryckbehållare som inte har kvar något tryck borde man ju kunna borra i?
Kan säkert va bra med skyddsglasögon under operationen.
Fel slutsats. Tappa slaglängd är inte samma sak som att tappa tryck.
Är den stuck-down, som Ragnvald är inne på, så är den fortfarande trycksatt men trycket har hamnat på fel ställe. Det kan m.a.o. vara riktigt farligt att borra i!

Pfaff

Aktiv medlem
Borra i gaffel
Fel slutsats. Tappa slaglängd är inte samma sak som att tappa tryck.
Är den stuck-down, som Ragnvald är inne på, så är den fortfarande trycksatt men trycket har hamnat på fel ställe. Det kan m.a.o. vara riktigt farligt att borra i!
Var är den slutsatsen jag drog? Läs igen ;-)

skier

Aktiv medlem
Borra i gaffel
Jag har läst igen och jag tolkar det fortfarande likadant... Stuckdown har lika mycket tryck som tidigare, bara på andra sidan kolven, så det är olämpligt att borra i.

Pfaff

Aktiv medlem
Borra i gaffel
Och jag talar om trycklös behållare utifrån TS 1:a inlägg.
Om dämparkolven har fastnat i ett ändläge är det kanske inte tryckförlust, så som jag läste, utan mer sannolikt en trasig packning av något slag alternativt en backventilfunktion/membran som inte öppnar eller stängar som den skall.
I vanliga gasfyllda stötdämpare är gasens funktion att dämpa oljans skumning och det är då olja som är dämparmediet.
Alltid lär man sig något nytt.
Och då låter det i mina öron som en slit-o-släng grej om inte det finns en auktoriserad serviceverkstad.

Ragnvald

Medlem
Borra i gaffel
Det essentiella TS får svara på är ju om den är stuck-up eller stuck-down.
Det ger oss en pekpinn på huruvida det är dämparen eller fjädern.

Hur som helst borde man absolut inte borra i (potentiellt) trycksatta behållare om det kan undvikas och min stuck-down-gaffel har alltid behållit luften fast, som s säger, på felsidan kolven. Hur farligt det är beror på vilket tryck man har däri, hur mycket gods som finns och hur stor volym. Dels kan det spruta, dels kan det spricka. Allt beror på hur nära gränsen de ligger. Men volymen gas är ju begränsad så det är inte nödvändigtvis dödligt farligt ändå.

En 300-bars dykartub på 10 liter sades mig en gån för länge sen innehålla samma energi som nån kg dynamit. Med 10 bar och 1 dL volym så torde vi vara på under ett gram dynamit. Men det gör nog skada det också om det hanteras fel.

Edit: Det skulle ju faktiskt kunna vara dämparen i båda fallen, men hur som helst - mer information vore bra.

samir

Ny medlem
Borra i gaffel
Ber om ursäkt för sen återkoppling. I min situation handlar det om att gaffeln har fastnat uppe och ger ingen dämpning alls. Så fort jag plockade ut själva rebound cartridgen (den som syns i videon) så dämpar gaffeln hela vägen. Men visst har ni rätt i att det låter som en dålig idé att borra i en trycksätt kammare. Men visst känns det frestande när det finns massvis med exempel på nätet (bland annat länkarna) där de har haft exakt samma problem och borrningen verkar ha löst problemet.

qma

Aktiv medlem
Borra i gaffel
Jag fattar inte allt i beskrivningen från videon utan att titta noga på videon och har inte tid just nu, men snabbgooglade och här är vad marzocchi workshop bloggen hade att säga: http://marzocchiworkshop.blogspot.com/2013/02/workshop-fixing-5533-and-dj-cartridge.html

Det verkar alltså som att den sörplar olja från ytterbenet utan att vara designad för det, och blir överfylld. Open bath konverteringen gör alltså om det till en krets som utbyter olja mellan ytterben och cartridge. Men bloggen rekommenderar inte att man försöker sig på det själv pga. trycket.

Det är också sketchy att ha open bath med bara en liten oljepelare som trycksätter oljan vid kompression, utan fjäder, blåsa eller IFP. Verkar också vara en rätt sugig gaffel utan någon dämpning vid kompression, eller bara fast sådan som konsekvens av nåt i rebound-kretsen...

samir

Ny medlem
Borra i gaffel
Det essentiella TS får svara på är ju om den är stuck-up eller stuck-down.
Det ger oss en pekpinn på huruvida det är dämparen eller fjädern.

Hur som helst borde man absolut inte borra i (potentiellt) trycksatta behållare om det kan undvikas och min stuck-down-gaffel har alltid behållit luften fast, som s säger, på felsidan kolven. Hur farligt det är beror på vilket tryck man har däri, hur mycket gods som finns och hur stor volym. Dels kan det spruta, dels kan det spricka. Allt beror på hur nära gränsen de ligger. Men volymen gas är ju begränsad så det är inte nödvändigtvis dödligt farligt ändå.

En 300-bars dykartub på 10 liter sades mig en gån för länge sen innehålla samma energi som nån kg dynamit. Med 10 bar och 1 dL volym så torde vi vara på under ett gram dynamit. Men det gör nog skada det också om det hanteras fel.

Edit: Det skulle ju faktiskt kunna vara dämparen i båda fallen, men hur som helst - mer information vore bra.
I min situation handlar det om att gaffeln har fastnat uppe och ger ingen dämpning alls. Så fort jag plockade ut själva rebound cartridgen (den som syns i videon) så dämpar gaffeln hela vägen. Men visst har ni rätt i att det låter som en dålig idé att borra i en trycksätt kammare

samir

Ny medlem
Borra i gaffel
Jag fattar inte allt i beskrivningen från videon utan att titta noga på videon och har inte tid just nu, men snabbgooglade och här är vad marzocchi workshop bloggen hade att säga: http://marzocchiworkshop.blogspot.com/2013/02/workshop-fixing-5533-and-dj-cartridge.html

Det verkar alltså som att den sörplar olja från ytterbenet utan att vara designad för det, och blir överfylld. Open bath konverteringen gör alltså om det till en krets som utbyter olja mellan ytterben och cartridge. Men bloggen rekommenderar inte att man försöker sig på det själv pga. trycket.

Det är också sketchy att ha open bath med bara en liten oljepelare som trycksätter oljan vid kompression, utan fjäder, blåsa eller IFP. Verkar också vara en rätt sugig gaffel utan någon dämpning vid kompression, eller bara fast sådan som konsekvens av nåt i rebound-kretsen...
Visst har du rätt i att det verkar dumt att borra i den, även om det som sagt känns lockande sett till att det verkar lösa problemet. Men skulle det funka om jag bara tog ur den rebound-cartridgen och körde på utan den? Eller riskerar jag att skada cykeln? Känns kanske som mitt bästa alternativ just nu om håg inte ska fixa en ny gaffel?

Valhalla_

Aktiv medlem
Borra i gaffel
Men visst känns det frestande när det finns massvis med exempel på nätet (bland annat länkarna) där de har haft exakt samma problem och borrningen verkar ha löst problemet.
Högtrycksinjektion i kroppen är definitivt inte att leka med. Troligen räcker det i detta fallet med att du har skyddsbrillor, håller händerna borta, och att du försöker täcka med något (utan att ha händerna i närheten). Jag hade lagt en hyfsat tjock plastskiva mot cartridgen och borrat genom båda.

Om jag var du hade jag nog borrat, med försiktighetsåtgärder. Men don't blame me om du får ett "stick i fingret" - får du mot förmodan det bör du åka till akuten.

En sak till, hur får man bort spånet sedan? Ligger det kvar där inne eller kan man öppna den?

Senast ändrad:

s

Aktiv medlem
Borra i gaffel
Visst har du rätt i att det verkar dumt att borra i den, även om det som sagt känns lockande sett till att det verkar lösa problemet. Men skulle det funka om jag bara tog ur den rebound-cartridgen och körde på utan den? Eller riskerar jag att skada cykeln? Känns kanske som mitt bästa alternativ just nu om håg inte ska fixa en ny gaffel?
Det kommer bli galet studsigt utan dämpning. Som en studsboll ungefär.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer