Borrmaskin vs hybridram

• Trådstartare Trådstartare LFE
  • Start datum Start datum

LFE

Aktiv medlem
Borrmaskin vs hybridram
Som titeln antyder har jag tillsammans med min borrmaskin ett litet projekt där offret för vår frustande arbetseufori är min frus gamla halvruttna Nishiki som stått övergiven i cykelrummet i ett par år.

Här någon sorts startbild efter att jag rivit bort komponenterna och provat ut rondeller på sadelröret. (Om någon kan tänkas vara intresserad av sjudelade reglage, kassett, fram-, bakväxel osv anno 2008 typ, svinfula men fullt fungerande, så hör av er. Bortskänkes mot avhämtning)

WP_20180430_20_53_58_Pro.jpg

Jag hade försett mig dels med en mässingsrondell, dels en nylonroldell. Mässingsrondellen visade sig vara lite väl våldsam, nylonditon funkade däremot bra tycker jag.

WP_20180505_20_27_28_Pro.jpg

Här mer eller mindre ren. Jag har sedan gått över med fint sandpapper och handpolerat med autosol innan jag maskinpolerade delar av ramen med borrmaskin idag. Så här ser ramen ut nu.

WP_20180508_17_35_09_Pro.jpg

Igår beställde jag ett par billiga hjul och bajsbruna 40 mm Schwalbe-däck. Övriga komponenter är tänkt att flyttas över från en annan cykel för att projektet inte skall kosta mer pengar. Förhoppningsvis kan jag däremot hämta en begagnad kolfibergaffel i morgon som kan ersätta den sorgliga och helvetestunga originalgaffeln i stål. Återstår en del polerande och sedan klarlack och beroende på hur dåligt jag får till det blir det kanske en del ytterligare polerande...

En sak skulle jag önska lite hjälp med. Jag har gjort egna dekaler, men vill någon tipsa om vart jag vänder mig för att få dem printade för en någorlunda billig peng? Har googlat lite och kikat på ebay, men tycker inte att jag får någon alldeles självklar träff.

Borrmaskin vs hybridram
Jag skulle struntat i klarlacken, jävligt svårt att få det att fästa på polerad alu yta om man inte använder riktiga grejer. Speciellt på en cykelram där det kan flexa en del spricker den gärna. Sen blir klarlack matt och tråkig förr eller senare och det är svårare att polera upp klarlack än alu. Kör med någon vax istället och sen får du väl underhålla med ytterligare polering eller rubbing i framtiden.

Edit:
Nu blev jag lite sugen på att strippa ner mitt egna gamla pendlarhärk och polera den...

Senast ändrad:
Borrmaskin vs hybridram
Jo, jag funderade på om klarlacken får svårt att fästa när ytan är polerad. Till saken hör ju också att jag inte är någon mästerlackerare precis. Hur och med vad vaxar man lämpligen?

Tack också för dekaltips, skall undersökas!

Försåg mig med bättre begagnad kolfibergaffel idag som kommer göra cykeln gott på flera plan.

Om någon sitter på ett tips om fina stänkskärmar, typ 45 mm breda mottages det med glädje. Osäker på silver eller svart, men det klarnar kanske när jag får ee nya hjulen och börjar montera cykeln så småningom.

Borrmaskin vs hybridram
WP_20180510_20_53_26_Pro.jpg

Fick en stund att polera baktriangeln ikväll. Sedan kunde jag förstås inte låta bli att provmontera lite pryttlar. Skivbromshjulen är förstås mycket provisoriska och ger cykeln ett missvisande sportigt uttryck. De hjul som kommer att sitta på har svarta nav och fälg och ekrar i silver. Högst osäker på om det blir så bra, men gjort är gjort och de var i alla fall ungefär så billiga som ett nytt hjulset blir.

I och med att den nya gaffeln är svart tror jag att sadelstolpe, styrstam och styre också får vara det. Hade annars tänkt använda en Ritchey-classic kombo som jag har liggande, men de skiljer tydligt i kulör mot ramen. Lite för bra finish också i jämförelse med resultatet av min borrmaskinsorgie...

Jag har tittat på Velo Orange stänkskärmar, men är osäker på om det kanske ska vara något mer "modernt". Avvaktar nog tills dess att cykeln börjar ta form och var den hamnar på retroskalan i övrigt.

Senast ändrad:
Borrmaskin vs hybridram
Snygg!
Gött jobbat! ?

Har en blästrad Avanti HotDog ram liggande som jag funderat på att polera.
Hur fint slippapper körde du med?

Saknar endast 9 delat vxlreglage annars komplett projekt. Har länge försökt att få tag på ett här men konstigt nog inga napp.... ? borde ju finnas en hel del i bra o ha-lådorna..

Mvh Mikael

Borrmaskin vs hybridram
Igår kom hjulen till slut fram... Så på kvällen blev det montering av lite allt möjligt och idag premiärtur till jobbet och hem igen. Cykeln var väl.. ja, rätt tråkig och obekväm. Brooks läderhandtag är bara hårda och hala och sadeln lämnar ett milt eko av våldtäkt i stjärten. Men de är onekligen fina. Hade en naiv förhoppning om att jag skulle kunna använda ett par fina tektro-bromsreglage med lite retroprägel också, men de drog på tok för lite vajer för mina återvunna v-bromsar så det fick bli modernare diton. Däcken är lite skojiga att titta på, men väger 700 gr styck och tar för mycket plats för att jag ska kunna montera skärmar, så de byts nog ut så småningom. Pelago-skärmarna var ett bra tips, kanske blir ett par sådana när det är dags!

Lite kul projekt ändå, inte så mycket jobb som jag trodde att få ramen ren från färg, men ska finishen bli riktigt bra krävs förstås avsevärt mer tid och energi än jag lagt ner. En relativt speciell cykel åstadkom jag iaf, ganska långt från ursprungsmaterialet. Tack för uppmuntrande kommentarer och tips, och med förhoppning att jag kan ha inspirerat någon till lite hemmapyssel kommer ett par bilder på den färdiga produkten.

Lite blänk på kontoret:
WP_20180523_07_02_23_Pro.jpg

WP_20180523_07_03_18_Pro.jpg

Hemma igen:
WP_20180523_16_16_32_Pro.jpg

Borrmaskin vs hybridram
borstar_micke sa:
Snygg!
Gött jobbat! ?

Har en blästrad Avanti HotDog ram liggande som jag funderat på att polera.
Hur fint slippapper körde du med?

Saknar endast 9 delat vxlreglage annars komplett projekt. Har länge försökt att få tag på ett här men konstigt nog inga napp.... ? borde ju finnas en hel del i bra o ha-lådorna..

Mvh Mikael
Såg att jag inte svarat, förlåt. På borrmaskinen satte jag en nylonrondell, typ en sån här, men jag köpte min på Fredells, den var grå och till dubbla priset (förstås).
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Slip-och-Kap/Polerverktyg/Nylonrondell-2000017838/
Handslipade gjorde jag inte så värst, men efterbehandlade en del med nylonark (typ som en scotch-brite) närmare bestämt de här:
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Slip-och-Kap/Slippapper/Slipnylonark-3st-2000034929/

Färgrester som borrmaskinen inte ville nå fick jag däremot ta för hand med våtslippapper som jag vill minnas är 800.

Poleringen gjorde jag nästan uteslutande med borrmaskinen som jag satte en tygtrissa på. Det var ett "poler-set" av billigaste sort från biltema med en trissor och polerpasta.

Borrmaskin vs hybridram
Varje gång jag ser rubriken på den här tråden förväntar jag mig ett test av hur många hål man kan borra i en hybridram innan den havererar.

Borrmaskin vs hybridram
LFE: tack för all info! ? Känns som ett kommande vinterprojekt för mig...

Hade först tänkt måla svart med SprayBike men blir typ lika dyrt som pulverlack om man ska ha en 2k klarlack ovanpå oxå.

Då faller ju lite "budget" i budgetprojektet...
Å d handlar ju ändå för min del om en i stort sett ocyklingsbar 26:a! ?

Polerad med lila nw klinga, handtag, sadelstolpsqr o Avanti-klibbor lär ju bli snyggt oxå!

Riktigt snygg blev din hoj iaf! ?

Alltid kul med såna här inspirationstrådar!

Tillbaka
Topp