Borttagen

Borttagen
Så om jag lägger ut en annons på cykeldäck .. t.e.x till salu fina TL däck till racer och bifogar några bilder som inte går att förstora upp .
Och i detta fall så var det inte TL däck
Är det köparens problem då menar du ++
Tycker säljare har mer rätt än du; man kan skriva/komma ihåg fel medan bilderna visar 172,5mm. Du ska va glad att han står för halva frakten.

Borttagen
Oavsett vem som har "rätt" tycker jag det är en bra lösning att stå för halva frakten var. Han kunde varit mer noggrann i sin beskrivning och du kunde ju tydligen se på bilden vad det var för längd så ni är ju båda lite skyldiga så att säga.
Och 45 kr, vad är det att bråka om egentligen (jaja det kan vara mycket för vissa)

Borttagen
Nu vill jag bara påpeka att säljaren och köparen kommit överens om köpet . Och det vart köparen som förlorade 45 kr i detta fall för att jag inte orkade att bråka mer om små summor
Men tydligen så är det fler på forumet som tycker att man skall kolla på några bilder istället för annons texten
Det är ju oroväckande

Borttagen
Egentligen tycker jag att du ska få hela summan plus frakt tillbaka eftersom säljaren skrivit fel i annonsen. Men eftersom du verkar outa säljarens användarnamn i ditt inlägg tycker jag ändå att du gott kan stå för de 45 kronorna. Lose-lose situation (kastar bort 45 spänn var alltså).

Borttagen
Egentligen tycker jag att du ska få hela summan plus frakt tillbaka eftersom säljaren skrivit fel i annonsen. Men eftersom du verkar outa säljarens användarnamn i ditt inlägg tycker jag ändå att du gott kan stå för de 45 kronorna. Lose-lose situation (kastar bort 45 spänn var alltså).
45 kr är inga problem för mig ... det är principen hur en annons formuleras . Därför menar jag som köpare blivit felaktigt. Behandlad
Men sånt händer tyvärr

Borttagen
Kolla på några bilder istället för annons texten
Det är ju oroväckande
Förstår inte varför det är anting eller. Det är väl en helhet? Annars kan man ju skita i antingen bilder eller text.
Tycker nog man har lite eget ansvar när man köper begagnade saker på nätet.
Men visst, hade jag som säljare gjort fel hade jag nog inte tjafsar om 45kr. Samtidigt hade jag inte gjort det som köpare heller om säljare går med på att häva köpet och swisha tillbaka summan direkt

Borttagen
Jag sålde ett styre för en tid sedan som jag glömt att jag kapat några centimeter.
Betalade självklart tillbaka köpesumman när köparen opponerade sig och hade stått för frakten också om han bett mig, tycker detta är lika.
Samtidigt skulle jag inte bråka om vare sig 45 eller 90 kr om inte någon skulle försöka råna mig undantaget.

M

Borttagen
Pengarna är inte problemet i detta fall
Det är principen hur man bemöter en köpare
T:E:X Jag lägger ut en annons med texten osv
Samt några bilder på produkten
Säljer denna på ett forum
Köparen tar emot denna vara och ser att denna inte stämmer överens med texten i annonsen
Och kontaktar säljaren
Säljaren påstår om jag kontrollerat bilderna så hade jag sett problemet ’
Men i mitt fall så gick jag bara på annonstexten samt den bifogade länken till ett parti på cykelkraft på 175 mm
Jag kan inte påstå att köparen i detta fall gjort något fel

Borttagen
Nej, jag tycker inte att köparen gjort något fel. Men köparen har heller kanske inte gjort allt rätt för att minimera risken för felköp. Det är lättare att själv ändra sitt sätt/beteende vid köp av begagnade prylar än att se till att alla annonsörer har korrekt beskrivning i sina annonser. Granska bilder och skicka kontrollfråga kan kännas onödigt, men det minimerar risken för fel i alla fall.

Borttagen
Fick se denna annons på happy
Och slog till med ett köp betalade. Med Swish så säljaren vart nöjd
Men när paketet kom hem så visade det sig att vevarna var 172.5 istället för 175 som i annonsen
Säljaren börjar slingra sig när jag påtalade att ett fel uppstått
Han tyckte att jag skulle kolla på de bifogade bilderna där man så klart o tydligt såg att det var 172.5 mm
Säljaren Swishar tillbaka hela köpesumman samt endast halva frakten tillbaka
Han menar att jag skulle se detta i annonsen . Så därför skall jag betala halva frakten ++
Så nu är frågan vem gör rätt o fel
Det handlar om 45 kr i slutändan
Vad tycker panelen

Du ser en annons i tidningen för ett plagg till rabatterat pris, när du kommer till butiken hittar du en galge med din storlek och går till kassan och betalar.
När du kommer hem upptäcker du att det inte är den storlek som det stod på galgen utan en storlek mindre, du får självklart byta plagget i butiken och de beklagar det uppkomna misstaget och erbjuder 10% rabatt på nästa köp.
Skulle du stå kvar och tjafsa om tunnelbanebiljetten eller parkeringskostnaden?

Jag kan förstå en princip, men hur man väljer att driva principen gör skillnaden mellan en rättshaverist och någon som går vidare i livet.

Borttagen
Så om jag lägger ut en annons på cykeldäck .. t.e.x till salu fina TL däck till racer och bifogar några bilder som inte går att förstora upp .
Och i detta fall så var det inte TL däck
Är det köparens problem då menar du ++
Om du inte använder en skärm där du inte kan förstora upp bilder så ere knappast säljarens fel eller problem.

Borttagen
Vad jag tycker? Kanske lite klantigt gjort. Men 45 kr!!! Orka, jag hade svalt de 45 kronorna och skickat tillbaka, eller behållt dem (o självklart betalt, såååå stor skillnad tvivlar jag på att de flesta känner). Hade sannerligen orkat bråka om så lite pengar. Även om jag brukar vara principfast så finns det ju gränser :-) men det är ju jag det.

Borttagen
Jag skulle lacka på säljarens attityd av två anledningar. Dels för att säljaren, i mina ögon, försöker skjuta hela skulden på köparen. ”Det var inte jag som gjorde något fel som skrev fel längd, det var du som gjorde fel som litade på det jag skrev”, fast här har vi förvisso bara köparens korta version av diskussionen efteråt. Dels så bestämde säljaren ensidigt att behålla halva frakten, åter igen enligt köparens version. Ingen dialog som ”oj, det blev tokigt, men vad sägs om att köpet går tillbaka men att vi splittar på frakten?”.

En öppen fråga till er som rycker på axlarna: var går er gräns för när ni struntar i något när det ligger principer i botten eller ni blivit rakt uppochner blåsta (vilket inte nödvändigtvis måste ha hänt här, vi har bara TS version)? 0 kr? 45 kr? 200 kr? 2000 kr? 20000 kr?

Borttagen
Du ser en annons i tidningen för ett plagg till rabatterat pris, när du kommer till butiken hittar du en galge med din storlek och går till kassan och betalar.
När du kommer hem upptäcker du att det inte är den storlek som det stod på galgen utan en storlek mindre, du får självklart byta plagget i butiken och de beklagar det uppkomna misstaget och erbjuder 10% rabatt på nästa köp.
Skulle du stå kvar och tjafsa om tunnelbanebiljetten eller parkeringskostnaden?

Jag kan förstå en princip, men hur man väljer att driva principen gör skillnaden mellan en rättshaverist och någon som går vidare i livet.

Tycker detta var en väldigt bra summering. Eller likadant om du tagit bilen till affären, kräver du säljaren på bensin-peng?

Borttagen
Sen ser jag inte riktigt hela historien, var ser man att säljaren försöker skjuta över skulden? Det är ju enbart utifrån köparens historia. Sen ser det ju ut som att köparen fått behålla produkten med, är det inte värt 45 spänn som du själv kan sälja vidare?

Spontant tycker jag alltid det är en risk att det blir missförstånd när man köper/säljer begagnat, antingen pga olika teknisk kunskap eller miss i kommunikation. Om man inte kan hantera det när det går fel, då bör man inte köpa begagnat.

Borttagen
Shit happens, säljaren skrev fel, du kollade inte bilderna. Fullt rimligt att splitta returfrakten och du får pengarna tillbaka om du inte kan leva med 2.5 mm längre vevar.

Borttagen
Fanns dom här bilderna inte i annonsen?

Tycker du kan ta ett djupt andetag och lugna ner dig. Det är inte värt att hetsa upp sig för, du är ju ändå ett proffs som tänker på miljön.

C59C827A-EE22-4E7A-8843-EC7F8D9762E6.png

AAE762FA-CF7F-45A2-8D72-0211B4AB6605.png

Borttagen
Det är jag som är säljaren i förevarande fall.

Jag kommer att göra ett inlägg i den här tråden. När jag sedan, förhoppningsvis, får tillbaks vevpartiet kommer jag att lägga detta bakom mig. Det här varit en mycket otrevlig upplevelse att gå igenom det här med denna köpare som motpart. Jag finns på PM om någon av er som tar del av tiden av någon anledning skulle ha något intresse av att kontakta mig i ärendet.

Jag begick ett misstag när jag la upp denna annons. Jag skrev fel längd på vevarmarna och bifogade en felaktigt vald länk. Det är självklart för mig att, när en köpare påtalar det sådant misstag, återbetala de pengar köparen har betalat för varan. Det har jag gjort och jag har gjort det utan knot så snart misstaget uppdagades och kunder verifieras.

I annonsen finns, utöver annonstexten, fem bilder på vevpartiet i fråga. Fyra av dessa bilder visar tydligt vevarmarnas längd. En av dessa bilder visar vevarmens längd i närbild.
Min bestämda uppfattning är att såväl säljare som köpare har ett eget ansvar vid en affär. Som köpare innefattar det ansvaret bland annat att studera den information som finns tillgänglig (i annonsen). Om det finns några tveksamheter eller om köparen efterfrågar mer information om varan i fråga ligger det i dennes (och säljarens, för att undvika situationer som den ovan) intresse att försäkra sig om att varan som saluförs motsvarar köparens önskemål.

En affärstransaktion innefattar skyldigheter för såväl säljare som köpare. Jag har, återigen, begått ett misstag i det här fallet; jag har så snart det uppdagats och fastställts tagit mitt ansvar. Allt jag har bett om är att vi skall ta ett gemensamt ansvar därför att vi har en gemensam skuld i att situationen har uppstått. För mig är det helt naturlig. Om jag hade varit köpare, i det här fallet, hade jag tagit ansvar för mitt misstag. Enligt mig är det en rimlig hållning.

Avslutningsvis vill jag säga tre saker.
i) jag har inte haft något intresse av att lura eller bedra någon. Jag vill göra rätt för mig.

ii) jag förstår att min ståndpunkt kan vara ett ämne för diskussion (ehuru jag själv aldrig kommer att vika från min åsikt att det är rimligt att var och en tar ansvar för sina egna misstag, istället för att skjuta över de på någon annan)

iii) om en diskussion förs i en god ton, utan exempelvis ogrundade påhopp, hot eller lögner kan jag givetvis göra frånsteg från min ovanstånde ståndpunkt.

Jag önskar att eventuella skärmdumpar av eller citat från den privata konversation som jag och köparen haft redigeras bort från denna tråd. Om någon är intresserad av den anser jag att den bör lämnas ut i sin helhet och inte i brottstycken. Ni når mot som sagt via PM.

Borttagen
Jag tycker det är grymt att människor även vid virtuella affärer kan göra rätt för sig och återbetala när något inte blir som förväntat. I synnerhet från säljarens sida som gissningsvis avslutat caset i samma veva leveransen går. Sluta bråka och swisha tillbaks hela frakten. Småpotatis i en situation där e-handel funkat exemplariskt åt båda hållen. För att vara lite PK kan man ju tänka på alla de som trott de gjort en affär men där den enda leveransen utgjort en summa pengar åt ena hållet, och inget åt andra.

Borttagen
Är inte det normala när man handlar från företag på nätet att vid en ev reklamation eller retur att köparen ALLTID betalar returfrakten??
Man är väl fullt medveten om detta när man handlar varor på nätet?
Att då bara behöva betala hälften måste ju vara ett shysst erbjudande av säljaren.(som tog fullt ansvar för att köparen inte var nöjd vid en begagnataffär!!)
Och 45 spänn? Orka bry sej....

Borttagen
Jag tänker på att kunskapsnivån är väldigt olika i yttervärlden och även inom detta fora. En del säljer kompletta hjul under rubriken "fälgar" vilket kan föranleda behovet av att granska annonser lite noggrannare och även ställa frågor. Är cykeln för billig så kan det vara endast ramen som säljs (hände förra veckan...).
Det har blivit fel (ett ganska litet i mm.) och ni hittade en gemensam lösning, bra.

Jag köpte ett beg däck för ett tag sen, köparen hade glömt en skada på det, jag fick tillbaka priset men stod för frakten, perfekt då jag ville testa modellen och det var värt frakten, alla glada.

Jag tycker allt ska gå schysst till men en del agerar som om det vore Telias kundtjänst i andra änden.

Borttagen
Bli uthängd i forumet för ett misstag som säljaren tog ansvar för och reagerade rimligt på...

Undrar hur många som överväger dubbla konton...

Begagnat är inte butik.
Inte för att butik är bättre, gå in på Wiggle och köp något baserat på beskrivningen, sedan kan du starta trådar om den upplevelsen.

Tillbaka
Topp