Böter för att cykla mot grön gubbe ?

svensson78

Ny medlem
Hej,
Fick idag 1500:- i böter av en polis för att jag cyklat mot rött cykelljus enligt honom.

Där jag blev stoppad av polisen finns både ett övergångställe och en cykelbana som korsar vägen.

När jag cyklade över vägen så var det grönt ljus för fotgängare och jag cyklade på övergångstället (och inte på cykelbanan). Kan jag trots att jag cyklade på övergångstället få böter för att det var rött ljus på cykelbanan?

Någon som vet vad som gäller juridiskt i detta fall?

Mvh,
Anders

Kan tänka mig att övergångsställe likställs med trottoar och där får man väl inte cykla. Eller har jag fel?

Om du postar frågan på ett gångforum så får du nog ett bättre svar. Medlemmar på gångforum har koll på övergångsställen. Medlemmar på cykelforum har koll på cykelöverfarter.

Du borde inte fått böter för att du cyklade mot rött. Däremot borde du fått böter för att du cyklade på ett övergångsställe. Fy på dig!

Om du satt/stod på cykeln och trampade eller sparkade dig framåt är du körd. Finns det ljussignal för cykel gäller den och endast den så länge du sitter på cykeln. Ledde du cykeln skall du räknas som fotgängare.

Om du inte erkände på plats och fick ett bötesföreläggande kommer du få en kallelse från domstolen, då blir det ditt ord mot polismannens. Utan andra vittnen har du ytterst liten chans att få rätt. Om du skrev på bötesföreläggandet är du också körd, det är i princip omöjligt att klara sig genom att ta tillbaka sitt erkännande.

Det finns inget förbud mot att cykla på ett övergångsställe, men tänk på att du inte räknas som gående, och alltså inte har företräde vid övergångsställen. Går du av cykeln och leder den över övergångsstället räknas du som gående. Tänk också på att du som cyklist måste lämna företräde för gående vid övergångsställen!

Taget från trafiken.nu

Jag skulle överklaga bötern om jag var du.

På en del ställen i Solna bland annat finns det bara en gubb-gående-signal, ingen cykelsignal, även fast det är en GC-bana. Det brukar dock (oftast) sitta en liten skylt under som säger "gäller även cyklister".

zarkov skrev:
-------------------------------------------------------
> Om du satt/stod på cykeln och trampade eller
> sparkade dig framåt är du körd. Finns det
> ljussignal för cykel gäller den och endast den
> så länge du sitter på cykeln. Ledde du cykeln
> skall du räknas som fotgängare.
>

Gäller det även om det finns "bil"trafiksignal??

Jag har ett ställe på väg til jobbet där jag cyklar på körbanan med trafikljus. Inne i buskarna slingrar sig cykelbanan fram och har ett cykeltrafikljus i samma höjd som där jag cyklar. Oftare är det grönt på cykelbanan (konstigt nog) men rött på vägen.

Menar du att jag skulle kunna hävda att det var grönt för cyklister samtidigt som jag cyklar förbi ett rött ljus?? Borde väl vara det ljus som man passerar, eller?

Frågan är väl snarare om du körde över stopplinjen för trafikljuset på gatan när det var rött. Om du gjorde det om så även med en halvmeter för att komma till övergångstället så skulle jag säga att du nog tyvär är körd.

Med andra ord slog övergångsställets belysning över till grönt men inte cykelöverfarten? I så fall cyklade du ju uttryckligen mot rött?

Graj skrev:
> Med andra ord slog övergångsställets belysning
> över till grönt men inte cykelöverfarten? I så
> fall cyklade du ju uttryckligen mot rött?

Jag tittade inte på ljuset för cykelöverfarten, men polisen säger att det fortfarande var rött när jag cyklade över och det stämmer säkert.
Jag tittade och cyklade på övergångsstället och där det var grön gubbe när jag cyklade. Jag cyklade alltså på 'de vita ränderna' på gatan som markerar övergångställe och inte på den del som är markerad som cykelbana.

Verkar som att det finns lite olika bud hurvida jag gjort mig förtjänt av böter eller ej?

Tack för alla svar!

Det illusterar i alla fall hur värdelös trafikplanering för cykel är. Varför inte låta det vara grönt på cykelbanan också, när det är grönt för gående bredvid och vice versa?

Det är riktigt farligt på sina ställen, som bilist är det lätt att bara se den starkt lysande lampan för fotgängarna och se att de har rött och därmed tro att fältet är fritt.

Det finns ett sånt ställe i Årsta där jag numera alltid kikar rejält noga innan jag gör högersväng och korsar cykelöverfart/övergångsställe när jag kommer med bil..

Gnutten skrev:
> Gäller det även om det finns "bil"trafiksignal??
>
>
> Jag har ett ställe på väg til jobbet där jag
> cyklar på körbanan med trafikljus. Inne i
> buskarna slingrar sig cykelbanan fram och har ett
> cykeltrafikljus i samma höjd som där jag cyklar.
> Oftare är det grönt på cykelbanan (konstigt
> nog) men rött på vägen.
>
> Menar du att jag skulle kunna hävda att det var
> grönt för cyklister samtidigt som jag cyklar
> förbi ett rött ljus?? Borde väl vara det ljus
> som man passerar, eller?

Om vi inte bryr oss om att du enligt lag i första hand skall cykla på cykelbanan så gäller de trafiksignaler som gäller för den körbana där du är, i detta fall de vanliga trafikljusen.

Fikasvettot skrev:
> Det illusterar i alla fall hur värdelös
> trafikplanering för cykel är. Varför inte låta
> det vara grönt på cykelbanan också, när det
> är grönt för gående bredvid och vice versa?

Ännu värre rött för fotgängare (vars ljus ofta syns för bilister) och grönt för cyklister (vars ljus inte syns för bilister) => bilisterna tror att cyklisterna cyklar mot rött eftersom de inte är medvetna om att ljusen inte är synkade.

Det kanske därför som en aggro-taxijävel tutade så förbannat på mig idag. Det var väl inte grönt på övergångsstället bredvid. Eller så var han bara lika dum i huvudet som alla andra rattvridare. Väjningsplikt hade han i all fall. Och sur som fan blev han när jag vinkade glatt.

Jörgen_A skrev:
> Man får cykla där. Så länge som du lämnar
> företräde åt gående.
>
> Om nu inte detta bara gäller obevakade
> övergångsställen...
>
>
> http://goteborg.trafiken.nu/TrafikenNu_Templates/P
> age.aspx?id=271
>
>
> /* Jörgen */

det där är ju lite märkligt, en kompis morsa fick 600 kr i böter för att ha cyklat på övergångsställe. var visserligen några år sen, så lagen kanske har ändrats. eller så gjorde polisen fel.

Det kostar 1500 idag att cykla mot rött.

Fast jag kan tycka att det var lite småsint att bötfälla på det om det ändå var grönt för fotgängare.

Senast redigerad av en moderator:
Scubamike skrev:
> Men skrev du under på böteslappen?

Nej, jag skrev inte under då jag är tveksam till om jag gjort något fel (i juridisk mening).

Har du hela tiden befunnit dig på övergångsställe för gående så borde det rimligen vara den lagstiftningen som gäller.

Det vore faktiskt intressant om du tog det till tinget. Min tolkning har alltid varit att man borde få lägre böter om man kör upp på trottoaren och mot grön gubbe än om man ligger kvar på vägen och kör mot rött.

trist med böter för en sådan sak. jag antar att det inte hade varit så himla svårt att undvika.

läste dock just en sjuk sak,..
-----------
Utrustningskrav
Känner du till hur din cykel ska vara utrustad för att vara laglig? Här får du information om vad som gäller.
Vad säger lagen?

Enligt lag måste en cykel alltid ha
ringklocka
broms
------------

ledsen att jag bara använder gemener... skärmtangetbordet har buggat ur och batterierna till det trådlösa är slut .9 detta skulle egentligen varit en smiley .9

7nichosen

Ja, men det är ju tur att polisen prioriterar viktiga brott som folk som cyklar mot grön gubbe...

Lillskeden skrev:
> vad dödar flest personer? mord eller
> trafikolyckor? vad borde polisen därmed inrikta
> sig på?

googlar man lite framgår det att det är ca 100 personer som mördas per år och ca 350 stycken som dör i trafikolyckor.

Ja, detta illustrerar verkligen hur efterbliven cykelplaneringen är.. De som planerar cykelbanor borde likt piloter ha krav på sig på ett visst antal pedaltimmar per år.

tillmann skrev:
> Om folk slutade begå fåniga småbrott kunde
> polisen rikta in sig på viktigare saker.

... som de sällan lyckas lösa. Waste of time.

Lillskeden skrev:
> vad dödar flest personer? mord eller
> trafikolyckor? vad borde polisen därmed inrikta
> sig på?

Rattonykterhet....

Iallafall trafikpoliserna.

svensson78 skrev:
> Scubamike skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Men skrev du under på böteslappen?
>
> Nej, jag skrev inte under då jag är tveksam till
> om jag gjort något fel (i juridisk mening).

Det finns fri juridisk rådgivning på nätet. Kanske kan någon av de jag länkar till kan hjälpa dig att tolka hur lagen fungerar i ditt ärende. Helt klart värt ett försök anser jag.

http://www.projure.se/fraga.php
http://www.juristjouren.se/
http://www.langeen.com/fraga/

Lycka till!

Vad polisen ska prioritera ligger nog inte hos polisen ska ni se. Det kan vara någon form av folkvalda som sätter de prioriteringarna.

Ofta är ju övergångs och cykelöverfartsbelysningarna hopkopplade på sådana där ställen. Det finns ju ingen logik att inte koppla ihop dem? Hade någon tryckt på knappen till cykelöverfarten hade den väll ändå antagligen slått om till grönt?

På ett av Göteborgs cyklande polisers favorittillhåll, korsningen vid Ullevi, är det osynkat mellan gångtrafikljusen och cykeltrafikljusen. Men just där tror jag skälet är att det är tvådelat. Första halvan kan få grönt för gångtrafik medan andra halvan har rött. Cykeltrafikljuset gäller enbart för hela sträckan, eftersom trafikplanerarna förmodligen utgår från att den som börjat cykla över inte vill/kan bromsa halvvägs.

Naturligtvis är det en apdålig lösning, men så är det ju på många ställen i stan. Inte konstigt att polisen står just där. Just den korsningen är för övrigt en av de värsta i stan, för alla trafikslag. Man kan få vänta där i en halv evighet, eftersom det är så många separerade trafikslag och körfält som ska korsa, var och en för sig.

Bump...
Jag ska snart upp i tingsrätten angående detta.
Finns det inte någon som kan svara på grundfrågan?
Vad bör gälla om man cyklar på ett övergångsställe, där det är grön gubbe, men bredvid finns en cykelbana där det är rött? Cyklar man i juridisk mening då mot grönt eller rött?

Kollade du inte in de där länkarna för gratis juridikt rådgivning? Sedan har man ibland rättshjälp (eller vad det heter) i hemförsäkringen. Några tusenlappar som ger i alla fall en timme från en lämplig jurist.

svensson78 skrev:
> Vad bör gälla om man cyklar på ett
> övergångsställe, där det är grön gubbe, men
> bredvid finns en cykelbana där det är rött?
> Cyklar man i juridisk mening då mot grönt eller
> rött?

I de fall som jag kan komma på där det är grönt för gående och rött för cycklisterna så är det när gatan är avdelad med en refug i mitten, och de gående har grönt första halvan. Var det så i detta fallet?

Jag gissar att anledningen till att cyklisten i dessa fall inte har grönt fram till refugen är att man inte vill riskera att cyklisten cyklisten missar rödljuset för nästa övergånsställe utan fortsätter och blir överkörd.

Ang det juridiska så vet jag inte, men läs på så mycket du kan och ett stort lycka till!

zodah skrev:
> Kollade du inte in de där länkarna för gratis
> juridikt rådgivning? Sedan har man ibland
> rättshjälp (eller vad det heter) i
> hemförsäkringen. Några tusenlappar som ger i
> alla fall en timme från en lämplig jurist.

Jo, men jag fick aldrig något svar.

svensson78 skrev:
> zodah skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Kollade du inte in de där länkarna för
> gratis
> > juridikt rådgivning? Sedan har man ibland
> > rättshjälp (eller vad det heter) i
> > hemförsäkringen. Några tusenlappar som ger i
> > alla fall en timme från en lämplig jurist.
>
> Jo, men jag fick aldrig något svar.

Va uselt! Lycka till i alla fall.

Tillbaka
Topp